El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) ha iniciat converses amb el Mobile World Capital (MWC) i altres empreses per ser el primer polígon industrial amb tecnologia 5G. Així ho ha anunciat el delegat especial del CZFB, Pere Navarro, en una conferència de Nova Economia Fòrum. Navarro ha explicat que fins ara les experiències 5G només s’han circumscrit als àmbits urbans però que des del Consorci s’està treballant des del mes de juliol per millorar la prestació de serveis a les empreses ubicades al polígon amb l’oferiment d’una xarxa de connexions 5G. No obstant això, encara no es pot parlar d’un calendari concret de presentació del projecte.
La iniciativa del 5G té l’objectiu d’oferir més valor afegit a les empreses que estan ubicades al polígon i podria permetre fer les primeres experiències de conducció autònoma dins de l’espai industrial. Navarro ha insistit que el CZFB vol ser una "fàbrica d'oportunitats", i ha citat els projectes en els quals està treballant aquest ens, com la Incubadora d'Impressió 3D i el centre d'operacions DFactory 4.0.
Impressió 3D i indústria 4.0
La incubadora s'instal·larà en la tercera planta del CZFB, ocuparà un espai de 600 metres quadrats, i s'inaugurarà al gener, conformant un projecte que beneficiarà unes 100 empreses en els pròxims cinc anys: "La impressió 3D és la gran revolució en els processos de fabricació".
D’altra banda, el hub tecnològic DFactory 4.0 comptarà, en una primera fase, amb 17.000 metres quadrats de noves naus d'última generació, una iniciativa que requerirà una inversió inicial de 17 milions d'euros per impulsar noves produccions tecnològiques i basades en el blockchain, la Internet de les Coses (IoT) i la robòtica.
"Vol ser un ecosistema de dinamització econòmica", ha dit Navarro, qui ha indicat que en successives fases el projecte aconseguirà una extensió de 100.000 metres quadrats al cor del Polígon de la Zona Franca.
Navarro també ha explicat que el CZFB està explorant amb els equips tècnics d'Adif nous usos per a la platja de vies, d'entre uns 300.000 i 400.000 metres quadrats, que hi ha entre el Consorci i l'Hospitalet de Llobregat. "Serem molt respectuosos amb les necessitats de les infraestructures de comunicació, però també volem saber si alguna part d'aquesta infraestructura ferroviària pot evolucionar en qüestions logístiques i industrials", ha apuntat.
El problema de l’habitatge
D’altra banda, Pere Navarro també s’ha referit al problema de l’habitatge a Barcelona i ha reconegut la necessitat que des de diferents institucions i també des del sector privat hi hagi la responsabilitat d’oferir un habitatge assequible.
És per això que s’està treballant en un projecte per a construir un miler de pisos per a millennials al barri de la Marina. Una iniciativa que haurà de modificar el Pla General Metropolità per ressituar algunes àrees d’equipaments a l’hora de construir els habitatges.
Ara bé, sobre la possibilitat de la instal·lació de pisos rusc al barri de la Marina, Navarro ha assegurat que “si depèn de mi, no. No es pot tornar a crear una bombolla immobiliària. No m'agraden aquests pisos i necessitem habitatges dignes a preus assequibles".