Millores per augmentar la velocitat comercial dels autobusos a Barcelona. Això és el que ha demanat el RACC durant la presentació de l’estudi Anàlisi de la competitivitat de la Nova Xarxa Ortogonal de Bus de Barcelona, un treball pioner realitzat després de la implantació definitiva de les línies de bus previstes al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) impulsat per l’Ajuntament de la ciutat comtal.
L’estudi del RACC té l’objectiu d’identificar les claus per seguir millorant la nova xarxa de línies ortogonals d’altes prestacions (H, V i D) i el conjunt de línies convencionals. Per fer- ho, s’ha fixat en els indicadors que més influeixen als usuaris: la velocitat de circulació, la puntualitat dels autobusos i la demanda de viatgers. L’estudi ha analitzat 13 de les 28 línies ortogonals d’altes prestacions
Segons el RACC, els vehicles mal estacionats i maniobres de gir a la dreta d’altres conductors són algunes de les principals incidències que redueixen la velocitat del transport públic, juntament amb incidències a les parades i la congestió. A més, a les vies amb carril bus la velocitat és de mitjana 1,1 km/h superior a les que no en tenen, mentre que els autobusos circulen a una mitjana de 13 km/h. Tot i això, sostenen, "el creixement de la xarxa de carrils bus dels darrers anys no s’ha traduït en un increment global de la velocitat dels busos".
Precisament per això, demanen "millores de forma prioritària" en les línies V27, D40, H6, H12 i H16 perquè consideren que "circulen a una velocitat més baixa i a la vegada tenen una demanda d’usuaris elevada".