25
d'Abril
de
2014
Act.
25
d'Abril
de
2014
"El client que identifica un producte com premium està disposat a pagar un preu més alt". Són declaracions de Marta Amorós, gerent del clúster Catalonia Gourmet. La qualitat, el preu i la distinció atribuïda identifica els productes alimentaris gurmet, els productors catalans dels quals s'agrupen des de 2010 per a donar una nova visió del sector, identificant nínxols de mercat i oportunitats de creixement.
Amorós és la responsable de coordinar aquest conglomerat d'empreses d'alimentació de Catalunya, una trentena en total, que facturen en conjunt vora 800 milions d'euros. "Clúster vol dir identificar oportunitats", apunta la gerent. Tot i que Catalonia Gourmet és una formació jove, Amorós destaca que hi ha una massa crítica d'empreses "vora 500 entre alimentació, vins i caves, que tenen aquest producte de qualitat, diferenciacions amb un canal de venda exclusiu, un packaging diferenciat o que pertanyen a un territori o a una DO concreta", apunta.
Marques catalanes que produeixen luxe
Les empreses Elixire, Betara o Can Franquesa treballen sota el paraigües del clúster Catalonia Gourmet. La segona, Betara, és una formatgeria fundada fa 25 anys per Ramón Berengueras a la zona del Pirineu. "Vaig començar a comprar i vendre formatges i vaig veure que això podria ser una empresa", explica l'empresari. Fabricant de formatges artesanals amb 30 varietats diferents, la seva marca s'adhereix al clúster per explotar el concepte de luxe.
"El nostre si que és un producte de luxe, perquè fem formatges artesans, artesans. No crec que hi hagi gaire que passi davant nostre", afirma Berengueras. Els formatges Betara poden adquirir-se en botigues gurmet (com l'espai establert a El Corte Inglés) però els agradaria fer un pas endavant i iniciar l'exportació. Segons el seu fundador i propietari, la firma exporta alguna cosa fora de Catalunya "però estem intentant exportar més a tot arreu. Als EUA hem iniciat els contactes, però no ho sé si ho farem", declara.
Tampoc Forn Franquesa ha donat passos endavant per sortir fora de l'àmbit català però reconeixen que és una tasca pendent. "A més, el nostre producte és molt català, tot i que depèn què zones no ens coneixen massa", afirma Elisabet Franquesa, tercera generació d'aquesta empresa familiar nascuda a Perafita. Popular gràcies a les seves coques artesanes, l'empresa és la darrera incorporació al clúster Catalonia Gourmet. Els motius? Trobar un nou canal de venda i major promoció. "Es comparteixen reptes i estratègies. I pensem que unificar productes i compartir despeses és molt important", declara Franquesa.
Objectius: més venda, més clients i el risc de l'exportació
Tanmateix, el repte del clúster és de la comercialització conjunta. "El corner de Catalonia Gourmet ens permet oferir el producte de manera conjunta estant en un establiment on el consumidor busca productes de qualitat", destaca la manager del clúster. Al·ludeix a un estand especial d'exposició dels diferents productes que es comercialitzaria a corners gurmets i espais relacionats amb l'alt poder adquisitiu com la Roca Village.
Per l'empresa Elixire, productora d'oli d'oliva verge de l'Empordà, pertànyer al clúster també és sinònim d'oportunitat i de difència al mercat. En definitiva, traslladar al consumidor el concepte que aquest oli "no és com els altres". Anna Ventós, responsable de l'empresa (i dona de Joaquim Suñer, el propietari) conta que la seva matèria primera prové d'oliveres centenàries que els dóna una varietat exclusiva "que ningú més pot oferir". Amb aquesta exclusivitat, s'han adreçat directament a restaurants d'alta gamma i botigues de productes gurmet, a més de vendre als EUA i Dubai el seu oli 100% denominació d'origen protegida de l'Empordà.
Arribar a més usuaris és el principal repte de Catalonia Gourmet ja que la totalitat de les empreses que el conformen són pimes que, per damunt de to, volen créixer al mercat. I per aquest motiu, des del clúster identifiquen els usuaris potencials. "Hi ha un consumidor més urbanita que viatja sovint i al qual li agrada provar; després un altre de perfil més patriota que busca producte català perquè s'estima el producte d'aquí; i està l'ocasional, l'oportunista, que no sempre consumeix però que, per ocasions especials, si que compra", enumera Amorós.
