• Territori
  • El valor de la proximitat als mercats municipals

El valor de la proximitat als mercats municipals

L'últim Congrés de Mercats Municipals de Barcelona aposta pels productes de proximitat, la sostenibilitat i les bones pràctiques

Escena quotidiana de compra al Mercat Municipal de Vic
Escena quotidiana de compra al Mercat Municipal de Vic
Redacció VIA Empresa
13 de Juliol de 2016
Act. 14 de Juliol de 2016
Els mercats municipals donen vida a les ciutats i són, en bona part, culpables del bullici de l'activitat comercial de cada dia a les ciutats i pobles de Catalunya. A la demarcació de Barcelona hi ha 132 mercats, dels que 93 estan ubicats fora de la ciutat de Barcelona i amb l'objectiu d'analitzar el seu paper recentment s'ha celebrat el 7è Congrés de Mercats Municipals de Barcelona i l'11a Jornada de Mercats de Barcelona, amb el lema Producte de proximitat, sostenibilitat i bones pràctiques.

Sota per l'organització de l'Oficina de Mercats i Fires Locals de la Diputació de Barcelona i l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), el Centre Francesca Bonnemaison de Barcelona ha acollit l'acte, en què el diputat de Comerç Isaac Albert ha definit els mercats com "espais de proximitat amable, vertebradors d'eixos comercials, d'integració urbana, de consum responsable i que asseguren una alimentació saludable". Albert també ha declarat que cal treballar en la "gestió dels mercats, la revisió del seu model i les infraestructures".

Experts en alimentació i cuina
A la trobada hi han participat diferents experts, com el gerent de l'IMMB, Jordi Torrades, qui ha fet esment del projecte Mercats Verds endegat per l'entitat que presideix i que té per objectiu la identificació, a través d'una imatge comuna, de les parades del mercat que venen productes de proximitat o amb distintiu d'origen. Una de les comerciants que ha seguit aquesta idea és l'Elisabeth Villarroya, comerciant del mercat municipal de la Llibertat, qui ha senyalitzat i fet visibles els productes de proximitat que ofereix als seus clients, facilitant-ne així la compra.

Per la seva part, l'Enric Casasayas, propietari de l'Horta de Viladordis-Les Arnaules, ha explicat que ven directament els productes del seu hort, generant així la màxima confiança i credibilitat, que ell considera "bàsica".

Celebració del 7è Congrés de Mercats Municipals de Barcelona. Diputació de Barcelona

També en Xavi Torrent, cap de l'Oficina de Mercats i Fires de la Diputació de Barcelona, ha destacat que en els últims anys la societat està prenent consciència de la importànciade consumir productes de proximitat, sans i saludables. Conceptes dels quals també parla el director de la Fundació Alícia, Toni Massanés, qui reflexionant sobre els orígens del comerç i dels mercats, ha al·ludit al concepte "cuina" i "cuina de mercat" així com a les característiques de l'alimentació sana, sostenible i saludable.

Casos de bones pràctiques
La jornada també ha comptat amb una part en què diferents entitats han explicat les seves experiències. És així com el regidor de Promoció Econòmica i Joventut de l'Ajuntament de Manlleu, Eudald Sellarès, ha exposat les "innovadores" actuacions que es duen a terme al renovat mercat del seu municipi. En Manel Rodríguez, de Fica't, ha compartit amb els assistents els avantatges de realitzar Market Tours a diferents ciutats europees.

Tanmateix, en Ricard Perelló, comerciant de la Bacallaneria Perelló 1898, ha explicat l'experiència de ser el creador de la primera barra de degustació en una bacallaneria, algunes d'elles amb receptes recuperades de les anteriors generacions. I Ivet Parera, tècnica de Dinamització Econòmica i directora del Mercat Municipal de Cardedeu, ha valorat la gran utilitat del "compta persones" com a eina clau per conèixer l'assistència de públic i la conseqüent presa de decisions.

Quant a les experiències, en Jordi Obradors, de la Transversal de Projectes, considera avantatjós el model de gestió municipal del mercat, una teoria a la qual el regidor de promoció de la Ciutat, Comerç i Turisme de l'Ajuntament d'Olot, Estanis Vayreda, s'hi ha sumat explicant la readaptació del mercat municipal per atreure clients. En aquetsa taula també hi ha participat l'Olga Rovira, del mercat municipal La Masuca d'Igualada i creadora del sushi català, qui ha explicat el seu projecte d'èxit.

Per últim, la jornada ha comptat amb la intervenció de Víctor Martínez, de Nielsen Company, qui ha desenvolupat la seva ponència sobre les claus del gran consum i el seu futur, afirmant que "la renda disponible dels consumidors està millorant, així com la confiança dels mateixos".