La patronal catalana Cecot, juntament amb altres organitzacions empresarials del Vallès, han detectat en l’últim any un notable increment de queixes i denúncies per part de les empreses ubicades al que es correspondria amb l’àrea Metropolitana Nord (Vallès i Maresme) en relació al temps de tramitació de les llicències de legalització d’activitats.
Un tràmit que es desenvolupava habitualment en dos mesos, en l’actualitat està requerint d’entre sis i vuit mesos abans de la resolució administrativa. Aquests endarreriments tenen un impacte negatiu directe sobre l’activitat empresarial i econòmica del territori, en aquest cas en una de les regions amb més pes industrial en el PIB català com ho és el Vallès. “Si per poder obrir un negoci o canviar l’activitat, l’inversor o empresari necessita una mitjana de set mesos per obtenir el permís, probablement es desincentivi en la fase de definició del projecte o bé decideixi cercar altres ubicacions”, reflexionen des de Cecot, CIESC, UEI i FEM.
Les organitzacions empresarials, després de revisar tot el procés del tràmit de legislació d’activitats amb els ajuntaments de la zona, Cecot amb l’Ajuntament de Terrassa, CIESC amb l’Ajuntament de Sabadell i UEI amb l’Ajuntament de Granollers, han identificat que l’increment del temps d’aquesta gestió ve provocat per una manca de personal a la unitat de tràmit del cos de Bombers, més concretament a la unitat de tramitació que cobreix l’àrea Metropolitana Nord amb base a Bellaterra i que, en poc temps, ha vist reduït en un 70% els efectius tècnics per desenvolupar aquesta tasca.
L’any 2017 les unitats de tramitació del cos de Bombers van gestionar 2.500 expedients d’activitat a tota Catalunya. D’aquests, 600 expedients (24%) van ser per empreses al Vallès. Tenint en compte les magnituds i els mitjans actuals amb que compta la unitat de Bombers és impossible atendre en un període raonable de temps la demanda de tràmits relatius a l’activitat en el territori, perjudicant l’activitat econòmica i empresarial.
El secretari general de la Cecot, David Garrofé, i el tinent d’alcalde de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Industria i Ocupació de l’Ajuntament de Terrassa, Manuel Giménez, van tenir ocasió de traslladar personalment la problemàtica al director general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya, Manuel Pardo, qui va reconèixer estar al cas de la situació i va admetre la manca de recursos en el servei.
Els representats de la Cecot i de l’Ajuntament de Terrassa han reclamat al cos de Bombers i al Departament d’Interior que recuperin el nombre d’efectius que disposaven anteriorment per tal de corregir aquesta tendència que està paralitzant l’activitat econòmica i desincentivant la inversió. Antoni Abad, president de la Cecot, ha recordat que “el teixit empresarial a Catalunya ha reivindicat històricament la necessitat de comptar amb una administració business friendly per poder desenvolupar projectes empresarials i generar riquesa que acabi repercutint a l’entorn i a la societat. Ineficiències com aquesta minven l’atractiu d’un territori”.
Dins del sector empresarial, la simplificació administrativa és una de les demandes més compartides amb independència de la grandària o el sector d’activitat. Una simplificació que ha de permetre guanyar en competitivitat a través de la supressió de duplicitats de gestions o de la reducció de temps no productiu, mitjançant la digitalització, per dur a terme determinats tràmits. Precisament les organitzacions empresarials ja han manifestat en més d’una ocasió el seu suport a l’expansió de la FUE -Finestreta Única Empresarial com a instrument efectiu per fer-ho possible.