• Territori
  • Infraestructures: necessita millorar

Infraestructures: necessita millorar

El Vallès Occidental no renuncia al seu passat industrial, però sense perdre de vista diversificar el sector

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Mònica Puntí
09 de Maig de 2013
Act. 10 de Maig de 2013

"A la nostra comarca, la lluita per tenir les infraestructures adequades és crònica", assegura el director gerent de la Cambra de Comerç de Terrassa, Josep Llopart i Prat. En una comarca tan industrialitzada, les connexions són una reclamació eterna. Segons Llopart, en el període de bonança hi va haver una inversió en infraestructures sense una focalització adequada. La manca de consensos polítics ha portat a una dispersió de polítiques de mobilitat i infraestructures que ha deixat la comarca a mig camí de tot, assegura.

"No tenim ni una bona xarxa de ferrocarrils, ni tampoc infraestructures tan importants com el quart cinturó o la connexió entre l'A2 i l'AP2 a Castellbisbal", exemplifica des de Terrassa. A l'altre cocapital, el president de la Cambra de Comerç de Sabadell, Antoni Maria Brunet, està d'acord amb la importància de tirar endavant el quart cinturó, ara mateix absolutament estancat i que complica la situació de la zona.

El Vallès Occidental, la segona comarca en població de Catalunya i amb una estructura industrial des de fa moltes dècades, va concentrar l'any passat 730 expedients de regulació d'ocupació. S'ha situat com la segona comarca amb més ERO presentats i la tercera amb més habitants a l'atur, després del Baix Penedès i l'Anoia, segons l'informe anual per comarques de CCOO.

El màxim responsable de la Cambra de Comerç de Sabadell creu necessari millorar els polígons industrials de la comarca, els equipaments tecnològics i les infraestructures TIC. "Hi ha polígons industrials de fa 20 anys que no estan acceptats pels propis ajuntaments", retreu Brunet. Són complexos que es troben en estats de degradació considerables perquè les aportacions dels impostos muncipals com l'IAE i l'IBI han anat a parar a les ciutats i no s'han reinvertit directament en el polígons.

 


Fidel a l'estructura industrial
El Vallès Occidental sempre s'ha caracteritzat per la importància del seu sector industrial i no hi vol renunciar. En els darrers anys ha augmentat el sector dels serveis, com ha passat arreu, però es vol continuar tenint un sector industrial fort. "El pes industrial del Vallès és un avantatge competitiu respecte de la resta de territoris d'Espanya, ja que representa el 25,5% de la seva activitat econòmica", detalla el president de la Cambra de Comerç de Sabadell.

Per la Cambra de Terrassa, la comarca no es pot permetre "el luxe" d'especialitzar-se en un sector concret, sigui industrial o de serveis, sinó que la comarca ha de ser multisectorial. "L'experiència ens va portar a una situació complicada quan depeníem d'un sol sector com va ser el tèxtil o més recentment l'immobiliari", afegeix Llopart. La diversificació dels sectors industrials ha estat bona, perquè ha donat la base de la presència internacional de les empreses, manté.

Cap al futur
Tant des de la Cambra de Comerç de Terrassa com la de Sabadell es demana que hi hagi més flexibilitat, més agilitat i millor fiscalitat per posar en marxa empreses. No eludeixen la responsabilitat de les companyies d'aprofundir en la diferenciació de la seva pròpia activitat i asseguren que s'estan fent esforços per optimitzar-ne el seu funcionament . A més, des de les Cambres, s'estan fent polítiques de suport a la internacionalització de les empreses perquè les exportacions semblen prometedores.

"Estem treballant en el suport a l'exportació per ajudar a les empreses a obrir-se mercat a nivell internacional per cobrir la davallada de comandes a nivell nacional", comenta Francesc Elias i Burés, president de la patronal Pimec al Vallès Occidental. Elias afegeix que cal revitalitzar el mercat nacional i transmetre confiança als inversors i a les empreses per tal que es torni a generar negoci, es contracti personal i es reactivi el consum intern.

 

Principals sectors:Comerç, hosteleria i turisme, distribució i logística, i serveis a les empreses
Taxa d'atur:18,59% (dades de març de 2013 de COPEVO)
Principals empreses::Grifols, Catalana Occidente, Banc Sabadell, Cirsa
Infraestructures:AP-7, C-58, C-16 i C-33 / B30 FGC (metro del Vallès) i Renfe (Barcelona-Lleida i El Papiol-Mollet del Vallès)
Reptes:B-40 i internacionalització

I la setmana vinent, a VIAempresa, crònica econòmica des de Tarragona, Girona... Rep l'alerta.