Una història d'amor entre llebrers

Marta Huguet, historiadora, i Marc Velasco, interiorista, dissenyen collarets per a gossos des de Manresa.  Aquesta és la crònica de dues joves extraordinaris

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Andrea Gómez y Anna Pacheco
16 de Maig de 2014

A Marta i a Marc cal afegir-li l'afegitó "i Nela i Brott". Sempre. Nosaltres els coneixem només a ells dos (i ja és rar). Sense la companyia dels seus dos gossos llebrers inseparables és com si els faltessin dues extremitats. Però Marta i Marc sovint estan a Barcelona i Nela i Brott s'han quedat a Manresa, la localitat on viu i treballa aquesta parella –en tots els sentits– de creatius molt parladors. S'acaben les frases l'un de l'altre, parlen en plural la major part del temps i Marc diu que Marta té obsessió amb els nachos i Marta que Marc "és un manetes capaç d'aprendre qualsevol cosa amb un tutorial de Youtube". Però no us espanteu, el mimetisme d'aquest interiorista i aquesta dissenyadora gràfica està més que justificat. No és un conte d'amor i dos colomins. O sí, però no només això.

Marta i Marc tenen una qualitat molt respectable i es diu "emprendre per defecte", o així ho han batejat ells. Fa temps que van deixar de treballar per compte d'altre i van començar a muntar les seves pròpies històries. El primer pas va ser DOSI Design, un estudi de disseny web, estudi gràfic i interiorisme, establert a Manresa, que es dedica a crear la imatge corporativa (des del logotip fins al desenvolupament web, entre altres coses) de grans i petites empreses.

Encara que, sens dubte, el projecte que els té robat el cor (i el temps) ara mateix és Brott, una empresa dedicada a dissenyar collarets per a tot tipus de gossos amb estil i molt a la moda. Però què tenen els vostres collarets? "Són diferents. Urbans. Quan adoptem la nostra primera gossa llebrera, Nela, ens vam adonar que al mercat de collarets passes d'uns molt simples i lletjos a models exclusius del Louis Vuitton o Gucci, amb pedreria, ostentosos i molt cars". Es tiren a riure. Ells no volen això. A ells els fa vergonya vestir a la seva gossa amb diamants del Swarovski, però creuen que mereix alguna una mica millor que un simple collaret. I així neix Brott.

A més, els collarets de Brott estan pensats per a tot tipus de gossos i especialment per a llebrers, una de les races més maltractades a Espanya, ja que les seves especials condicions fan que necessitin una seguretat major. En la majoria de casos, arriben a les gosseres atemorits i amb por i aquests collarets martingale estan pensats perquè no els faci mal ni els fregui a causa del seu llarg coll o els seus moviments. Tot això, sense perdre l'estil: colores fluor, quadres que s'apunten a la moda hipster, tons més clàssics, multicolors. Els hi ha de tot tipus.



"Sembla alguna cosa molt bàsica, però quan ens vam posar a buscar no trobem gens així", rememora Marc. La seva àvia va fer el primer prototip de Brott. "Ai, les iaies…" afegeix Marta. Li van donar un parell de retalls: alguna cosa que havia sobrat d'una vella bandolera i un teixit estiuenc i li van dir alguna cosa així com "àvia, cus això damunt d'això i això damunt d'això". I el resultat final va ser aquest. Potser l'estampat ja ha passat de moda, però en el seu moment van crear una micro revolució a la seva ciutat. "La gent no ens felicitava per la bonica que és Nela, sinó pel bonic que era el collaret! Amics, l'amic de l'amic, l'oncle del veí i fins al veterinari volien vestir als seus gossos amb collarets Brott, així que a poc a poc el negoci va ser agafant forma.

Brott són ells dos, però compta amb l'ajuda de dues costureres, encara que l'espavilat de Marc (ho elogia Marta) no triga a posar-se a cosir si cal augmentar l'estoc per a dates assenyalades. Al mateix temps, Brott segueix creixent i Nela i Brot (Brot gos) segueixen inspirant als seus amos gairebé sense que s'adonin. "Brott neix no només de la nostra vocació de crear coses, sinó també de la nostra passió profunda cap als gossos, volem el millor per a ells i això també passa per un bon collaret", defensa Marta. El 5% dels beneficis de Brott ho destinen a diferents protectores d'animals.

"I això que tampoc ens estem folrant!", exclamen gairebé alhora en resposta a totes aquestes persones que els feliciten per estar "fent-se d'or". Gens a veure. Darrere de Brott hi ha moltes hores de treball, compaginades amb els projectes de l'estudi. Hi ha moltes matinades de portàtil en mà i diumenges d'autocensura per parlar del treball… sense èxit. Si ja és difícil separar vida i treball, imaginar-vos en parella. "Quan pensem en algun lloc de vacances sempre busquem llocs sense wi-fi. És el més important".

Es miren amb complicitat i s'acorden, no sense cert ressentiment, que aquest Nadal al final no van fer l'escapada que tenien planejada. La no-vacances i la no-paga extra és el que més troben a faltar de treballar per a uns altres. A més dels dolorosos 500 euros al mes que els toca pagar per ser autònoms sense cap bonificació. Encara així, no deixen d'entusiasmar-se parlant de la nova col·lecció de Brott, de la seva aposta pel mercat local ("no volem convertir Xina a la fàbrica del món") i per la seva passió per l'artesania i la "feina ben feta". De Barcelona a tota Espanya: reben comandes en la seva botiga online de tots els llocs i especialment del nord. A més, com alguns collarets tenen nom de municipis catalans (Cadaqués, Isona, Breda, Ter) resulta curiós imaginar-se a un càntabre passejant al seu gos amb un collaret anomenat Montserrat.

Encara que a la pràctica estan sols, Marta i Marc han rebut molta ajuda del seu entorn, consells, recomanacions. I el pare del Marc, amb això de Brott, ha entès, per fi, a què es dedica el seu fill. I això està molt bé. "Fins ara el meu pare es creia que en l'estudi ens dedicàvem imprimir i coses així", afegeix Marc entre riures. "Però com els collarets els poden tocar, suposo que ara ho veuen més clar…", suggereix Marta.

A més, també formen part del programa SECOT, una plataforma en la qual empresaris jubilats (això és, entranyables senyors amb bones idees i molts anys d'experiència) assessoren a joves com ells que estan començant. És un servei gratuït que permet als emprenedors deixar-se assessorar –sàviament– per sèniors amb més experiència. I gratis.

Podrien passar-se hores parlant dels nous dissenys, de la propera fira en la qual van a participar (ja tenen experiència al Chic Place Market i han tingut estand Open Area a la fira de moda 080 Barcelona) i de les ganes que tenen de contagiar la seva passió pels gossos a tothom. Perquè la història de Marta i Marc és això, una història d'amor entre llebrers. Quan els pregunten què quan van a tenir fills, ells somriuen i contesten que ja tenen dos: Nela i Brot.
 

 

La secció Joves Extraordinaris és una col·laboració amb el projecte Jóvenes (sobre)salientes.