• Territori
  • L'hidrogen verd arriba al port de València amb el projecte europeu H2PORTS

L'hidrogen verd arriba al port de València amb el projecte europeu H2PORTS

Nieto: "Hi havia molta competència però es va seleccionar el projecte de València perquè era el més complet i innovador”

L'Autoritat Portuària de València i el Centre Nacional de l'Hidrogen signen un conveni per a impulsar l'hidrogen a les instal·lacions portuàries de València | Cedida
L'Autoritat Portuària de València i el Centre Nacional de l'Hidrogen signen un conveni per a impulsar l'hidrogen a les instal·lacions portuàries de València | Cedida
Barcelona
24 de Febrer de 2022

El president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez i el director del Centre Nacional de l'Hidrogen (CNH2), Emilio Nieto, han signat un conveni per a impulsar l'hidrogen a les instal·lacions portuàries de València. La hidrogenera del Port de València, l'estació mòbil de subministrament d'aquesta energia neta, se situarà en el moll nord, en el lloc conegut com Bracet de la Gità o Xità. Amb aquesta iniciativa Valenciaport fa un pas més en el seu objectiu 2030, zero emissions, i la seva aposta per convertir al Port de València com el primer port d'Europa a incorporar les tecnologies d'hidrogen per a reduir l'impacte ambiental de les seves operacions.

 

L'hidrogenera forma part del projecte europeu H2PORTS, coordinat per la Fundació Valenciaport, que comporta una inversió total de quatre milions d'euros i està cofinançat pel programa Clean Hydrogen DJ. L'objectiu principal és provar i validar tecnologies d'hidrogen sobre maquinària portuària que permetin comptar amb solucions aplicables i reals sense afectar el rendiment i seguretat de les operacions i produint zero emissions. En aquesta línia, el projecte testarà tres pilots en el Port de València: una reach stacker de càrrega i descarrega i transport de contenidors, alimentada amb piles d'hidrogen, que serà desenvolupada per Hyster-Yale; un tractor de terminal, desenvolupat per Atena, que serà alimentat per una pila de combustible proporcionada per Ballard; i l'estació mòbil de proveïment de carburant d'hidrogen, desenvolupada pel CNH2. Els tres pilots es provaran durant dos anys després de la seva arribada al Port de València, en condicions reals.

El director del Centre Nacional de l'Hidrogen (CNH2), Emilio Nieto ha explicat que “València és el port pioner i emblemàtic d'Europa en el desenvolupament de tecnologies de l'hidrogen. El projecte H2PORTS és la primera iniciativa finançada per la Comissió Europea per al desenvolupament d'aquesta energia neta i el seu desplegament en els ports. Hi havia molta competència d'altres llocs però es va seleccionar el projecte de València perquè era el més complet i innovador”. En aquesta línia, el responsable de Valenciaport ha assegurat que “serem el primer port europeu a utilitzar tecnologies de l'hidrogen per a reduir l'impacte ambiental. Una iniciativa més del nostre objectiu estratègic de tenir un equilibri energètic en 2030”.