L'empresa gironina Cafès Cornellà, amb seu a Fornells de la Selva, ha remuntat xifres després de veure's atrapada per la crisi. La baixada del consum al sector de l'hostaleria (on centra bona part del negoci) va passar-li factura a partir del 2012. L'empresa es va veure obligada a frenar el seu pla estratègic i no ha estat fins l'any passat que ha aconseguit reprendre'l. El seu director general, Pere Cornellà, admet que han patit "una sotragada", però també treu números per demostrar que s'està anant "pel bon camí". Aquest 2016 Cafès Cornellà va créixer un 16% i va tornar a facturar 6 milions d'euros. Sobretot, gràcies a les exportacions, que van créixer un 50%, i a l'obertura de nous mercats. En concret, a l'Europa de l'Est (Hongria, Ucraïna i Polònia). L'empresa, que compta amb una plantilla de 30 treballadors, produeix unes 800 tones de cafè anuals.
Cafès Cornellà, empresa familiar fundada el 1920, té la planta de torrefacció al polígon industrial de Fornells de la Selva. Ara fa cinc anys la firma va posar en marxa un pla estratègic amb l'horitzó 2015, que es fixava com a objectius incrementar fins a un 60% la facturació (arribant a superar els 10 milions d'euros) i doblar el número de clients.
La crisi econòmica, però, va aixafar els plans de l'empresa. Cafès Cornellà centra bona part del negoci al segment horeca (hotels, restaurants i cafeteries) i la baixada del consum va afectar-la de ple. "Hem passat anys amb davallades importants, properes al 15%", admet el seu director general.
"La crisi va afectar de ple els nostres projectes i ens va provocar un sotrac", precisa Pere Cornellà. Ara, però, aquest 2016 ha marcat una inflexió. La firma gironina ha començat a remuntar números i només durant el darrer any ja ha crescut un 16%, tornant a superar els 6 milions d'euros de facturació i retornant als nivells del 2012.
Hongria, Ucraïna i Polònia
"Allà on hem crescut més ha estat en exportació; ho hem fet en un 50%", subratlla el director general. De fet, de les 800 tones de cafè que va processar l'any passat l'empresa, n'hi va haver 200 que van vendre's a mercats exteriors.
Històricament, Cafès Cornellà venia a França, però l'any passat ha incorporat l'Europa de l'Est a la seva cartera. En concret, Hongria, Ucraïna i Polònia. "Són països on el consum de cafè s'està incrementant; hi distribuïm cafè torrat en gran per al sector de l'hostaleria", explica.
Nou pla estratègic fins al 2020
Ara, Pere Cornellà explica que toca posar en marxa allò que la crisi va posposar. Per això, l'empresa ja ha engegat un nou pla estratègic, aquest fins al 2020 (precisament, quan Cafès Cornellà celebrarà el centenari). El director general avança que l'objectiu per a aquest 2017 és "obrir algun nou país i arribar a créixer un 17% en global".
"Els motors van a bon ritme", precisa Cornellà. L'empresari també recorda que, durant aquests anys de davallades, Cafès Cornellà ha mantingut la plantilla. "Vam suportar el retrocés amb mitjans propis, ens hem reestructurat i a partir d'aquí toca créixer", indica.
Cafès Cornellà manté l'aposta pel canal horeca, que representa fins a un 62% de la facturació. Un 16% és exportació, un 13% vending, un 3% alimentació (aquí s'hi troben les càpsules de cafè) i el 6% restant, vendes a tercers.
A la fàbrica de Fornells de la Selva, Cafès Cornellà hi torra les varietats aràbiga o robusta (procedents de l'Índia, el Vietnam, Hondures, Brasil i Etiòpia). La firma serveix cafè a més de 1.200 clients i comercialitza més de 350 productes complementaris (com infusions, xocolates o smoothies).
El proper 9 de maig, Cafès Cornellà celebrarà la 14a edició del Concurs del Barista. Aquest any, el certamen estarà dirigit a la formació i al foment de l'ocupació i aplegarà més de 200 futurs professionals de l'hostaleria. Al concurs pròpiament dit hi prendran part sis baristes, que han fet el curs a l'empresa. En un quart d'hora hauran d'elaborar quatre preparacions d'especialitat (amb base de cafè i sense alcohol), quatre espresso i quatre cappuccino.