Motit, la moto rosa de Barcelona

L'empresa Goinggreen i l'start-up catalana Nektria, responsables de Motit, el servei de mobilitat basat en l'ús col·lectiu de 'scooters' sense estació que ja roden pels carrers de la capital catalana

Motit a Barcelona
Motit a Barcelona
Neus Navarro
24 d'Abril de 2014
Act. 24 d'Abril de 2014

Del carsharing, i passant pel bikesharing, arriba Motit. Motocicletes per compartir a la ciutat cercades a través d'una app. El conductor consulta el trajecte i l'app proposa quina motocicleta pot agafar i on està l'estació més propera. Un pas endavant al consum col·laboratiu amb la distinció del més que cool color rosa de les seves scooters.

Darrere les dues rodes, l'empresa Goinggreen (amb seu a l'Hospitalet) i una start-up de Barcelona. Goinggreen és qui dissenya el vehicle, el fabrica i s'encarrega de les operacions d'atenció al client i del seu manteniment.Són els responsables de la gestió. D'altra banda, Nektria és el resultat del treball de l'emprenedor David Costa (@davidcostavega), Mikaël Baron, Víctor Tejedo (@vtejedo), Oriol Serra i Miguel Valls (@MiguelValls). És Costa, CEO i CTO d'aquesta start-up, qui explica que Motit es diferencia d'altres ofertes perquè "és el client qui comunica quin recorregut vol fer a través de l'app i és el sistema qui instantàniament li ofereix una proposta". 


L'emprendedor també explica que Motit és el primer servei de mobilitat basat en una flota de vehicles en règim d'ús compartit "que no utilitza estacions fixes per agafar i deixar els vehicles" i que, a més, utilitza la interacció amb els usuaris per resoldre els reptes logístics de recolocament dels vehicles.

A diferencia de la resta de serveis de carsharing o bikesharing l'aproximació del client al sistema no és a través d'una app o web que li mostra quins vehicles sobre el plànol estan disponibles i escull quin li agrada més. "Aquesta proposta pot ser múltiple de tal manera que l'app intenta sempre incentivar que l'usuari ajudi a mantenir la flota perfectament recolocada"; apunta Costa.


Prova pilot a Barcelona
A la capital catalana funciona des del maig de 2013, quan es va presentar com un projecte més del Consorci Europeu Molècules que promou la mobilitat elèctrica a les ciutats de París, Berlín i Barcelona. Actualment, és fàcil trobar alguna d'aquestes motocicletes cool circulant per la ciutat: la flota és de 30 vehicles i en té 250 usuaris registrats, segons fonts de Nektria. Un servei similar funciona també a San Francisco (USA) -on resideix Valls, CFO de l'empresa- amb el nom d'Scoot. 

Però desitgen anar a més. "El nostre repte és replicar-ho en diferents ciutats del món", apunta Costa. París, ciutat de la llum, podria ser una destinació pel seu projecte, on la nova alcaldessa Anne Hidalgo -recentment elegida a les urnes- va declarar en campanya electoral que un dels seus propòsits era apostar per aquest tipus de consum col·laboratiu aplicat al trànsit. "Efectivament l'actual alcaldessa de Paris ens consta que va adquirir el compromis electoral d'instalar Motit", assegura Costa.

També esperen, com apunta el seu CEO, iniciar aviat el desenvolupament de la plataforma per a sistemes de mobilitat col·lectiva com autobusos i camions de transport de mercaderies.

Ajuda financera
Contactes, assessors i l'ajuda econòmica dels business angels. És el camí del finançament que ha desenvolupat aquesta start-up que només compta amb dos anys d'història, però alguns més d'intens treball. "Ja fa set anys que va sorgir la idea. Va ser aleshores quan vam crear els primers algoritmes en entorns de simulació", matisa Costa. 

La seva missió principal és crear tot tipus de dissenys i algoritmes que permetin fer sostenibles qualsevol sistema de mobilitat o transport. "Cal tenir en compte que fins a l'actualitat cap sistema de mobilitat basat en flotes de règim d'ús compartit ha aconseguit ser sostenible econòmicament, socialment i medioambientalment. Els nostres serveis ténen per objectiu incrementar les prestacions d'aquests serveis per millorar la rotació i fer viables aquestes iniciatives", conclou.