Els Punts de Defensa de Drets Laborals de Barcelona Activa, dedicats a l’assessorament gratuït sobre qüestions legals i drets laborals de les persones treballadores, han atès més de 1.300 sol·licituds durant l’emergència sanitària; una xifra que és cinc vegades més alta que en el mateix període de l’any anterior i, a més, ha realitzat més atencions que en tot el 2019.
Les consultes han estat relacionades amb la Seguretat Social, en referència al cobrament de l’atur i altres indemnitzacions, així com dubtes sobre les prestacions lligades als Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació, i sobre l’extinció de contractes i acomiadaments.
L’Ajuntament de Barcelona ha ampliat aquest servei d’atenció a la ciutadania reconvertint-lo en un servei d’assessorament telefònic en un moment d’incertesa social i d’impacte de la crisi sanitària que afecta a la situació laboral dels treballadors i treballadores. L’equip d’advocades i d’experts, a través d’aquestes atencions telefòniques, ha pogut resoldre els principals dubtes, personalitzant cada cas, i donar informació d’altres recursos municipals i ajuts que s’han activat per part de l’Ajuntament o d’altres administracions, o derivar la consulta a organismes que podien donar un suport complementari.
Des d’aquest dijous, 18 de juny, l’atenció presencial als locals físics d'aquestes oficines anirà reobrint progressivament, abans caldrà programar una visita amb antelació (via 900 533 175).
El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni ha destacat que “la prioritat del Govern municipal és salvar llocs de treball i facilitar totes les eines per a que els barcelonins i barcelonines puguin fer front a les dificultats provocades per aquesta crisi. Els resultats d’aquest servei demostren que l’aposta que hem fet per reforçar els Punts de Defensa dels Drets Laborals durant aquesta crisi era absolutament necessària per poder atendre les preocupacions i dubtes a nivell laboral de la ciutadania”.
Jaume Collboni ha remarcat també que “s’estan posant tots els recursos a l’abast de la ciutadania, com aquesta assistència jurídica gratuïta, amb l’objectiu de conservar i incrementar l’ocupació de qualitat a la ciutat i per minimitzar els efectes de la crisi”.
Nou Barris i l'Eixample, els més demandants
Pel que fa a la distribució territorial de les sol·licituds d’assessorament, Nou Barris (15%) i l’Eixample (15%) són els districtes que n’han presentat més, seguit de Sant Martí (14%), Sants-Montjuïc (12%), i Horta-Guinardó i Ciutat Vella (10%). La distribució de la demanda per tots els districtes de la ciutat és indicatiu de l’impacte de la crisi en tots els barris. Tot i que la majoria de consultes són de Barcelona, el servei és obert a qualsevol persona i algunes tasques d’assessorament s’han realitzat a residents de l’Àrea Metropolitana i d’altres zones del territori.
Els perfils de les persones que han fet consultes corresponen en un 64% a dones i un 36% a homes. Majoritàriament d’edats compreses entre els 30 i 45 anys (51%), seguits de persones d’entre 45 i 55 anys (23%), en situació laboral en actiu (46%) o d’atur (41%), amb estudis secundaris (47%), universitaris (40%) o educació primària (13%).
Dona, d'entre 30 i 45 anys i amb estudis secundaris, el perfil majoritari
El servei de Punts de Defensa dels Drets Laborals és gratuït i s’hi accedeix amb cita prèvia trucant al telèfon 900 533 175, en horari de 9 a 18 hores, de dilluns a divendres. Per a més informació, es pot visitar el web. A més, Barcelona Activa ha realitzat un vídeo amb les preguntes més freqüents sobre drets laborals en temps de Covid19 i les respostes de l’equip expert, accessibles en els seus canals socials.
Els Punts de Defensa dels Drets Laborals, amb seu física a Ciutat Vella, Nou Barris i Sants-Montjuïc, s’han adaptat a les condicions de l’emergència sanitària digitalitzant les tasques d’assessorament i augmentant els recursos d’atenció a distància. A més d’ampliar l’horari d’atenció d’aquests punts, s’ha creat un nou Punt Telemàtic per facilitar l’accés al servei de forma no presencial per a tota la ciutat. D’aquesta manera, l’equip de professionals de l’àmbit legal ha pogut mantenir el servei i donar resposta a les necessitats de les persones treballadores durant la crisi de la Covid-19.