• Territori
  • Pau Garcia-Milà: "Emprendre per necessitat és molt arriscat"

Pau Garcia-Milà: "Emprendre per necessitat és molt arriscat"

Després de l'èxit d'eyeOS el jove empresari català posa en marxa IdeaFoster, la primera materialitzadora d'idees d'Europa

Imatge de Pau Garcia-Milà a les instal·lacions de ProCornellà
Imatge de Pau Garcia-Milà a les instal·lacions de ProCornellà
Mari Carmen Gallego
08 de Maig de 2014
Act. 08 de Maig de 2014

"El principal problema que té un emprenedor és concretar i definir la seva idea perquè sovint les persones no arriben a creure en les seves pròpies idees". D'aquesta manera, l'emprenedor Pau Garcia-Milà identifica la primera dificultat que troba una persona que vol crear una empresa a partir d'una ideainnovadora.

Una llarga llista d'obstacles segueixen aquest primer: buscar un logotip, proveïdors, resoldre problemes legals o establir una xarxa de contactes. L'empresa de Pau Garcia-Milà, IdeaFoster, dóna resposta a cada una d'aquestes demandes: "Fem sortir la idea al mercat, que triomfi o no dependrà del seu responsable".

"Posar en pràctica una idea genera molts dubtes"
IdeaFoster
, amb oficines a Barcelona, Madrid i Mèxic, neix dels dubtes, necessitats i problemes que va trobar Garcia-Milà durant la posada en marxa de la seva primera empresa eyeOs. "Posar en pràctica una idea genera molts dubtes. Tens una idea bona però molts dubtes a l'hora d'executar-la i por d'explicar-la perquè no te la robin", comenta el jove català, que apunta una altra dificultat: "no conèixer tots els sectors i els preus del mercat".

IdeaFoster cobreix tots aquests buits. Un equip de professionals, d'analistes, acompanya a l'emprenedor des del principi del procés fins que el projecte es fa realitat i surt al mercat. "Fem des del pla d'empresa i l'estudi de la seva viabilitat fins al disseny del logo, buscar pressupostos, revisar la qualitat dels serveis i establir els contactes amb els proveïdors, comenta Garcia-Milà, que apunta que "les decisions les pren el responsable de la idea". Per evitar fuites d'idees es signa un contracte de confidencialitat.

"Les incubadores d'empreses estan de moda a Europa però falten iniciatives que materialitzin les idees sense jutjar-les"
Garcia-Milà assegura que a Europa no hi ha empreses d'aquesta mena, quelcom més freqüent als EUA. "Aquí hi ha més la moda de fer incubadores i acceleradores d'empreses, cada dia en neix una de nova i al final n'hi haurà més que emprenedors", considera Garcia-Milà, que subratlla que la diferència d'IdeaFoster amb aquestes propostes és que "nosaltres no jutgem res, no demanem res, només que tinguin una idea que nosaltres executarem".

L'emprenedor assegura que a Catalunya i a Espanya hi ha grans consultores per a empreses o acceleradores però falta per cobrir aquest sector: "Nosaltres no volem saber res del client, ni el temps que treballa ni la facturació que té, només ens dediquem a executar idees, que triomfi o fracassi serà responsabilitat seva". De moment, IdeaFoster compta amb una quarantena d'empreses, fonamentalment start-upsemergents, que permeten cobrir qualsevol de les necessitats d'aquest projecte.

"Estem extraordinàriament contents dels primers resultats"
IdeaFoster és encara una empresa que està arrencant, que es va presentar al març i va començar a funcionar a l'abril. "Estem extraordinàriament contents dels primers resultats, no tenim beneficis però hem cobert el 60% de la despesa inicial", explica Garcia-Milà, que destaca que "la principal sorpresa és que el que més demanen els clients inicialment és resoldre dubtes legals".

El desenvolupament d'apps, la creació de xarxes socials o intranets són algunes de les idees amb les quals treballen els responsables de l'empresa. "Per un tema de confidencialitat no podem donar més detalls i també perquè les idees no són nostres. No som ni serem els responsables del seu èxit o del seu fracàs", diu Garcia-Milà, que insisteix que "l'èxit d'IdeaFoster és que la idea esdevingui una realitat i que tingui una oportunitat".

"Arran de la pressió als joves per fomentar l'emprenedoria em fa una mica de por la paraula"
Emprendre és una paraula que pren cada cop més força a la nostra societat, fins i tot a les escoles. "Ara em fa una mica de por la paraula", comenta Garcia-Milà. Segons el creador d'eyeOs, està molt que que es promocioni una "professió injuriada" però considera que "no sempre es pot aprendre en una aula, ja que l'emprenedoria té a veure amb la passió, apostar per alguna cosa i, de vegades, no sabem apreciar les virtuts de les coses que ens imposen, per exemple, amb classes obligatòries a les escoles".

"Emprendre per necessitat és molt arriscat"
L'emprenedoria també s'ha convertit en la darrera sortida de la crisi per a les persones que no troben feina. "M'ho miro amb respecte i por, ja que emprendre una empresa no és fàcil", adverteix Garcia-Milà, que recomana a aquestes persones fer una inversió inicial molt petita i centrar-se en àmbits que coneguin i que dominin. "En aquest cas, enlloc de preguntar-nos quin sector té més sortida ens hem de preguntar quin sector conec millor, tindrem més possibilitats de triomfar".