• Territori
  • Dona catalana de 35 anys, la turista gastronòmica de Barcelona

Dona catalana de 35 anys, la turista gastronòmica de Barcelona

La Diputació de Barcelona diferencia entre els turistes festius, sibarites i integrals per analitzar les motivacions de qui visita la demarcació de Barcelona amb interès 'foodie'

Les fires d'alimentació són una bona excusa per conèixer un nou territori. | E. Rosanas
Les fires d'alimentació són una bona excusa per conèixer un nou territori. | E. Rosanas
Redacció VIA Empresa
Barcelona
13 de Desembre de 2017

Conèixer el turisme a fons. Amb aquest objectiu, Turisme de la Diputació de Barcelona ha elaborat l’informe Perfil del turista gastronòmic a la demarcació de Barcelona, per analitzar el perfil del seu turista gastronòmic i reflexionar sobre la importància de la gastronomia com a recurs turístic.  

 

De les seves conclusions se’n deriva que el nombre de turistes gastronòmics (persones que es desplacen amb l’objectiu de relacionar-se amb la gastronomia a la demarcació de Barcelona i que hi pernocten) és, de moment, massa reduït (15%). Segons les xifres de l’estudi, un 84,2% dels entrevistats són excursionistes.

La proporció entre homes i dones ha estat d’un 56,7% dones i un 43,3% homes. A més, la mitjana d’edat del visitant entrevistat és de 43 anys, i la majoria dels visitants enquestats tenen més de 35 anys (62,6%). El 61,2% tenen parella i un 26,8% dels enquestats són solters que es relacionen amb la gastronomia de la demarcació de Barcelona. 

 

Tres turistes diferents 

La Diputació de Barcelona distingeix tres tipus de turistes: el festiu, el sibarita i l’integral. En primer lloc el festiu correspon al visitant de la demarcació que participa dels esdeveniments gastronòmics, siguin fires, jornades o festes. Segons els resultats obtinguts, la mitjana d’edat d’aquest perfil és de 44,3 anys. El lloc de residència de la gran majoria és Catalunya (95,8%), el 20,2%, Barcelona i el 75,6%, la resta de Catalunya. Gairebé tots resideixen a la demarcació de Barcelona (70% del total). El 77,1% visita la demarcació amb la família (amb la parella o la resta de la família) i un 19,9% ho fa amb els amics.

El sibarita és el visitant que la motivació principal del seu desplaçament és menjar en un restaurant. La mitjana d’edat d’aquest perfil de visitant és el més alt en comparació amb la resta de perfils (44,9 anys), un 51,4% amb estudis universitaris. Segons els resultats obtinguts i en comparació amb els altres perfils, són els que disposen d’un nivell de formació, edat i ingressos més alts. Fonamentalment és excursionista, i en cas de pernoctar s’allotja en una segona residència o a casa d’amics. Segons els resultats obtinguts, la meitat són residents a Barcelona i l’altra meitat, a la demarcació de Barcelona.

El tercer perfil és el visitant gastronòmic integral, que té com a motivació principal gaudir de la gastronomia. És a dir, no existeix una motivació concreta sinó que, en general, el que espera de la seva visita és estar en contacte amb la gastronomia comprant aliments, visitant museus, fent activitats o gaudint d’un restaurant amb oferta gastronòmica local. És un tipus de perfil encara molt minoritari a la demarcació de Barcelona. 

Més de 200 esdeveniments ‘foodies’ 

Segons l’inventari d’actius gastronòmics realitzat per la Diputació de Barcelona, a la demarcació de Barcelona se celebren més de 200 esdeveniments gastronòmics —jornades, fires, mostres, mercats i esdeveniments— distribuïts per totes les comarques de la demarcació. La majoria tenen un públic local resident de la demarcació de Barcelona, tot i que en alguns casos la repercussió és més àmplia. 

A la demarcació de Barcelona se celebren més de 200 esdeveniments gastronòmics

De fet, segons l’enquesta, independentment de quin és el motiu principal de la visita, la més comentada és anar a dinar a un restaurant (59%), un 38% han participat en un esdeveniment gastronòmic i un 28,7% han comprat algun aliment. Un 13% dels enquestats reconeixen que una de les principals motivacions de la visita ha estat visitar un celler, dada que confirma el que s’apuntava en apartats anteriors sobre el millor desenvolupament que ofereix el turisme del vi respecte al turisme centrat en altres productes gastronòmics.

Reflexionar sobre un fenomen nou 

Segons la Diputació, la influència que té la gastronomia en el nivell de satisfacció de la visita és necessari especialment per aquelles destinacions que han vist en la gastronomia “l’oportunitat de diferenciar-se d’altres destinacions i d’afegir valor a la seva proposta turística d’una manera sostenible”.

L’estudi també inclou algunes reflexions sobre els principals reptes del turisme gastronòmic i algunes línies futures d’investigació que conviden a completar i seguir aprofundint en aquest fenomen d’actualitat. Aquesta publicació és fruit del conveni de col·laboració entre el LABturisme de la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona i el Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori del CETT - Universitat de Barcelona.