Si preguntéssim als rubinencs quines empreses de la ciutat poden recordar, sens dubte la Josa estaria entre les més citades. La Fábrica Electrotécnica Josa S.A.U. va formar part de la vida diària de molts veïns gràcies a la seva situació cèntrica, al costat del col·legi Maristes. Al darrere d’aquest nom històric hi trobem una companyia en marxa des de 1928, consolidada com a referent de la indústria elèctrica gràcies al llançament, dècada rere dècada, de productes exitosos. “La firma va començar la producció amb els interruptors tipus pera de fusta i bases d’endolls de porcellana. Més tard va introduir la bakerita i, posteriorment, les sèries d’encastar, que substituïen el cablejat vist i suposaven una solució de màxima seguretat”, explica el CEO de la firma, Ignacio Martín.
Aquest va ser el punt de partida de les línies Brisa, Estrella i Lineal, que van dominar el sector en els ’50 i els ’60 i sobre els que es van desenvolupar, posteriorment, innovacions com els productes Ibiza, Iris i l’actual Viva, que han demostrat la capacitat d’adaptació de l’empresa als temps i han estat la base d’una història d’èxit que aviat complirà 90 anys.
Martín: “La principal tasca de l’equip d’I+D és recollir les necessitats del sector, interpretar-les i desenvolupar nous productes que aportin millores i multipliquin l'eficàcia”
El dirigent de la companyia no dubta en assenyalar la innovació i la qualitat com els dos conceptes que han definit l’empresa durant tota la seva trajectòria. “Hem evolucionat i aportat millores tant funcionals, per facilita la instal·lació per part de l’electricista professional, com per l’ús del producte un cop instal·lat”, apunta Martín, que defineix el productes del catàleg de BJC com a “atractius, resistents i ben ajustats, amb un funcionament a ple rendiment que dura més enllà del que exigeixen les normes”.
Una de les claus que ha permès la innovació a BJC és la seva proximitat al mercat. “La principal tasca de l’equip d’I+D és recollir les necessitats dels nostres clients i del sector, interpretar-les i donar forma amb el desenvolupament de nous productes que aportin millores i multipliquin la seva eficàcia”, apunta.
L’entrada d’un gegant
Un dels moments decisius en la llarga història de BJC es va produir el 2008, quan la multinacional Siemens va comprar l’empresa i la va integrar en la seva Divisió de Baixa Tensió. Per a Martín, l’entrada del gegant alemany ha reforçat l’ADN innovador de la companyia, gràcies a l’aportació de millores tecnològiques.
Martín: "Siemens va entendre ràpidament com d’important és mantenir el contacte a escala local per respondre a les necessitats de cada país"
L’altra gran contribució del grup és la vessant internacional del negoci. “BJC sempre ha tingut vocació expansiva, però és cert que ara ens podem recolzar en les empreses locals que la marca té en cada país”. Malgrat les dificultats que reconeix el directiu per creuar fronteres per les diferents homologacions de material elèctric i les variacions en les bases dels endolls de cada país, l’empresa té una forta presència en mercats com Alemanya, Àustria i França, i dedica un 10% de la seva exportació a territoris de fora de la UE, com el Nord de l’Àfrica i Europa de l’est.
Al marge dels avantatges en innovació i internacionalització, l’entrada de Siemens també ha suposat un repte que la companyia ha sabut gestionar amb èxit: “La firma comparteix la nostra filosofia d’estar molt atent a les necessitats dels clients, i va entendre ràpidament com d’important és mantenir el contacte a escala local per respondre a les necessitats de cada país i adaptar l’estructura de l’empresa segons els requisits. A Rubí ja fabricàvem sèries per França i Alemanya, però gràcies a aquesta bona sintonia, des de 2011 també ens encarreguem del disseny, la producció i la comercialització de tot el petit material elèctric de les marques BJC i DELTA Siemens pel mercat mundial amb plataforma DIN VDE/NF”.
Malgrat que el creixement de BJC ha estat constant, la companyia ha mantingut una filosofia molt semblant a la de les petites empreses locals: màxima proximitat amb el client per resoldre les seves necessitats. “El sector del material elèctrics percep BJC com una empresa que fabrica productes de qualitat, que proporciona un alt nivell de servei i que primael contacte constant tant amb distribuïdors com amb instal·ladors”, afirma.
Una marca vinculada a la ciutat
El trasllat del centre de Rubí al polígon industrial de La Llana no ha eliminat el nom de la Josa de l’imaginari col·lectiu. De fet, Martín considera que el moviment “ha estat positiu tant per la ciutat com per l’empresa, a efectes de mobilitat i logística, i no ha repercutit en la nostra popularitat”.
Martín: “Hem intentat involucrar-nos en els projectes estratègics de la ciutat i comptem amb un gran nombre de treballadors i col·laboradors rubinencs”
La companyia no només està vinculada a Rubí per la seva presència a la ciutat, sinó també pel seu compromís amb els projectes urbans i per la seva aposta per la mà d’obra local. “En mesura del possible hem intentat involucrar-nos en els projectes estratègics de la ciutat en els que se’ns ha demanat participar, i comptem amb un gran nombre de treballadors i col·laboradors rubinencs”, explica Martín.
D’altra banda, l’empresa participa en el programa Xarxa Rubí Empresa, un dels set projectes de competitivitat empresarial que l’Ajuntament de Rubí ofereix a través de l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE). L’objectiu d’aquest programa és generar una comunitat d’empreses i organitzacions que treballin en xarxa generant coneixement compartit en el marc de la ciutat de Rubí per a la generació d’aliances en clau de proximitat.