"Eina de país" ha estat el lema escollit per les 21 candidatures sobiranistes agrupades en un mateix moviment i que es presentaran amb un mateix pla estratègic a les eleccions a la Cambra de Comerç de Terrassa la primera setmana de maig del 2019. Es tracta d'un col·lectiu transversal, però unit per la ferma aposta per la defensa del país i de les empreses del territori. "En alguns casos, les cambres no han respost a les expectatives de país que hi ha hagut en aquests anys tan intensos políticament. S'ha empès a moltes empreses a marxar i des de les cambres no s'hi ha donat resposta ni explicació", ha apuntat el periodista i empresari Salvador Cot, responsable de comunicació de la candidatura.
Roset: "El 60% de l'empresariat és independentista. Volem que les cambres i que les petites i mitjanes empreses es mullin"
"Si la Cambra de Terrassa hagués tingut un compromís amb el país, no ens hauríem presentat", ha reconegut Cot, que ha afegit que, més enllà de la voluntat de guanyar les eleccions els 21 membres que es presenten en 11 dels 17 grups i categories sectorials, el que volen és "que hi hagi un debat" sobre algunes de les coses que no s'han fet bé en els últims mesos en aquest organisme. Jordi Roset, membre del secretariat nacional de l'ANC i president de Petrolis Independents, ha recordat que, segons algunes enquestes a Pimec i Cecot, "el 60% de l'empresariat és independentista. Volem que les cambres i que les petites i mitjanes empreses es mullin. Les cambres fins ara han ajudat a les grans empreses, les de l'Ibex35, però hem d'ajudar a les empreses del territori, a les més properes".
Preguntats per si consideren que la por empresarial a posicionar-se políticament ha pogut suposar un fre en molts dirigents, han estat contundents: “Anem contra el discurs de la por econòmica, de les amenaces que diuen que si es fa algun moviment polític, hi haurà una ruïna del país. I considerem que una bona eina per combatre aquest discurs són les cambres de comerç. Si tenen una actitud ferma, sòlida i amb arguments, tindrem una eina sòlida per combatre’l", ha sostingut el periodista. La candidatura, vinculada a l'Assemblea Nacional de Catalunya, és només el primer pas d'un moviment més extens per part de la mateixa ANC, que vol "incidir i tenir un pes específic en organismes públics com les cambres, els sindicats o els col·legis professionals", segons ha confessat Jordi Roset, i que ha lamentat que, quan es va produir la declaració unilateral d'independència, "semblava que no hagués passat res a nivell empresarial i de les cambres, que són eines de país".
Roset ha recordat que hi ha unes 30.000 empreses i autònoms a Terrassa amb dret a vot a la Cambra de Comerç, hi ha lamentat que en els darrers comicis només es registressin 164 vots. Una mostra massa baixa. "Abans es pretenia mantenir a l'empresari i l'autònom desinformat per tal de no arribar a fer eleccions representatives. Eren organismes tancats als empresaris, això s'ha vist en les anteriors votacions, on es van aplicar estratègies perquè no es votés, o si es feia, que fos amb un percentatge molt baix. Molts no sabien que no tenien dret a vot, però si estan en el cens empresarial d'Hisenda, poden fer-ho a la Cambra que els correspon". Les eleccions d'enguany tindran una de les participacions de candidats més altes de la història d'aquest organisme, el que generarà un obligat debat entre els seus candidats.
Un moviment transversal
La transversalitat d'aquest moviment s'explica ràpidament a través de les xifres. "El mapa d'influència de la Cambra de Terrassa té dos grans pols: el sud, format per Sant Cugat, Rubí i Castellbisbal, i el nord, format per la resta. El teixit empresarial del sud, però, mai s'ha sentit massa vinculat a Terrassa encara que els pertoqués aquesta cambra. Amb aquesta candidatura volem compensar-ho, ja que la meitat dels membres som del pol sud i l'altra meitat, del pol nord. Això és una manera molt fàcil d’explicitar la voluntat d’interacció territorial amb aquesta àrea d’influència. El missatge el traslladem amb els fets, amb una candidatura àmplia que abarca tot el territori", ha desenvolupat Xavier Palet, metge i empresari responsable de l'extensió territorial de la candidatura.
La portaveu d'aquest moviment és la Natàlia Cugueró, que ha reivindicat la voluntat del grup de "prestigiar les cambres". "Hi ha moltes Pimes que se senten infrarepresentades en general. Eina de país vol no descuidar les feines de les cambres, sinó ser més visibles. Fan una feina obscura. Som persones que estem en el dia a dia de les empreses, però el que volem és fer-ho evident i que la gent participi. Volem ser el parlament de l’activitat econòmica, ser conscient que hi ha uns Ajuntaments i Consells Comarcals on podem tenir veu. Volem fomentar la participació electoral, si es participa més, serà més participatiu, i el resultat més realista. També volem fer evident el Vallès com un motor econòmic. Som una part important de Catalunya, hi tenim molt a dir".