"La península Ibèrica és una plataforma logística ideal per connectar mars, oceans i continents, però Madrid encara no ho sap”. Amb aquestes paraules, el diputat del Parlament i professor de la Universitat de Barcelona Ramon Tremosa va reivindicar la importància de les infraestructures, mentre denunciava la falta de visió estratègica del govern de l’Estat. Una reflexió en el marc d’una trobada de Pimec Vallès Occidental sobre infraestructura i logística a Sant Cugat.
“Sense logística no hi ha indústria, és el que defineix la competitivitat com a país”, va emfatitzar el diputat, recalcant que és vital per “tenir infraestructures eficients que aportin competitivitat a les empreses i l’economia”. I en aquest camp, els Ports de Barcelona i Tarragona esdevenen espais cap dalts.
Ignasi Sayol: “La posició estratègica de Catalunya és molt important a nivell logístic”
Tremosa va explicar que el mar Mediterrani ja mou el triple de contenidors que l’Atlàntic Nord: “És una gran oportunitat”. De fet, els ports catalans s’han situat entre els més destacats del continent: “Són els que aporten més valor afegit”. Un creixement que s’ha multiplicat en els últims anys i que s’ha traduït en un gran poder d’atracció català per captar inversions industrials i tecnològiques.
Una realitat que comparteix Ignasi Sayol, president de PIMEC Logística i del Clúster Logístic de Catalunya: “La posició estratègica de Catalunya és molt important a nivell logístic. Estem al mig del flux mundial i en un punt ideal”.
Ramon Tremosa: “Els 10 últims anys, malgrat tots els desastres, és la dècada prodigiosa de l'economia catalana”
“Fa 10 anys, Barcelona no figurava en cap rànquing internacional de hubs tecnològics i avui sempre apareix en les primeres posicions”, afegia Tremosa. Davant de fets com aquests, va llançar una afirmació “provocativa”: “Els 10 últims anys, malgrat tots els desastres, és la dècada prodigiosa de l'economia catalana”.
De fet, els Ports de Barcelona i Tarragona han aconseguit el que havia estat impossible en 2.000 anys: superar l’activitat de ports històrics i naturals com Marsella o Nàpols. “Simples platges han aconseguit superar el que durant 2.000 anys han estat grans ciutats portuàries”, va recalcar.
La ceguera de Madrid
I tot això ha estat possible tot i la miopia de l’Estat espanyol. El professor universitari ho va exemplificar: “Ho hem fet sense corredor mediterrani”. En aquest sentit, va apuntar que el 75% del transport marítim del Mediterrani passa per davant de Catalunya i marxa directament a ports holandesos i belgues, perquè tenen infraestructures “més eficients”.
“No pot ser que es continuïn gastant diners en aves, que és una inversió ruïnosa”, denunciava. Una queixa que també va fer seva Ignasi Sayol: “Les inversions estan molt per sota del que haurien d'estar a Catalunya, amb una mitjana de l’11,4% en els últims anys. S'està generant un dèficit que malmetrà l'economia. No podem continuar amb aquesta mitjana”.
45.000 milions d’euros per assegurar el futur
Per “eliminar el dèficit”, Sayol assenyala que l’Estat ha de fer una inversió de 45 mil milions d’euros fins al 2030: “Ho necessitem per seguir sent competitius i desenvolupar la indústria”. I la xarxa ferroviària per persones i mercaderies és imprescindible.
“Espanya és el país d’Europa que més inverteix en tren, però en alta velocitat i és una inversió equivocada. El que fa créixer l’economia és rodalies i mercaderies”, assenyalava Tremosa. Per exemple, el diputat trobava incomprensible com fa anys que s’espera la connexió ferroviària directa amb la Seat.
A més, el tren també és un dels factors que permetrà avançar cap a una logística més sostenible. Ignasi Sayol va assenyalar que cada dia passen per la Jonquera 16.000 camions i que transport de mercaderies per carretera representa el 85% del total: “En països normals d’Europa és el 45%. No anem en la línia adequada per ser més eficients mediambiental i econòmicament”.
L’aeroport, la gran oportunitat
Una altra infraestructura que juga un paper estratègic en la competitivitat del país és l’Aeroport de Barcelona, que Tremosa va lamentar que estava mal gestionat des de Madrid: “Vueling colonitza les millors portes de la T1, mentre que el vol que Norweigan feia amb Oakland, a Silicon Valley, estava al fons de la T2”.
Per Ramon Tremosa l’ampliació del Prat és imprescindible per poder seguir creixent i va assegurar que en poques dècades seria més sostenible els viatges d’avions que de trens.
I sobre el debat que es va crear a Catalunya sobre l’ampliació de l’espai, el diputat va recordar que a Madrid es va fer desviar el riu Jarama per ampliar l'aeroport sense cap polèmica. Per això va acabar amb una reflexió: “Volem liderar alguna cosa els catalans a Europa al segle xxi?”.