• Territori
  • Foment soterrarà la R2 a Montcada i Reixac

Foment soterrarà la R2 a Montcada i Reixac

El ministeri es compromet a començar les obres a principis de 2020 amb un cost de 300 milions d'euros

Una manifestació pel soterrament de les vies a Montcada i Reixac
Una manifestació pel soterrament de les vies a Montcada i Reixac
ACN
19 de Maig de 2017
Act. 19 de Maig de 2017

El soterrament de la R2 al seu pas per Montcada i Reixac arrencarà a principis de 2020. Així ho ha assegurat el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, després de la reunió que ha mantingut aquest dijous a la localitat amb representants municipals i de la Generalitat. L'actuació afectarà gairebé quatre quilòmetres de vies, des del barri de Vallbona de Barcelona fins la sortida de Montcada i Reixac per sota el pont de la C-33. Comptarà amb un pressupost de 300 milions d'euros i un termini d'execució de 38 mesos. Properament s'elaboraran dos estudis informatius amb la declaració d'impacte mediambiental pertinent i després es redactarà el projecte constructiu. L'estudi sobre el qual s'està treballant també contempla la construcció en paral·lel d'una tercera via que permetria millorar la xarxa de Rodalies amb més trens semidirectes i espai extra per intervenir en cas d'incidències ferroviàries.

 

Els soterrament de la R2 a Montcada i Reixac comença a veure la llum al final del túnel. Després que l'any 2007 es signés un acord entre Foment, la Generalitat i el govern local que va quedar arxivat en un calaix, ara el projecte que permet curar una ferida històrica que s'ha endut 168 vides, s'ha tornat a reactivar amb el compromís del nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna.

"No estem parlant d'una integració ferroviària a l'ús ni d'alliberar o fer més macos espais urbans que han estat ocupats per les vies", ha assegurat el ministre que ha recordat que cada dia passen per la ciutat 250 trens. De la Serna ha afegit que el cas de Montcada i Reixac és "diferent" perquè "hi ha una cicatriu física que és conseqüència de la història d'aquest municipi". En aquest sentit ha destacat la singularitat del projecte que permetrà donar lloc "a un municipi nou, cosint dos barris incomunicats fins ara i que canviarà la forma d'entendre la ciutat i de relacionar-se dels veïns entre si".

De la Serna ha reconegut que es tracta d'un projecte complicat però ha remarcat que el compromís del ministeri és ferm: "Estem aquí per complir-lo", ha assegurat el ministre que ha recordat que aquesta actuació s'emmarca el el pla del l'executiu espanyol per millorar al xarxa de Rodalies.

38 mesos d'obres
Properament s'elaboraran dos estudis informatius amb la declaració d'impacte mediambiental pertinent i després es redactarà el projecte constructiu. La previsió és que les obres puguin licitar-se a finals de l'any 2019 i que el 2020 comencin els treballs que tindran una durada de 38 mesos.

L'actuació afectarà una superfície de quatre quilòmetres i implicarà el soterrament de tres quilòmetres de vies, des del barri barceloní de Vallbona fins a la sortida de Montcada i Reixac per sota de la C-33.

Una tercera via
Tal com ja es va avançar fa dues setmanes en la darrera reunió que va celebrar-se a Montcada, el soterrament de la R2 també podria incloure la construcció d'una tercera via en paral·lel. Tot i que aquest punt està condicionat a les conclusions d'un estudi funcional que encara s'ha de redactar, la voluntat de totes les parts és que s'inclogui en l'actuació del soterrament. El conseller de territori i Sostenibilitat, Josep Rull ha assegurat que permetria donar més capacitat al creixement futur de la xarxa de Rodalies i introduir millores en el seu funcionament. "Podrem fer que circulin trens semidirectes i minimitzar les afectacions d'incidències", ha dit.

Tancant ferides
Rull ha destacat la importància de l'actuació i de complir amb els compromisos adquirits. "No podem fallar a la gent de Montcada perquè aquesta actuació té un sentiment molt intens, amb aquesta actuació es pot tancar una ferida històrica". Així mateix ha dit que és molt important que no hi hagi decalatges i ha explicat que una comissió tècnica farà un seguiment del projecte per garantir-ne el seu desenvolupament.

Per la seva banda, l'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, s'ha mostrat visiblement emocionada amb l'acord al qual s'ha arribat aquest dijous. "Avui es fa justícia en el nostre municipi i també es fa justícia amb les nostres víctimes", ha assegurat la batlle que ha destacat "la singularitat" d'aquesta localitat per on travessen quatre línies de tren, autopistes, carreteres i dos rius. "Fa anys que paguem molt cara la proximitat amb Barcelona i ja hem fet una alta servitud a aquesta ciutat i a tota l'Àrea Metropolitana", ha subratllat.

Campos ha considerat que el soterrament de la R2 esdevindrà un "element cohesionador" al municipi i permetrà "cosir la trama urbana i millorar la mobilitat entre els barris". Així mateix, ha afegit que tot plegat farà possible que els habitants de Montcada i Reixac "comencin a recuperar el sentiment de pertinença a un sol poble" perquè ·l'esquarterament que pateix la ciutat l'ha difuminat". Alhora ha dit que permetrà "aturar el degoteig macabre de víctimes al municipi". Un total de 169 persones han perdut la vida a les vies de la localitat.

Amb tot, ha advertit al ministre Iñigo de la Serna que l'Ajuntament de Montcada seguirà de ben a prop tots els passos. "Estarem pendents per assegurar-nos que aquest cop el soterrament sigui una realitat".