L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el president delegat de la Junta Constructora de la Sagrada Família, Esteve Camps, han signat aquest dijous un acord que preveu que el temple aporti en un termini de 10 anys 36 milions d'euros per millorar la mobilitat i l'urbanisme del seu entorn.
El pacte preveu la contribució del patronat al finançament de les despeses que generen les activitats del temple a les arques municipals, i han consensuat canvis de planejament i el pla especial urbanístic necessaris per regularitzar les obres del temple perquè el patronat pugui sol·licitar les llicències i permisos per acabar la construcció.
En concret, la Sagrada Família destinarà 22 milions d'euros en una dècada (2,2 milions d'euros anuals) a la millora del transport públic, amb una aportació calculada en funció dels 4,5 milions de visitants del temple cada any. A més, aportarà 7 milions d'euros a la millora d'accessibilitat amb el Metro, amb mesures que s'acordaran mitjançant una comissió de treball, per reduir els visitants que utilitzen els actuals accessos de l'estació de Sagrada Família, cosa que podria aconseguir-se amb un accés directe al temple o un d'exterior.
La Junta Constructora contribuirà amb 4 milions d'euros a reurbanitzar els carrers de l'entorn de la Sagrada Família -Marina, Provença, Sardenya i Mallorca-, i amb 3 milions d'euros més en 10 anys a serveis municipals derivats de la seva activitat, com neteja, vigilància i agents cívics.
L'acord no inclou la continuïtat de l'escalinata d'accés a la façana de la Glòria pel carrer Mallorca, que implicaria l'expropiació i enderrocament d'habitatges, un tema que s'abordarà més endavant amb una comissió de treball.
Responsables municipals i de la Sagrada Família van acordar el 2016 crear una comissió tècnica que estudiés com regularitzar les obres del temple, que està en construcció des de fa més de 130 anys sense llicència de l'Ajuntament i acabarà d'aixecar-se el 2026. Actualment està construït al 70%.