El turisme i la restauració són una de les activitats econòmiques principals en l’entorn de la comarca de l’Anoia, activitats que s'han vist completament afectades per la pandèmia de covid-19. És per això que, segons una enquesta de la Unió Empresarial de l'Anoia (UEA), el 49% de les empreses del territori s'han vist forçades a presentar ERTO, mentre que el 47,1% ha hagut de cessar l’activitat, però sense tancar definitivament l’empresa. La seguretat i la diversificació dels sectors es converteixen en elements fonamentals per a la recuperació econòmica de la comarca.
Segons l'enquesta, les empreses manifesten haver realitzat altres mesures davant la covid-19 com sol·lictar l’ajuda a microempreses (el 15,7%), organitzant-se mitjançant el teletreball (13,7%), realitzant una reducció del pressupost en promoció i contractació de publicitat (13,7%) o ajustant preus (10%).
Tanmateix, també han fet modificacions en la política de cancel·lacions o en els termes i condicions de les reserves (29,4%). I és que fent referència a les cancel·lacions, la pràctica totalitat de les empreses ho ha experimentat, sobretot pels mesos de maig i juny. Pel que fa a altres reserves fetes abans de la pandèmia, més del 75% de les reserves del juliol realitzades amb anterioritat també han sofert cancel·lacions. L’agost registra el 50% i als mesos de tardor, s’ha arribat entorn el 25% de cancel·lacions.
Gairebé la meitat de les empreses pensen en diversificar la seva activitat i complementar-se amb altres negocis de proximitat
A més, l’inici de la desescalada les empreses patien per una mancança i una dificultat per aconseguir materials i elements de protecció, però amb el progressiu abastiment d’aquest material, aquesta limitació s’ha corregit molt i ja no és tan accentuat com a l’inici del confinament. La seguretat segueix essent un dels elements més important per les empreses i per això consideren imprescindible que hi hagi mesures i protocols per tipologies d’establiments turístics.
Més enllà de tot això, moltes empreses han encarat aquesta situació buscant alternatives i és per això que la meitat de les empreses enquestades han pensat en diversificar la seva activitat i complementar-la, incorporant menjar per emportar o serveis a domicili, activitats, agricultura, col·laborar amb altres empreses del sector per complementar-se, apostant per la proximitat i el petit format, entre altres propostes.