Les empreses cada vegada aposten més per la responsabilitat social corporativa o, almenys, per fer-la pública. Els consumidors són més sensibles i la filosofia de les companyies és sovint un dels motius per prendre una decisió de consum. Sant Cugat Empresarial va organitzar una taula rodona sobre la responsabilitat social amb la participació de la directora de responsabilitat corporativa de Caixabank, Meritxell Ripoll; la directora de responsabilitat social corporativa d'ISS Facility, Eulàlia Devesa; i del director general de Catalònia Fundació Creactiva, Joaquim Serrahima.
"Els consumidors cada vegada més ens sentim atrets per empreses que vulguin fer una aportació diferencial a la societat", va admetre Meritxell Ripoll.
Com entenen la responsabilitat social?
"La responsabilitat és fer les coses bé, més enllà de la llei, en l'àmbit econòmic, ètic, mediambiental...", ha asseverat Eulàlia Devesa. Per la directora de responsabilitat corporativa de CaixaBank, la "responsabilitat corporativa és una manera molt ferma en la governança, integritat i transparència, a més de finances sostenibles i mediambientals".
Joaquim Serrahima ha recordat que la tasca de la seva fundació se centra en l'atenció a les persones més vulnerables de la societat, aquelles que pateixen alguna discapacitat.
S'ha de fer publicitat de l'acció social?
Tots tres també han debatut sobre si cal explicar públicament o no les accions de responsabilitat social. "No ho fem per explicar-ho, ens hem vist abocats a fer-ho més", ha assegurat Meritxell Ripoll, que ho ha atribuït al fet que formen part d'un sector "tocat per la reputació". "Avui, que no hi ha línia entre el que fas i el que dius, el que funciona és que el que fas i pensis que és bo per la societat. S'ha d'explicar perquè d'altres et puguin copiar", ha justificat Eulàlia Devesa.
El director de Catalònia Fundació Creactiva ha reconegut que han reflexionat sobre si fer comunicació de la seva tasca o no, tot i que finalment s'han decantat per explicar-ho públicament tot i que entén que pot ser "un risc" pel que pugui pensar la gent: "Si no ho expliques, poden pensar que no fas res. Estem oberts que la gent ens vingui a veure. El que més ens agradaria és que la gent conegués la feina que fem, perquè al final estem amb aquells que no vol ningú".
Filosofia d'empresa o rendibilitat?
Els tres directius han reflexionat sobre l'impacte de la responsabilitat social en els comptes de les empreses i si és una estratègia per treure'n rendiment o una filosofia de la companyia. Han coincidit en destacar que apostar per la responsabilitat social és rendible per una empresa, tot i que no ho han vinculat als resultats econòmics.
Devesa: "Al final es trasllada en beneficis econòmics"
"Per nosaltres és molt rendible, sobretot per la gent que formem l'organització", ha destacat Meritxell Perelló, que ha assegurat però que no ho traslladen als comptes de resultats. "Podem mirar l'impacte que té, però tinc dubtes que es pugui traslladar a un impacte econòmic", ha afegit.
Eulàlia Devesa també ha considerat que és "absolutament rendible", especialment per l'equip de l'empresa. "Si fas les coses bé en l'àmbit social, la gent està més motivada i compromesa i llavors els clients també estan més contents. Al final es trasllada en beneficis econòmics", ha assegurat.
Joaquim Serrahima ha detallat que tampoc traslladen la seva acció social a un compte de resultats, però s'ha mostrat convençut que té beneficis: "Facilitem la vida a la gent, a ótreballadors i a usuaris, i això segur que dona resultats i és rendible per una empresa".