• Territori
  • Les obres del Corredor Mediterrani provocaran talls a Rodalies

Les obres del Corredor Mediterrani provocaran talls a Rodalies

La implementació de l’ample de via internacional entre Castellbisbal i Martorell afectarà la línia R4 l’estiu vinent

Una màquina que treballa en les obres del Corredor Mediterrani passant per l'estació de Cambrils | ACN
Una màquina que treballa en les obres del Corredor Mediterrani passant per l'estació de Cambrils | ACN
ACN
Barcelona
22 d'Agost de 2019

Les obres d’implementació de l’ample de via internacional entre les poblacions de Castellbisbal i Martorell per al Corredor Mediterrani obligaran l’estiu vinent a tallar algun tram de la línia R4 de Rodalies. Entre tres i quatre mesos el tren entre Martorell i el Penedès es veurà afectat per poder fer les millores previstes al túnel que travessa el nucli urbà de Martorell.

 

El subdirector de construcció d’Adif, Alejandro Faundez, ha explicat que l’alternativa implicava un any i mig de circulació degradada a via única, el que hagués ocasionat afectacions diàries. És per això que des d’Adif ja s’està estudiant un pla de transport alternatiu per minimitzar les afectacions que es produiran l’estiu vinent.

 

Més enllà del gran trànsit de trens que passen per aquell tram -uns 1.500 trens setmanals entre els de l’R4 de Rodalies i els de mercaderies-, la complexitat de les obres rau en el fet que s’han de reformar quatre túnels, un dels quals passa a poc més de 1.000 metres del nucli urbà de Martorell.

Les obres que s'hi faran permetran rebaixar el túnel entre 80 centímetres i 1,50 metres per permetre el pas de combois carregats de camions, incrementar la velocitat dels actuals 30 quilòmetres per hora als 120, així com millorar la seguretat i la il·luminació.

Unió amb 'la porta d'Europa'

D’altra banda, també es milloraran els túnels de Castellbisbal, el d’entrada a la zona logística de Seat i un antic túnel ferroviari també a la localitat que passa sota la urbanització de Costablanca. Faundez ha destacat que la connexió del tram amb l’estació de Castellbisbal, que ja està unida amb França per ample internacional -per això se l'anomena 'La porta d'Europa'-, permetrà que empreses com Seat, Celsa, els ports de Barcelona o Tarragona i el Complex Petroquímic “guanyin en competitivitat” en poder enviar les seves mercaderies directament sense haver de passar per Portbou a fer el canvi de l’ample ibèric a l’internacional. “Més que freqüències, es guanyarà un estalvi en temps i costos. A Portbou es perden entre dues i tres hores i uns 3.000 euros”, ha assenyalat.

El subdirector de construcció d’Adif preveu que les obres estiguin enllestides en uns 18 mesos, tot i que això no vol dir que entrin en funcionament immediatament perquè això ho decidirà l’operador un cop l’Agència de Seguretat Ferroviària doni la llum verda.