Catalunya no té prou oferta de sòl logístic per atendre la demanda. Aquest és l’avís que ha llençat el director general de Cimalsa, Enric Ticó, durant la presentació de l’Observatori de la Logística 2018 a Tarragona. Segons dades del 2017, el sector logístic ocupa més de 14.000 persones a la demarcació tarragonina i disposa d’una superfície útil de magatzems de més d’un milió de metres quadrats.
Per donar resposta a les necessitats del sector, Cimalsa preveu fer ampliacions al CIM el Camp i engegar el Logis Montblanc, on enguany ja podrien començar les obres de la primera fase. A més, Ticó ha opinat que el Logis Penedès i l’alternativa plantejada per l’empresa Idiada són “compatibles”.
Les naus logístiques dels polígons catalans estan pràcticament plenes i això està encarint els lloguers -l’any 2017 van pujar al voltant d’un 15% al conjunt de Catalunya-. Aquell any els preus estaven en una mitjana de 2,9 euros per metre quadrat a la demarcació de Tarragona i de 6,3 euros a la de Barcelona.
Una Catalunya logística
El director general de Cimalsa ha defensat que cal “una Catalunya logística” perquè aquest àmbit no “s’ensorra” davant les crisis i aporta “certa seguretat” de mantenir l’ocupació. A més, Ticó ha subratllat que la logística avança cap a una major qualificació laboral i que el seu futur passa per la intermodalitat i els projectes lligats al ferrocarril.
A les comarques tarragonines, Cimalsa gestiona 42 hectàrees de sòl al CIM el Camp, situat en un punt estratègic entre els municipis de Tarragona, Reus i la Canonja. Aquest polígon consolidat genera uns 550 llocs de treball i té una activitat “màxima”, segons Ticó. Recentment, l’empresa ha invertit mig milió d’euros per començar a adequar 40.000 metres quadrats de superfície logística entre la zona que ja està desenvolupada i el sector est, que correspon a una segona fase de 39 hectàrees del municipi de Tarragona. En el mateix àmbit, ha començat el procés per vendre o llogar 51.000 metres quadrats del conegut com a Parc d’Activitats Terciàries (PAT).
A Montblanc, l’empresa pública hi projecta un Logis intermodal amb connexió ferroviària. Les obres de la primera fase, que comprèn 43,5 hectàrees, podrien començar aquest any si s’acaben tancant acords amb les diverses empreses que volen instal·lar-se a la zona. Ticó ha admès que tenen “l’obligació de triar” perquè aposten per “instal·lacions netes, productives i generadores de llocs de treball de qualitat”. El Logis Montblanc també preveu una segona fase que situarà la superfície global del complex en poc més de 81 hectàrees.
Punt neuràlgic
Mentrestant, Cimalsa també treballa en el desenvolupament del Logis Ebre i del Logis Penedès. Ticó ha defensat la necessitat del projecte penedesenc i ha opinat que podria conviure amb el projecte alternatiu presentat per Applus Idiada.
“El Govern haurà d’encaixar altres possibles desenvolupaments, però crec que són compatibles ajustant el que faci falta per una banda i una altra. El més important és tenir una important àrea logística en aquest punt neuràlgic”, ha defensat.
D’altra banda, Cimalsa ha assumit la gestió de l’àrea d’estacionament de vehicles pesants del polígon Riu Clar, a Tarragona. L’empresa ha tret a licitació obres de millora del recinte per un import d’1,5 milions d'euros, principalment en matèria de seguretat.