• Territori
  • "L'empresa és un escenari per recuperar la dignitat de les persones"

"L'empresa és un escenari per recuperar la dignitat de les persones"

El fundador i president de la Fageda, Cristòbal Colón, defensa a la Trobada Empresarial al Pirineu la necessitat d'humanitzar les relacions laborals

Cristóbal Colón (de peu) explica la història de La Fageda durant la Trobada Empresarial al Pirineu
Cristóbal Colón (de peu) explica la història de La Fageda durant la Trobada Empresarial al Pirineu
David Rodríguez
20 de Juny de 2016
Act. 20 de Juny de 2016
Els valors humans han estat els protagonistes de les experiències empresarials de cinc directius que ja han decidit en un món incert, tal com proposava el lema de la XXVII edició de la Trobada Empresarial al Pirineu, celebrada els dies 16 i 17 de juny a la Seu d'Urgell. En el transcurs d'una taula rodona, el fundador i president de La Fageda, Cristòbal Colón, ha proposat adquirir la consciència que les empreses es dirigeixen a la gent; i ha formulat que aquestes són "un escenari per recuperar la dignitat de les persones". Després de repassar el que anomena com "la història de l'empresa de la meva vida", Colón ha defensat la tasca que fa la seva cooperativa com una "forma d'integrar laboralment les persones amb discapacitat intel·lectual i malaltia mental per tornar-li a aquest col·lectiu una part del que des de la societat els hi hem tret".

Aquesta aventura empresarial vinculada sempre al medi natural de la comarca de la Garrotxa permet que avui dia La Fageda comercialitzi 60 milions de iogurts, facturi 17 milions d'euros i sigui la companyia que més ven en aquest segment a Catalunya. "Les 55.000 visites anuals que rebem quan ens coneixen ja no se'n van", recorda Colón.

La primera firma espanyola que ven a Amazon producte envasat
A través d'un producte com el capó es pot explicar la trajectòria de la companyia Cascajares. Ubicada a Palència, està especialitzada en plats preparats a base de carn i té seus a Espanya i Canadà. Per arribar fins aquí, l'aposta pel risc ha sigut constant. El seu president, Alfonso Jiménez, comenta que el seu atreviment els va impulsar a subministrar un dels plats del casament dels prínceps d'Astúries. Basant-se en la diversificació dels productes i en la col·laboració amb persones amb discapacitat, el camí de Cascajares sempre ha anat acompanyat d'un component social.

Jiménez ha recordat que "al veure arribar la crisi, ens vam llançar a la internacionalització i a la venda al retail per a la restauració. Aquesta decisió ens va salvar". De fet, la diversificació de Cascajares va suposar oferir gall d'indi als Estats Units coincidint amb el Dia d'Acció de Gràcies. Així, l'empresa es va establir al Quebec i va comptar amb les receptes del xef José Andrés. El seu esperit arriscat els ha portat a ser la primera firma espanyola que ven des d'Amazon el seu producte envasat.

El territori competitiu de l'ètica
Davant de la crisi de confiança, que és un bé escàs, cal aportar el territori competitiu de l'ètica. Aquest és el consell que ha ofert la sòcia-directora general de Llorente & Cuenca a Barcelona, María Cura, perquè les companyies tornin a ser acceptades per la societat.

Per arribar a aquest punt, Cura insta les empreses a buscar la rellevància i la millora de la reputació mitjançant la creació d'un vincle emocional entre la marca i els seus consumidors. Com a exemple del canvi de paradigma empresarial, des de Llorente & Cuenca asseguren que la comunicació d'una companyia s'ha transformat, evolucionant en diverses fases. "La funció de cap de premsa es va convertir en cap de comunicació i ara som gestors dels valors intangibles de la marca".

Menys costos i més eficiència
Per afrontar un context de crisi, l'empresa ha de prendre decisions. Sota aquest principi, el president de Bodegues Torres, Miguel Torres, ha mostrat l'estratègia que va implantar la seva companyia per superar les dificultats. "Ens vam centrar a ser especialistes en vins espanyols, disposant de tota la gamma possible pels importadors". Després de reconèixer que Bodegues Torres ha tingut èxit a la Xina i un fracàs a l'Índia, la solució ha estat la inversió en innovació i en investigació amb un objectiu únic: reduir costos per competir a escala global i aconseguir el màxim de qualitat.

En un moment en què la demanda de petroli va caure un 25% en l'àmbit mundial, "la nostra intenció va ser mantenir el volum de negoci i el dividend dels accionistes". Per arribar a aquest punt, el president de la Companyia Logística de Hidrocarburos (CLH), José Luís López de Silanes, ha plantejat un pla d'ajust que requeria "augmentar l'eficiència sense tocar la plantilla". Aquest aprenentatge pot servir-li a CLH pel futur, ja que el seu president preveu que el preu del petroli de barril Brent seguirà cotitzant entre els 50 i els 70 dòlars.