El president del Port de Tarragona, Saül Garreta, assegura que la ciutat té marge de creixement en l’arribada de creueristes. Durant una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies, el dirigent ha donat a conèixer com l’equipament va tancar l’any 2023 amb 122.000 passatgers, “un volum 30 o 35 vegades menor que altres projectes amb els quals es compara la ciutat”. En aquest sentit, Garreta ha citat Màlaga com a exemple de "topall màxim" que no s'hauria de superar. A la ciutat andalusa, durant l’any passat, hi van arribar 500.000 creueristes.
Segons Saül Garreta, els creueristes busquen una destinació com la del Camp de Tarragona, amb elements com "la Tarragona romana, el modernisme, el Priorat, la ruta del Cister", entre altres, que ajuden a "desestacionalitzar". "Si aporten valor al territori, no gentrifiquen, contracten guies i actors... en funció que això vagi passant, serà positiu", assenyala.
Més enllà d’aquesta comparació amb el sud d’Espanya, des del Port de Tarragona també es prioritza la finalització, en un termini màxim de dos anys i amb una inversió de 100 milions d’euros, del nou contradic de Ponent. "És un projecte amb el qual cada vegada em sento més confortable, en el sentit que té en compte la descarbonització", afirma Garreta. El president del Port explica que tenen una capacitat d'inversió d'entre 25 i 30 milions anuals. El nou contradic de Ponent, però, costarà uns 100 milions d’euros. Per això han presentat el projecte a una convocatòria de fons europeus que esperen rebre.
En matèria mediambiental, Garreta avança que estan treballant en un projecte per "regenerar el fons marí" de la costa tarragonina, que permetrà "complementar" l'Anella Verda de la ciutat amb una "Anella Blava". Paral·lelament, i vinculat amb la indústria química, apunta que estan treballant en iniciatives per capturar CO2. A escala ferroviària, Garreta reclama "que l'Estat es posi les piles", especialment en dos aspectes: el corredor mediterrani i la capacitat de la línia entre Tarragona i Saragossa.
Aquesta darrera el preocupa especialment perquè ara com ara "té una capacitat molt baixa" i és "estratègica" pel sector agroalimentari per tal de poder portar cereals "a prop dels consumidors finals", que són les fàbriques de pinsos i les granges.
"No pot ser que el port de Tarragona sigui un magatzem de cereals. Té més sentit que estigui a la zona de Lleida, la franja o Aragó", raona. A principis de gener, el Port de Tarragona va comunicar que tancava l’any 2023 amb un augment del 10% del moviment de trens, concretament s’ha assolit la xifra de 1.955 combois. Segons els responsables de l’equipament es tracta de la segona millor xifra de la sèrie històrica. D'aquesta xifra total, els cereals han estat la mercaderia amb major activitat, amb 652 trens, representant el 33% del moviment global. En segon lloc, es troben els automòbils, amb 505 trens i una quota del 26%, seguits pels productes siderúrgics amb 466 moviments, que representen el 24% del total.