"Una manera sensata i sostenible de revolucionar el model tradicional de ciutat". Així defineix Marc Grañén els jardins en moviment de la seva start-up PhytoKinetic. Unes zones verdes instal·lades als sostres dels autobusos que permeten refredar o escalfar l'interior del vehicle segons l'època de l'any i alhora diversificar el paisatge urbà i millorar el nivell de vida. "Si tant sols un 20% dels edificis estiguessin enjardinats, nosaltres viuríem un 20% millor", sentencia.
Una idea sorgida al carrer
"Treballo a diari amb cobertes enjardinades i parets vegetals", explica el creador de PhytoKinetic, biòleg i paisatgista. "El meu únic pensament en veure el sostre d'uns quants autobusos junts a Barcelona va ser: 'Malaguanyat espai!", rememora. Així és com va començar tot.
Són jardins en moviment i amb quatre capes. El sostre del vehicle està preparat amb una primera capa que impermeabilitza la superfície i assegura una correcta evacuació de l'aigua. Tot seguit, un segon mantell, fet d'espuma hidropònica, fa la funció de la terra, permet que les plantes s'hi arrelin i, al ser un material més lleuger, redueix el pes extra que generaria el substrat orgànic. Les catifes de seddum i les plantes posen el color a la coberta i, finalment, una malla protectora evita que el jardí es mogui amb la velocitat. No hi ha límits en l'ús de plantes i, fins i tot, insectes o altres animals com cucs de terra, formigues, gripaus o granotes.
Això sí, posar de cop i volta flors i plantes en un bus requereix trobar el material adient, fer càlculs i, sobretot, complir els requisits de seguretat i d'homologació. "Va ser clau l'ajuda d'un antic company d'escola que és enginyer, Xavier Castellanos; d'un viverista de la zona de Girona, Àlex Puig; i d'un altre veí de Bescanó que té un tràiler frigorífic on vam posar a prova la idea", detalla.
L'invent va ser tot un èxit i va obrir les portes per fer el següent pas: l'autobús pilot del càmping Castell Montgrí a l'Estartit, cedit pel naturalista, ornitòleg i director de la Fundació Territori i Paisatge, Jordi Sargatal. "Gràcies a la col·laboració i curiositat de tots ells, els 20 metres quadrats de jardí d'aquest vehicle han donat la volta al món i avui puc parlar de negoci i no de projecte".
Les ciutats, mercat potencial
Enverdir el transport públic és un dels avantatges principals de PhytoKinetic. Per una banda, millora la imatge d'una ciutat, que es pot vendre com ecològica i responsable amb el medi ambient creant vida en espais aparentment estèrils. Per l'altra, "qui no voldria anar a la feina sota un jardí? Et canvia la percepció i l'estil de vida", afirma Grañén.
L'estalvi és una altra característica. Les plantes es reguen amb l'aigua de l'aire condicionat dels autobusos i la pluja. Per tant, no genera una gran quantitat de despesa extra. A més, ajuda a reduir l'ús de la calefacció a l'hivern i de l'aire a l'estiu. Més jardins també significa una major absorció de diòxid de carboni i ajudar a refredar les illes de calor de les ciutats produïdes per l'escalfor de l'asfalt i els edificis. L'aire es renova, refresca l'ambient i el purifica.
En un any, es poden capturar 35 quilos de diòxid de carboni per metre quadrat, el que seria equivalent a un balcó frondós, segons el paisatgista. Per això, l'objectiu és arribar a les grans ciutats: "Un autobús no fa res, ni 10 tampoc, però Barcelona té un parc logístic de prop de 1.000 vehicles i amb 500 ja seria molt".
Precisament, l'Ajuntament de Barcelona ja ha mostrat el seu interès: "De moment, tenim una furgoneta de l'estudi de paisatgisme Simbiosi voltant per la ciutat per donar-nos a conèixer i sabem que la idea agrada, pel que som optimistes". En un futur, el transport públic de la capital catalana podria lluir geranis, romanís o rosers al sostre.
Descobrir nous sectors
Expandir-se és un dels nous objectius de PhytoKinetic, especialment en el món de les caravanes perquè "és menys arriscat", segons Grañén. I aclareix: "O agrada o no agrada, pel que si la resposta és positiva, són diners segurs". Al ser vehicles d'ús estacional, especialment a l'estiu, la idea de reduir entre tres i cinc graus la temperatura interior permet parlar d'un èxit gairebé segur. Per això, la presència de l'empresa al World Green Infraestructure Congress de França ara a mitjans de setembre pot ser la cita clau per fer contactes i explotar el sector del càmping.
Autobusos propis de fàbrica
"Elèctric, dissenyat amb una coberta llisa i sense que s'hagi de treure seients". Així és com hauria de ser l'autobús pensat per PhytoKinetic. Posar un jardí al sostre augmenta el pes del vehicle, pel que s'han de reduir les places per no superar el límit que marca la normativa europea. No és una trava important, però sí comporta disminuir el volum de passatgers.
Una empresa holandesa de busos elèctrics podria ser el fabricant d'aquests vehicles: "Ens hem encantat. A ells els ha agradat el meu projecte i a mi les seves cobertes llises, són ideals per aprofitar al màxim la superfície del sostre".
Internacionalització amb socis locals
"Brasil, Qatar i el sud-est asiàtic estan gairebé lligats. No tinc cap comanda, però hi tinc mig peu a dins", explica amb prudència Marc Grañén. "Fins ara he treballat sol, però ara sé que necessito trobar un bon equip, una persona que s'encarregui de les exportacions i que pugui buscar socis locals".
La filosofia de PhytoKinetic va més enllà d'un estil de vida sostenible: "Jo exporto el projecte, el desenvolupo al lloc i ens en beneficiem tots dos. Vull treballar amb un concepte global ben entès, afavorint l'activitat local i donant feina al ferrer, viverista o industrial de la zona".
I afegeix amb seguretat: "La idea seria inviable sense una empresa o persona que conegui l'entorn, tingui els seus contactes, es mogui i sàpiga buscar el padrí que t'obri la porta".