• Territori
  • Les oportunitats i les amenaces del nou paradigma de la indústria 4.0

Les oportunitats i les amenaces del nou paradigma de la indústria 4.0

La Fundació per la Indústria acosta a les empreses catalanes la importància d'adaptar-se a les noves tecnologies

La indústria 4.0 és el camí inevitable per la supervivència de l'empresa catalana | iStock
La indústria 4.0 és el camí inevitable per la supervivència de l'empresa catalana | iStock
11 de Juliol de 2022
Act. 11 de Juliol de 2022

"Les empreses i models de negoci dissenyats per ser exitosos el segle passats, estan abocats al fracàs si no es transformen". És la reflexió que David Rovirosa, líder d'equip de disrupció d'ACCIÓ, va oferir durant una nova jornada de la Fundació per la Indústria sobre innovació i indústria 4.0. A la trobada, es va analitzar com la tecnologia pot ajudar a impulsar nous models de negoci i transformar una companyia.

L'objectiu és "presentar com les solucions innovadores de la indústria 4.0 poden donar resposta als principals reptes que té la indústria catalana", tal com va destacar la vicepresidenta de la patronal, Rosvi Moix. Aquest canvi de paradigma, va aprofundir Rovirosa, permet "generar nous models de negoci a partir de la tecnologia".

Rovirosa: "Ens hem d'avançar a aquestes disrupcions i adoptar les tecnologies per no quedar-nos fora del mercat"

"Poden suposar oportunitats i amenaces a l'hora. Apareixen nous competidors i tot va molt més ràpid. Ens hem d'adaptar nosaltres i els nostres models de negoci. Ens hem d'avançar a aquestes disrupcions i adoptar les tecnologies per no quedar-nos fora del mercat", va insistir el líder d'equip de disrupció d'ACCIÓ.

El canvi tecnològic englobat a la indústria 4.0, amb tendències com el big data, la robotització o la intel·ligència artificial, suposen un "creixement exponencial" dels models de negoci. Rovirosa ho va definir a través de les quatre D: digitalització, desmonetització (reducció de costos), democratització i disrupció. Com a exemple, va parlar de com les noves tecnologies permeten emetre contingut audiovisual des d'un telèfon mòbil, mentre que fa poques dècades només hi havia un canal de televisió.

Adaptar-se i transformar-se o morir, és el dilema que afronten les empreses. Per sobreviure, cal afrontar-ho. En la història hi ha exemples de grans companyies que no ho van saber fer i s'han quedat enrere, com pot ser el cas de Kodak.

Les revolucions tecnològiques

La jornada de la Fundació per la Indústria va comptar amb els casos pràctics de dues companyies que han aprofitat la tecnologia per crear i canviar els models de negocis. Una d'elles és Premium PSU, dedicada a l'electrònica de potència per l'àmbit industrial. El seu responsable de vendes, Àngel Valls, va detallar com l'empresa va tenir un creixement molt humil als 80 i 90 i que, gràcies a la innovació, es va multiplicar a partir del 2000.

"40 anys fent hardware i ara ens endinsem al software, innovant i oferint nous serveis", va assenyalar Valls, destacant la seva aposta per la investigació. Una innovació que es tradueix en la recerca de nous productes i nous mercats.

El món del blockchain

Marta Vallès és la confundadora de Vottun, una startup especialitzada en la tecnologia blockchain i que ajuda a empreses a digitalitzar els seus processos per millorar els resultats. "No ens espantem, no pensem que aquesta tecnologia està pensada només per grans empreses. Està preparada per tothom", va aclarir.

La millora de la cadena de subministrament i la traçabilitat, les criptomonedes, els NFT i les garanties d'origen i certificats són algunes de les implantacions que pot tenir aquesta tecnologia en les empreses. Sobre els NFT i el metavers, preveu que suposaran "canvis econòmics espectaculars en les empreses".

"El món digital a vegades ens costa d'entendre, potser més de la indústria, però no és un luxe, és totalment necessari avui dia", va concloure Esteve Gené, president de la Fundació per la Indústria.