Cervesa a la carta amb oli d"Oliba'

'Oliba Green Beer' és una beguda elaborada amb varietats autòctones del Pallars Jussà que, en menys d'un any, ha venut 100.000 ampolles arreu del món

Ivan Caelles, el creador d'Oliba Green Beer | Cedida
Ivan Caelles, el creador d'Oliba Green Beer | Cedida
Torrefarrera
12 de Febrer de 2021

Amb una idea aparentment simple com fer més digeribles els tastos d’oli que realitza anualment amb l’inici de la campanya, a Ivan Caelles se li va il·luminar la bombeta de crear una cervesa elaborada amb la base d’una selecció de set varietats d’oliveres autòctones del Pallars Jussà que ell conrea. Tot i que no es tracta d’una comarca reconeguda per aquest arbre, Caelles la va voler utilitzar com a matèria primera per fer una cervesa d’oli d’oliva.

En el seu cas, seria millor parlar d’oli d’’oliba’, ja que la marca amb la qual la comercialitza es diu Oliba Green Beer. Caelles, que disposa de 17 hectàrees d’oliveres al Pallars Jussà, és el propietari únic de l'Erm del Pallars Productions. Amb l’ajut de la fàbrica col·laborativa Click&Brew, ubicada a Torrefarrera, va experimentar amb aquesta nova beguda. “L’avantatge de Click&Brew és que et fan la cervesa a la carta segons les necessitats de l’elaborador”, explica Caelles.

D’aquestes produccions petites d’oliveres situades en alçada, han sorgit uns olis monovarietals – Caelles assegura que n’hi ha de 30 varietats diferents- que s’han combinat amb la cervesa. Les primeres ampolles, que van sortir de la fàbrica el mes de maig de l’any passat, han tingut una bona acceptació. De fet, Ivan Caelles reconeix la seva sorpresa quan recorda que “ja he fet tractes i contactes amb 38 països per exportar l’Oliba Green Beer’.

Un client de proximitat

“Una de les claus de l’èxit de la nostra cervesa és que el consumidor l’associa a un producte saludable, ja que, tot i tenir alcohol, la seva base està formada per varietats d’oliva ecològica”. Caelles creu que aquesta combinació de productes vinculats a la dieta Mediterrània, com l’oli procedent d’oliveres ecològiques i l’ordi, ha servit per conquerir els compradors. Erm del Pallars Productions té previst obtenir el certificat del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (Ccpae) l’any pròxim.

Caelles: “Una de les claus de l’èxit de la nostra cervesa és que el consumidor l’associa a un producte saludable, ja que, tot i tenir alcohol, la seva base està formada per varietats d’oliva ecològica"

El passat mes de desembre, la marca Oliba Green Beer va guanyar el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA), atorgat pel Departament d’Agricultura, en la modalitat d’agroindústria. Caelles precisa que “és un prestigi, un honor i el somni de qualsevol innovador que ens hagin reconegut la feina en tan poc temps”.

De moment, la marca ha comercialitzat 100.000 ampolles de cervesa, tot i que té peticions per vendre més de 2 milions. Per fer-ho possible està ampliant la seva capacitat de producció. A més del canal de venda online, Oliba Green Beer ha teixit una xarxa de distribuïdors provincials en el segment horeca i botigues gurmet per tot l’Estat espanyol. “Si no hagués arribat la pandèmia, la nostra idea era participar en fires, on podíem tenir contacte directe amb el consumidor final”.

Un model replicat

A la fàbrica de Torrefarrera, on neix l’Oliba Green Beer, hi treballen quatre persones, que se sumen a les sis que duen a terme altres tasques de comunicació, màrqueting, vendes o exportació. La previsió de Caelles és tancar el primer any de vida de la marca de cervesa amb una facturació que superi els dos milions d’euros.

L'Oliba Green Beer podrà estar present als EUA i obrir un nou canal a través de Wholefoods, una cadena propietat d’Amazon

Un dels darrers passos del projecte ha estat l’acord de col·laboració amb la firma aragonesa Mis Raíces. En aquest cas, “hem fet un cobranding, ja que doblem la marca amb la varietat d’oliva empeltre, que predomina a l’Aragó, i hem unit esforços a la comercialització”. Fruit d’aquesta aliança, l’Oliba Green Beer podrà estar present als EUA i obrir un nou canal a través de Wholefoods, una cadena propietat d’Amazon i amb la qual fa un temps que hi treballa Mis Raíces.

D’aquesta iniciativa, Ivan Caelles espera iniciar un camí que li permeti “replicar el procés i el model de la nostra marca amb altres versions de varietats autòctones o fins i tot amb altres productes que puguin combinar amb la cervesa”. Tot implica tornar a pensar en un altre element que faciliti els tastos d’oli que organitza a l’inici de la collita.