El Port de Tarragona va tancar l’any 2023 amb un augment del 10% del moviment de trens, concretament s’ha assolit la xifra de 1.955 combois. Segons els responsables de l’equipament es tracta de la segona millor xifra de la sèrie històrica. D'aquesta xifra total, els cereals han estat la mercaderia amb major activitat, amb 652 trens, representant el 33% del moviment global. En segon lloc, es troben els automòbils, amb 505 trens i una quota del 26%, seguits pels productes siderúrgics amb 466 moviments, que representen el 24% del total.
Així mateix, el creixement del nombre de trens mostra xifres notables, especialment en els casos dels automòbils, amb un increment del 31,2%, i els cereals, amb un augment del 52%. En contrast, els productes siderúrgics han experimentat una lleu disminució de l’1,3%. Pel que fa als operadors de trens de mercaderia, Renfe Mercancías es consolida com el principal, amb el 72% dels trens (1.407 moviments) i un creixement del 8,7%. Captrain ocupa la segona posició amb 234 moviments, un creixement del 18,8% i una quota del 12%, seguit per Go Transport amb 187 moviments, un increment del 31,7% i una quota del 10%. Tanca aquest rànquing Transfesa Rail amb 127 trens i una quota del 6%.
Recentment, el consell d'administració de Vopak Terquimsa ha aprovat una nova ampliació de la seva terminal al Port de Tarragona. L'empresa logística suma 37.000 metres cúbics addicionals per emmagatzemar productes químics. La previsió és que les obres comencin durant l'any 2024 i el magatzem estigui operatiu dos anys més tard. Des de l'any 2017 fins a l'actualitat, Vopak ha mobilitzat 72 milions d'euros a l'equipament del sud de Catalunya. "L'aposta per Tarragona ens consolida com el soci de referència de la indústria química en el seu procés de descarbonització", descriu Eduardo Sañudo. En aquest sentit, el director general de l'empresa afirma que el nou projecte incorpora "l'última tecnologia en automatització industrial per dur a terme operacions més segures i eficients".