• Territori
  • Les comarques de Barcelona reben 4,7 milions de turistes

Les comarques de Barcelona reben 4,7 milions de turistes

El 2016 tanca amb un increment del 16% del nombre de visitants a la demarcació barcelonina i un 7% més a la capital catalana

Montserrat és una de les visites turístiques obligades de la demarcació de Barcelona | Acistock
Montserrat és una de les visites turístiques obligades de la demarcació de Barcelona | Acistock
Redacció VIA Empresa
Barcelona
08 de Desembre de 2017

Les comarques de Barcelona (excepte el Barcelonès) van acollir l'any 2016 un total de 4,7 milions de viatgers, segons les últimes dades presentades pel Labturisme de la Diputació de Barcelona sobre l'activitat turística. Tal com apunta l'estudi, respecte el 2015 ha augmentat un 16% el nombre de visitants, quan van ser 650.000 turistes, i un milió més respecte el 2012. El creixement per a l’any 2017 es preveu més moderat, amb un increment del 10%, arribant a superar el 5 milions de viatgers.

A escala catalana, el nombre de viatgers va augmentar, entre el 2015 i el 2016, en un 8,2% i en un 7%, a la ciutat de Barcelona, fet que corrobora el traspàs de viatgers a les comarques de Barcelona des de la capital catalana. Una dinàmica en la captació de visitants cap a les tres destinacions que impulsa la Diputació de Barcelona sota la marca “Barcelona és molt més” i que són “Paisatges Barcelona” (Moianès, Osona, Bages i Anoia), “Costa Barcelona” (Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental, Alt Penedès) i “Pirineus Barcelona” (Berguedà), que és fruit també de la col·laboració amb la ciutat de Barcelona. Una estratègia que, segons el vicepresident segon de l'organisme públic, Marc Castells, permet "seguir treballant per desestacionalitzar el turisme i obrir-se a tota la demarcació".

Any rècord també en pernoctacions

Pel que fa a les pernoctacions en allotjaments a les comarques de Barcelona (menys Barcelonès), el 2016 va tancar amb 13,5 milions de pernoctacions, prop de 922.000 més que l’anterior any (+7,35%) i 1,3 milions més que el 2012 (+11%). Una mica superior a la mitjana de Catalunya, que va ser de 5,9% d’increment de pernoctacions.

El nombre de turistes estrangers (2.402.937) supera als espanyols (2.301.371) amb una diferència de més de 100.000 viatgers, la més gran dels darrers sis anys i la millor dada assolida fins ara. 

Menys dies de vacances

Segons l’evolució de l’ADR (tarifa mitjana per habitació ocupada), el preu a la marca “Paisatges Barcelona” va ser de 70,3 euros i la de “Costa Barcelona”, de 66,4 euros; mentre que la mitjana catalana es situa en el 120 euros, afectada per la influència de la ciutat de Barcelona.

Pel que fa a la durada, s'ha passat de 6,2 dies registrats de mitjana als tres anys anteriors, als 4,9 dies del 2016. Un retrocés motivat per la caiguda del mercat rus, que ha reduït la mitjana de set nits; al creixement del turisme urbà i de negocis, amb estades més curtes; a la situació econòmica internacional que no permet molt més les vacances; i que el mercat espanyol (48%) genera estades més curtes.

Per contra, es recupera la despesa respecte l’any anterior. El 2016 la xifra creix fins als 90 euros per turista/dia, mentre que al 2015 era de 80,1 euros. Per tant, els turistes tenen una estada menor, però augmenten la despesa per dia.

Pel que fa a l’evolució dels afiliats a la Seguretat Social dedicats al sector turístic, al tancament de l’any 2016 hi havia 129.440 afiliats, un 43,6% de les afiliacions de la demarcació de Barcelona. Els assalariats pugen, en els darrers tres anys, de forma sostinguda i els autònoms mostren valors més estables.

"Costa Barcelona Week" i “Biosphere Responsible Tourism” 

Turisme de la Diputació de Barcelona, amb un pressupost de prop de 8,5 milions d'euros, treballa per promocionar el turisme al territori, amb accions concretes com el Costa Barcelona Week.

En el marc de l'Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, declarat per l'ONU, l'entitat també treballa en l'obtenció de la certificació “Biosphere Responsible Tourism” per a les marques turístiques “Costa Barcelona”, “Paisatges de Barcelon” i “Pirineus Barcelona”, amb l’objectiu d’impulsar la sostenibilitat del turisme en el territori de la demarcació de Barcelona.