Invertir en recerca i desenvolupament
L'Institut de Recerca en Tecnologia Agroalimentària (IRTA), depenent de la Generalitat de Catalunya, participa de manera activa al clúster. Amb tastos comentats, investigacions en percepcions sensorials i recerques en neuromàrqueting, els tècnics de l'IRTA permeten, segons Amorós, que el "luxe es democratitzi cada cop més amb qualitat".
Amorós és la responsable de coordinar aquest conglomerat d'empreses d'alimentació de Catalunya, una trentena en total, que facturen en conjunt vora 800 milions d'euros. "Clúster vol dir identificar oportunitats", apunta la gerent. Tot i que Catalonia Gourmet és una formació jove, Amorós destaca que hi ha una massa crítica d'empreses "vora 500 entre alimentació, vins i caves, que tenen aquest producte de qualitat, diferenciacions amb un canal de venda exclusiu, un packaging diferenciat o que pertanyen a un territori o a una DO concreta", apunta.
Marques catalanes que produeixen luxe
Les empreses Elixire, Betara o Can Franquesa treballen sota el paraigües del clúster Catalonia Gourmet. La segona, Betara, és una formatgeria fundada fa 25 anys per Ramón Berengueras a la zona del Pirineu. "Vaig començar a comprar i vendre formatges i vaig veure que això podria ser una empresa", explica l'empresari. Fabricant de formatges artesanals amb 30 varietats diferents, la seva marca s'adhereix al clúster per explotar el concepte de luxe.
"El nostre si que és un producte de luxe, perquè fem formatges artesans, artesans. No crec que hi hagi gaire que passi davant nostre", afirma Berengueras. Els formatges Betara poden adquirir-se en botigues gurmet (com l'espai establert a El Corte Inglés) però els agradaria fer un pas endavant i iniciar l'exportació. Segons el seu fundador i propietari, la firma exporta alguna cosa fora de Catalunya "però estem intentant exportar més a tot arreu. Als EUA hem iniciat els contactes, però no ho sé si ho farem", declara.
Tampoc Forn Franquesa ha donat passos endavant per sortir fora de l'àmbit català però reconeixen que és una tasca pendent. "A més, el nostre producte és molt català, tot i que depèn què zones no ens coneixen massa", afirma Elisabet Franquesa, tercera generació d'aquesta empresa familiar nascuda a Perafita. Popular gràcies a les seves coques artesanes, l'empresa és la darrera incorporació al clúster Catalonia Gourmet. Els motius? Trobar un nou canal de venda i major promoció. "Es comparteixen reptes i estratègies. I pensem que unificar productes i compartir despeses és molt important", declara Franquesa.
Objectius: més venda, més clients i el risc de l'exportació
Tanmateix, el repte del clúster és de la comercialització conjunta. "El corner de Catalonia Gourmet ens permet oferir el producte de manera conjunta estant en un establiment on el consumidor busca productes de qualitat", destaca la manager del clúster. Al·ludeix a un estand especial d'exposició dels diferents productes que es comercialitzaria a corners gurmets i espais relacionats amb l'alt poder adquisitiu com la Roca Village.
Per l'empresa Elixire, productora d'oli d'oliva verge de l'Empordà, pertànyer al clúster també és sinònim d'oportunitat i de difència al mercat. En definitiva, traslladar al consumidor el concepte que aquest oli "no és com els altres". Anna Ventós, responsable de l'empresa (i dona de Joaquim Suñer, el propietari) conta que la seva matèria primera prové d'oliveres centenàries que els dóna una varietat exclusiva "que ningú més pot oferir". Amb aquesta exclusivitat, s'han adreçat directament a restaurants d'alta gamma i botigues de productes gurmet, a més de vendre als EUA i Dubai el seu oli 100% denominació d'origen protegida de l'Empordà.
Arribar a més usuaris és el principal repte de Catalonia Gourmet ja que la totalitat de les empreses que el conformen són pimes que, per damunt de to, volen créixer al mercat. I per aquest motiu, des del clúster identifiquen els usuaris potencials. "Hi ha un consumidor més urbanita que viatja sovint i al qual li agrada provar; després un altre de perfil més patriota que busca producte català perquè s'estima el producte d'aquí; i està l'ocasional, l'oportunista, que no sempre consumeix però que, per ocasions especials, si que compra", enumera Amorós.
Invertir en recerca i desenvolupament
L'Institut de Recerca en Tecnologia Agroalimentària (IRTA), depenent de la Generalitat de Catalunya, participa de manera activa al clúster. Amb tastos comentats, investigacions en percepcions sensorials i recerques en neuromàrqueting, els tècnics de l'IRTA permeten, segons Amorós, que el "luxe es democratitzi cada cop més amb qualitat".