• Territori
  • La Xarxa Productes de la Terra impulsa les empreses del territori

La Xarxa Productes de la Terra impulsa les empreses del territori

La iniciativa pretén potenciar a 1.200 companyies locals a través d'aliments de qualitat

El programa donarà un cop de mà a les empreses locals
El programa donarà un cop de mà a les empreses locals
Redacció
02 de Juliol de 2014
Act. 07 de Juliol de 2014
La Xarxa Productes de la Terra, impulsada des del 2010 per la Diputació de Barcelona, és una iniciativa que busca generar ocupació i riquesa i, alhora, posar en valor el territori, vinculant tradició, cultura i patrimoni amb economia. Agrupa un total de 12 ens locals i s'adreça a més de 1.200 empreses agroalimentàries de la demarcació de Barcelona.

Actualment, el sector de productes alimentaris locals i de qualitat és un sector emergent amb un elevat potencial de creixement. Representa un actiu en el món rural i permet donar valor afegit als productes agraris locals, tot equilibrant el territori i diversificant l'oferta.

Per aquest motiu, any rere any, la Xarxa busca consolidar-se i alhora seguir expandint el seu abast. Enguany, un dels principals reptes consisteix a incrementar-ne la visibilitat i per aconseguir-ho està prevista la participació de 24 empreses en el Fòrum gastronòmic 2014, que se celebrarà aquest octubre a Barcelona i on es reuniran els principals professionals i les institucions de referència del sector. Per altra banda s'ha impulsat el Mercat itinerant del Maresme, i es preveu participar en la Fira de l'Ascensió i el Mercat de mercats, entre d'altres. Aquestes actuacions també han de permetre intensificar l'actuació directa amb les empreses, en termes de comercialització, associacionisme i internacionalització.

Altres reptes també fonamentals són els de millorar, per una banda, la capacitació del personal tècnic dels ens locals i, per l'altra, el cens, obtenint dades completes i actualitzades de totes les empreses.

Una xarxa en creixement
L'any 2008, quan es va elaborar el primer cens d'empreses que formarien part del projecte, n'hi havia un total de 766. Des d'aleshores, aquesta xifra ha augmentat un 67%, arribant aquest passat 2013 a les 1.279 empreses censades. Les comarques que en concentren un major nombre són l'Alt Penedès, Osona, el Berguedà i el Vallès Occidental, que juntes aglutinen un 46% de les empreses del cens.



Ara bé, la xifra d'empreses no és l'únic creixement que s'ha produït des dels inicis d'aquesta iniciativa. Respecte a l'any 2012 ha incrementat tant el nombre d'activitats realitzades com el de participants i s'ha registrat una major implicació dels agents representatius del sector. Dins de les activitats programades han experimentat un especial augment de participació les relacionades amb la cooperació empresarial, que compten el 2013 amb la participació de 374 empreses, un 85% més que l'any anterior. Un dels actes amb més èxit ha estat la jornada de 'networking' que es va dur a terme el juliol passat al CCCB, on van assistir representants de 178 empreses i es van realitzar un total de 1.280 entrevistes.

Un dels altres eixos d'actuació que denota una expansió en la Xarxa és la creixent vinculació amb el sector turístic, que s'ha concretat en iniciatives com la participació en mostres i fires, la signatura de convenis amb el sector hostaler i de la restauració o el seguiment dels Plans d'acció de turisme dels ens comarcals pel que fa a les accions relacionades amb la gastronomia, esdeveniments i campanyes gastronòmiques, empreses productores visitables…

Tot aquest seguit d'actuacions han fet que la Xarxa experimentés un creixement no només quantitatiu, sinó també qualitatiu. Els membres que integren la Xarxa valoren especialment la coordinació per part de la Diputació i activitats com el butlletí o les sessions d'intercanvi i de coneixement.

Singularitzant el territori
En el conjunt de la Xarxa es produeixen, distribueixen i comercialitzen prop de tres mil productes alimentaris locals i de qualitat. Per tal de reforçar la seva imatge global, l'any passat es va decidir fer una selecció de productes singulars de cada un dels territoris que formen part de la Xarxa Productes de la Terra. Aquesta iniciativa havia de permetre extreure conclusions útils a l'hora de dissenyar actuacions per a reforçar el teixit productiu d'aquest sector. Però què entenem per producte singular?

Un producte singular és aquell que, en un territori de referència (Catalunya, una comarca o una altra escala), destaca per les seves característiques diferenciades i úniques, que el distingeixen de la resta. Aquestes característiques poden venir donades per factors diversos: tradició, innovació, qualitat...

Com a resultat d'un procés de selecció, 55 productes van ser escollits per ser l'estendard de la Xarxa i una eina de promoció dels seus respectius territoris. 30 pertanyen al sector dels productes d'horta i del camp, mentre que els altres 25 es reparteixen entre els sectors de la carn (3), la fleca i pastisseria (3), els làctics (3), els licors (4), els productes del mar (3), l'oli (4), la xarcuteria (4) i els productes del bosc (1).



Formació per a la innovació
A més dels anteriorment citats, introduir la innovació en el sector és un dels principals reptes de la Xarxa Productes de la Terra. Per aquest motiu, el 2014, un dels principals eixos d'actuació és l'increment de la formació encarada a fomentar la innovació. Amb aquest mateix objectiu es va iniciar l'any passat el Programa de Suport a la Innovació Empresarial que enguany, amb la seva segona edició, pretén consolidar-se i incrementar l'oferta d'activitats formatives i d'acompanyament individualitzat de les empreses. El resultat és un programa molt variat que va des de la innovació tecnològica fins a la gastronòmica passant per l'opció de crear nous productes o millorar la visibilitat dels negocis a les Xarxes Socials.

Les més de 50 empreses que van participar en aquest programa de formació l'any passat van valorar-lo molt positivament. Un bon punt de partida per a un programa que aspira a seguir creixent i ajudant les empreses a renovar-se i posicionar-se al capdavant d'un mercat en alça.