
La dita popular diu que del porc se n'aprofita tot. Per què no també de la fruita? Aquest sembla ser el principi que ha guiat l'actuació d'Indulleida, l'empresa de transformació de sucs d'Alguaire (Segrià) que agrupa a més de 150 cooperatives de Catalunya i Aragó, sumant més de 15.000 agricultors. Precisament la seva situació, a mig camí entre Lleida i la Franja de Ponent, dues zones potents de producció de fruites, ha fet que la companyia se situï com a líder del seu sector en el conjunt de l'Estat. Factura 61 milions d'euros i té 190 treballadors.
El director general d'Indulleida, Marià Sorribas, reconeix: "L'estratègia i l'orientació que sempre hem tingut cap a l'exterior és el que ens ha permès un bon posicionament com a empresa". Al seus inicis, la firma d'Alguaire se centrava en la fabricació de sucs, agafant com a base les fruites tradicionals: pera, poma i préssec. Amb l'objectiu d'ampliar la seva activitat i extendre's en el calendari, Indulleida va incorporar altres varietats, com els cítrics.
Producte desestacionalitzat
L'estratègia va donar lloc a una nova forma de negoci. "La planta treballa tot l'any i podem elaborar els sucs en qualsevol època", assegura Sorribas. A dia d'avui, des d'Alguaire transformen més de 200.000 tones de fruita fresca l'any, la facturació arriba als 61 milions d'euros i l'exportació suposa el 80% de les vendes.
Paral·lelament a la diversificació de la seva oferta, l'empresa va apostar per una política d'estalvi energètic. Per aquest motiu, Indulleida va instal·lar una planta de cogeneració, de forma que "la fàbrica no s'hagi de parar cap dia de l'any", explica el director general de la companyia.
Mercats exteriors
El gran impuls d'Indulleida va arribar dels mercats exteriors. Fent-se forta a Europa i Japó, durant els últims anys ha obert àrees de negoci als Emirats Arabs, Rússia, Corea i recentment a Cuba, l'Índia i Singapur.
Sorribas recorda que l'aterratge en aquests països ha vingut de la mà dels productes commodities. "Treballem a la carta, ja que ens donen un compost i nosaltres fabriquem la fórmula del suc". D'aquesta manera, han sortit barreges de sucs, purés i preparats aprofitant el polifenol, els colorants, la fibra o l'extracció dels aromes de fruita.
Invertir en recerca
Per garantir aquestes iniciatives, Sorribas insisteix en la "necessitat d'invertir en investigació per recuperar al màxim possible els components naturals que porten les fruites i verdures". Amb aquesta idea, Indulleida ha ampliat fa poc les línies per fabricar sucs mitjançant subproductes dels aromes, sucres i olis essencials de la fruita.
L'empresa de Lleida processa 251.764 tones de fruita l'any i va facturar un 16% més l'any passat. El director general ho atribueix a "una estructura flexible per donar entrada a nous socis i cooperatives, a fabricar subproductes aprofitant els residus de les fruites i verdures, i amortitzar al màxim les instal·lacions per sanejar en termes financers l'empresa".
Ara bé, pel director general d'Indulleida també hi ha elements a millorar. "Hem arribat una mica tard a l'hora de plantejar-nos aliances estratègiques", comenta Sorribas, qui afegeix que "si les portes s'haguessin obert abans l'empresa hauria crescut més". El president de la companyia també creu que el compromís de l'empresa amb el mediambient s'hauria d'haver produit abans. "En aquest moment estem avançant en la simplificació de les normatives i traves administratives", apunta Sorribas.