Seduir al creuerista en 12 hores

Tarragona es converteix en un pol de referència del negoci dels creuers i aposta perquè els turistes s'enamorin del territori

El Costa Victoria, de nit al Port de Tarragona | Cedida
El Costa Victoria, de nit al Port de Tarragona | Cedida
Tarragona
02 d'Agost de 2018

L'any 27 aC l'emperador romà August travessa el Mediterrani i de sobte es topa amb Tàrraco. Amb prou menys de 12 hores ja en va tenir prou per enamorar-se de la ciutat i convertir-la en una segona Roma i en la seva ciutat de repòs. Anys més tard, la gesta d'August es repeteix i ara ja han estat prop de 50.000 persones que han arribat per mar, han desembarcat al port de Tarragona i han visitat la ciutat en un dia.

Catalunya s'ha convertit en un pol d'atracció del turisme de creuers tenint Barcelona com la ciutat de referència del Mediterrani. Actualment, el boom de les vacances en vaixell ha fet que el país català apostés en aquest sector i avui en dia, ja hi ha cinc ports preparats per acollir creuers: Barcelona, Roses, Palamós, Sant Carles de la Ràpita i Tarragona.

Els ports catalans de Barcelona, Roses, Palamós, Sant Carles de la Ràpita i Tarragona acullen creuers 

En aquesta línia, Tarragona no solament s'ha convertit en una de les parades de referència per darrere de Barcelona, sinó que des de fa uns anys, i amb el lideratge del Port de Tarragona, també ha esdevingut un punt de sortida per travessies pel Mediterrani i un espai per pernoctar.

Xifres que superen les expectatives

En els darrers anys, la ciutat tarragonina ha teixit una estratègica clara per fer valer la seva posició en aquest sector. Acords entre entitats com el Port de Tarragona – com a promotor-, l'Ajuntament de Tarragona, la Diputació de Tarragona, la Cambra de Comerç de Tarragona, entre d'altres, i el llançament de la marca Tarragona Port Cruise Costa Daurada, han permès ampliar capital i horitzons i fer realitat la ferma aposta de construir un entramat amb la màxima de potenciar el turisme de la província més enllà del centre ciutat de Tarragona.

El Silver Muse, a Tarragona | Cedida
El Silver Muse, a Tarragona | Cedida 

El Port de Tarragona va tancar la temporada de creuers del 2017 amb xifres rècord que, segons fons oficials, superaven les expectatives fixades. La ciutat va rebre 51.390 creueristes, que suposava un increment del 284% respecte a la temporada 2016, i hi van desembarcar un total de 37 embarcacions, davant les 22 del 2016, xifres que van generar un impacte econòmic de 3,9 milions d'euros.

Josep Andreu, president del Port de Tarragona, explica que les previsions que es van fer per aquest 2018 sembla que avui dia ja s'estan assolint i amb nota. Per aquesta temporada, el Port preveu un increment del 49% dels creuers i una arribada de prop de 80.000 passatgers, increment determinat en part per l'activitat de Costa Cruceros, que té Tarragona com el seu port base. La naviliera recentment ha canviat el creuer Costa neoRiviera, amb capacitat per a 1.727 passatgers, pel Costa Victoria, que en pot allotjar un total de 2.400. Per Andreu, "que una companyia important com Costa Cruceros vegi les potencialitats de Tarragona, et posa a l'aparador perquè altres navilieres potents puguin plantejar-se, en un futur, operar a la nostra ciutat com a port base".

Una seducció en 12 hores

Els creueristes desembarquen a Tarragona vora les vuit del matí i marxen prop les vuit o nou del vespre. Un total de 12 hores. 12 hores claus per treure màxim rendiment de la seva estança i seduir-los fins que cada turista es plantegi en un futur no llunyà la província de Tarragona com un viatge per si sol i no només una ciutat de pas, tal com explica Alícia González, responsable del departament de promoció de Tarragona Turisme.

Andreu: "Que una companyia important com Costa Cruceros vegi les potencialitats de Tarragona et posa a l'aparador"

En desembarcar, els turistes són rebuts amb tot el material i la informació necessària per conèixer la ciutat en un dia (què fer, on dinar, on comprar, etc.). Amb un shuttle propiciat per Turisme de Tarragona, els creueristes són portats a la Part Alta, el barri històric, per realitzar un tour pels indrets més emblemàtics de l'antiga capital romana, i a partir d'aquí, dinar, comprar i gaudir d'alguna activitat cultural com poden ser els castells. De fet, el 2013 el Patronat Municipal de Turisme juntament amb les quatre colles de la ciutat, van engegar un projecte per apropar el món casteller al turisme, organitzant diades explícitament per creueristes i invitar-los a participar en assaigs.

El Star Flyer, a Tarragona | Cedida
El Star Flyer, a Tarragona | Cedida 

Segons González, el repte és majúscul: fer d'aquestes 12 hores una estada inoblidable i ensenyar el ventall de possibilitats que ofereix la terra i intentar que allarguin la seva estança. "No només ensenyem l'entramat històric, comercial i gastronòmic que poden trobar al centre ciutat, sinó que apostem que s'enamorin també del Delta de l'Ebre, del Priorat, de Port Aventura, la Reus modernista, Cambrils, etc.".