Cada cop hi ha més persones que utilitzen el transport públic a l'àrea de Barcelona, fins al punt que el 2017 es va batre un rècord històric de viatges: 985,6 milions. La xifra suposa un increment del 3,3% respecte a l’any anterior, tal com ha informat l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona. En declaracions als mitjans, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha atribuït aquest augment a la recuperació econòmica, a una "certa contenció tarifària" i a millores en l'oferta, que ha vist un increment de la flota d'autobusos, metros i ferrocarrils, així com una "recuperació de la fiabilitat de rodalies". En aquest sentit, el director de rodalies a Catalunya, Félix Martín, ha afegit: "En aquests moments a tots els clients els costaria recordar quina ha estat l'última data de crisi en l'àmbit de rodalies", ha dit en una altra atenció als mitjans des de l'estació de Sants.
Per tipus de transport, quatre de cada deu van triar el metro (390,4 milions de viatges, un 2,3% més). El segon transport més utilitzat van ser els busos de TMB (202 milions de viatges, un increment del 3,2%) i en tercer lloc les Rodalies de Renfe (113,5 milions, un augment del 4,8%). Els que augmenten més percentualment, un 5,2%, són els autobusos interurbans de la generalitat, que han aconseguit 35,7 milions de viatges, especialment com a conseqüència de les millores a la xarxa exprés.cat.
Tal com ha informat l'ATM, l'augment de 31 milions de viatges a l'àrea de Barcelona el 2017 suposa l'increment anual més alt en valors absoluts que ha viscut mai el sistema. És per això que l'ATM i les administracions consorciades ja treballen en un pla per augmentar en els propers anys l'oferta de serveis, sobretot en horaris i línies de major saturació.
Pel que fa als títols, gairebé tres de cada quatre viatges es fa amb targetes integrades, que ja suposen el 73,65% de les validacions del sistema. Les més utilitzades són les multiviatge (T-10, T-50/30 i T-70/30), amb gairebé la meitat de les validacions (47,89%). D'altra banda, una de cada persones (26,14%) viatja amb un títol bonificat, com la T-16, la T-Jove, la targeta de famílies nombroses o monoparentals o la T-Trimestre bonificada.
D'entre els títols socials, la que més ha pujat és la targeta T-16, que ha guanyat 9,7 milions de viatges (un 35% més). Aquesta targeta infantil bonificada, que abans era fins als 12 anys, es a ampliar fins als 16 a partir de l'1 de gener del 2017. A partir d'aquesta data també va millorar la bonificació a les persones aturades, fet que ha comportat un augment de l'11,5% en els viatgers d'aquest col·lectiu, amb més de 9 milions de passatgers.
La millora de les xifres del transport públic a Barcelona mostra que hi ha gent que està "decidida a deixar el cotxe a casa quan oferim una oferta de transport públic de qualitat", ha assenyalat Font. En aquest sentit, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha posat com a exemple de millores realitzades els perllongaments d'FGC a Sabadell i Terrassa, la posada en marxa d'una part de la L-9 del metro, tots els nous busos exprés i "l'esforç que s'ha fet per recuperar la fiabilitat de rodalies".
Renfe suma 5,3 milions de nous clients a tot Catalunya, un 4,5% més
Per la seva part, Renfe ha informat que ha sumat 5,3 milions de nous clients als serveis de Rodalies de Catalunya (un augment del 4,5%) i ha arribat als 122,3 milions de passatgers. D'aquests, 113,5 milions s'han desplaçat en trens de rodalia de Barcelona (un 4,8% més), de manera que el servei ja s'acosta al nombre de viatgers que tenia el 2008, abans de la crisi econòmica. Amb aquesta xifra Renfe és l’operador de l’àrea metropolitana que més creix percentualment en viatgers en aquest 2017.
Segons informa Renfe, els serveis de rodalia de Barcelona han assolit una puntualitat mitjana que se situa al voltant del 94%. En el cas dels Regionals, és del 78%.