• Territori
  • El mercat d’oficines de Barcelona agafa aire: puja la disponibilitat

El mercat d’oficines de Barcelona agafa aire: puja la disponibilitat

La taxa d'espai desocupat a la capital catalana acumulava descensos des del 2013, però en l'últim any i mig la tendència ha canviat

Oficines en lloguer a Barcelona, en una imatge d'arxiu | ACN
Oficines en lloguer a Barcelona, en una imatge d'arxiu | ACN
Barcelona
13 de Setembre de 2021

Al setembre tot el món sembra, o torna a l'oficina; encara que sigui de manera parcial. La pandèmia de la covid-19 ha provocat un canvi de mentalitat entre empresaris i treballadors envers els presentisme i el teletreball; i en aquest duel, van guanyant els models híbrids. El gir de 180 graus que ha donat el mercat laboral en l'últim any i mig s'ha traspassat al mercat d'oficines, que ha sabut sortir força airós d'aquest procés de transformació i encaixar els canvis de tendències. Un d'aquests canvis s'ha reflectit en la taxa de disponibilitat d'oficines a Barcelona, que per primera vegada des del 2013, ha iniciat un camí a l'alça.

La taxa de disponibilitat és l'indicador que mostra el percentatge d'oficines disponibles de lloguer envers l'estoc total de metres quadrats. Les principals immobiliàries especialitzades en aquest mercat a Barcelona situen l'indicador entre el 7% i el 9,4%, xifres molt més altes que les de l'inici de la pandèmia: entre el 4% i el 6%. "Aquest canvi s'ha donat també a Madrid i a la majoria de capitals europees", explica Hipólito Sánchez, director executiu d'oficines de Savills Aguirre Newman, destacant com a principals motius "l'impacte de la crisi del coronavirus en l'absorció de metres quadrats d'oficines" i l'entrada de nous projectes al mercat.

És el resultat d'un nou reajustament entre oferta i demanda. Per una banda, les empreses han estat en una actitud de wait and see (esperar i veure) els mesos més crítics de la pandèmia, però s'han mantingut el volum d'entregues de nous projectes i rehabilitacions. De fet, segons Hipólito Sánchez, la covid-19 gairebé no ha frenat la promoció d'oficines, només ha endarrerit les entregues entre dos i quatre mesos. En acabar l'any, s'hauran entregat en tot el 2021 fins a 200.000 metres quadrats d'oficines a Barcelona.

 

Però tots aquests metres disponibles no són de nova construcció. Hi ha un alt percentatge que prové d'oficines que s'han alliberat per trasllats d'empreses. Manel de Bes, director d'oficines de Forcadell, considera aquest alliberament "una oportunitat fantàstica per actualitzar el producte. És el que han fet molts propietaris d'oficines ubicades al centre de la ciutat: millorar i reposicionar els seus edificis, i donar una mica d'aire fresc al mercat de Barcelona".

El mercat d'oficines de Barcelona té un dels nivells de disponibilitat més baixos d'Europa

Ambdós directors d'agència perceben aquest increment com un fet positiu per a la ciutat perquè dona més marge de decisió a la demanda i alleugera la pressió d'una disponibilitat que era excessivament baixa. De fet, Barcelona continua tenint un dels nivells més baixos de disponibilitat d'Europa.

Baixen les operacions de prelloguer

De la manca de disponibilitat sorgeixen les operacions de prelloguer, és a dir, quan les empreses acorden el lloguer d'oficines que encara estan en procés de construcció. És una modalitat que els últims anys ha tingut un pes molt important a Barcelona. De fet, segons Hipólito Sánchez, "gairebé tot el que es va construir a Barcelona entre el 2015 i el 2018 es va llogar abans de ser construït, fet que va animar molts promotors i inversors a desenvolupar nous metres d'oficines".

Un 40% de la superfície que s'entregarà al llarg del 2021 ja està prellogada

En l'actualitat -en línia amb l'evolució del mercat- el volum d'operacions de prelloguer ha disminuït notablement. De fet, dels gairebé 200.000 metres quadrats que s'entregaran al llarg del 2021, hi ha prellogada un 40% de la superfície.

Oferir més que un espai

L'efecte de la covid-19 en la manera de treballar i relacionar-nos està accelerant el procés de transformació que ja vivien les oficines. Les empreses han d'aportar quelcom més que una superfície: confortabilitat, pertinença i -ara s'hi suma- seguretat sanitària. "Si acaben consolidant-se els models híbrids envers el teletreball- reflexiona Manel de Bes-, les empreses hauran d'assegurar-se que els dos o tres dies que els treballadors van a l'oficina tinguin un espai confortable on treballar i on sentir-se part d'un equip".

Segons Sánchez, "es tracta de repensar l'espai per oferir un valor afegit. Redistribuir la superfície, però no reduir-la".