Quan pensem en la comarca del Maresme ens venen al cap imatges de platges, de pobles mariners, de fruites com les maduixes o les cireres i de la proximitat del mar i la muntanya. Ara, a tots aquests elements queden plasmats en un de nou: l'Essència del Maresme, un record olfactiu que intenta resumir en un aroma els trets més característics de la comarca.
Es tracta d'una iniciativa amb la qual el Consell Comarcal del Maresme ha volgut celebrar el seu trentè aniversari i, al mateix temps, crear un nou producte de marxandatge per promocionar la comarca.
"L'essència del Maresme vol contribuir a perllongar els records dels visitants a través de les experiències sensorials. Ens agradaria que s'emportin a casa l'aroma del Maresme, que recordin les bones experiències viscudes a la comarca i que ens tornin a visitar", explica el president del Consorci de Turisme, Joaquim Arnó, que valora que "iniciatives com aquesta són claus per diversificar tots els nostres atractius com a comarca i obrir-los al llarg de tot l'any al gran públic".
Identificar olors per sentir-nos bé
La perfumista Sandra Iruela explica que el màrqueting sensorial "consisteix a identificar els valors d'empresa, d'una botiga o d'una marca a través de les olors". Al mateix temps, té un vessant més hedonista: "el que busca el màrqueting sensorial és fer-nos sentir bé, apel·lant al nostre instint olfactiu, molt primitiu, que fa que identifiquem una persona o un lloc amb una olor".
L'ús dels perfums i les essències com a element de promoció i màrqueting s'ha anat consolidant en els darrers anys. "Es tracta de fer que l'olfacte participi amb la resta dels sentits en l'experiència que tenim en un espai", explica el perfumista Jimmy Boyd, creador de l'Essència del Maresme.
Inicialment, el màrqueting olfactiu es va començar a aplicar a marques i comerços que volien disposar d'un perfum propi que els clients poguessin identificar només entrar a les seves botigues. La marca Abercrombie & Fitch va ser una de les pioneres en aquest àmbit, i avui en dia pràcticament totes les grans cadenes de roba i altres comerços, així com establiments tipus hotels, compten amb el seu propi perfum.
Boyd creu que en alguns casos es dóna "un cert abús" de l'ús de perfums en aquests tipus d'establiments, "perquè no se sap dosificar l'olor". Per aquest perfumista, el secret radica en la mesura i en tenir "un olfacte físic i mental". "No tothom és capaç de plasmar l'olor d'un lloc", afirma.
L'Essència del Maresme
Aquest perfumista té llarga experiència dissenyant aromes i perfums identificatius de llocs com San Sebastián i Lleida, Cantàbria i de diverses ciutats d'Alemanya i Àustria. Per a la comarca del Maresme, Boyd ha creat un perfum amb els trets distintius de la comarca, un territori banyat pel mar i envoltat de boscos, que destaca per la seva floricultura i a l'agricultura y productes com la maduixa.
En paraules de Boyd, l'essència del Maresme és un "acord de notes marines, florals i afruitades". La rosa i el clavell en són protagonistes, però la pinzellada de maduixa li dóna personalitat pròpia i el toc de vainilla l'acosta també al Maresme més gurmet. L'essència s'ha creat en format mikados i es començarà a comercialitzar durant aquest mes de setembre. La idea és que qualsevol persona es pugui endur aquest record de la comarca i traslladar aquest Maresme fresc, intens i aromàtic a qualsevol estança.
No és la primera iniciativa d'aquest tipus a la comarca del Maresme. El parc tecnològic del TecnoCampus de Mataró compta també amb el seu propi perfum dissenyat per la perfumista Sandra Iruela amb motiu de la inauguració del parc l'any 2010.
Iruela ha col·laborat aquest any amb la Diputació de Barcelona i l'ONCE en el desenvolupament d'unes essències i perfums per crear una experiència olfactiva al voltant de l'exposició Xilografies, la fusta feta imatge. L'auca del taller dels Abadal, segles XVII-XXI. Aquestes essències evoquen els oficis que s'expliquen a l'exposició, entre les quals hi ha la de l'aiguader o el caçador. És un altre exemple de l'aplicació del màrqueting olfactiu o sensorial.
Tot i que el màrqueting sensorial s'ha anat consolidant i fent popular, Iruela creu que encara no està del tot explotat i que té molt de recorregut. "És un camp molt innovador, que suposa un repte a l'hora de crear noves experiències", comenta. En aquest sentit, Iruela explica que aquesta disciplina s'està començant a incorporar com a assignatura dins les carreres de màrqueting, i ella mateixa fa classes de màrqueting sensorial al TecnoCampus i al Centre d'Estudis Farmacèutics, així com tallers pràctics a la seva empresa, Sandir.