Nom, edat, interessos i una foto són totes les dades que un usuari de TheFriendZone pot veure de la resta. Amb aquesta informació, ha de decidir si està interessat en contactar amb algú o no. No és Tinder, però la base s’hi assembla. TheFriendZone és una aplicació que serveix per trobar amics amb qui compartir aficions o interessos. Els creadors de la startup, Roberto Boasso, Ujjwal Mohindra i Alejandro Portela, centren bona part dels seus esforços, precisament, a diferenciar-se d’apps per lligar. Després d’un any en funcionament, compta amb uns 15.000 usuaris arreu del món.
“No filtrem els perfils per gènere, perquè l’objectiu de TheFriendZone no és tenir cites; va en contra de l’essència i ja existeixen moltes altres apps per fer-ho”, indica Boasso. Però afegeix: “Si és orgànic, no tenim cap problema en que es creïn parelles a partir d’una amistat trobada a través de la nostra app, però no és l’objectiu”. De fet, el nom evoca tot el contrari i no és casualitat.
Quan un usuari s’hi inscriu, el primer que ha de fer és crear un perfil. Pot triar entre una sèrie d’interessos: música, viatges, cine, idiomes, cuina... Una vegada completat el primer pas, és el moment de navegar entre la resta d’usuaris i sol·licitar d’entrar a la friendzone dels que més li interessin. A partir d’aquest moment, s’accedirà a un xat amb la persona triada. Una de les principals diferències que hi ha amb les aplicacions de dating és la possibilitat de començar xats de grup, amb diverses persones que comparteixen gustos.
“No filtrem els perfils per gènere, perquè l’objectiu de TheFriendZone no és tenir cites; va en contra de l’essència i ja existeixen moltes altres apps per fer-ho”
Per a empreses
De cara al futur, es plantegen implantar aquest model a l’àmbit laboral: “Si una persona canvia de feina, sempre costa al principi conèixer els companys, sobretot en empreses més grans”. Així, la nova incorporació tindria accés als perfils dels seus companys de feina. Aquesta també seria una manera de monetitzar la plataforma, a través dels acords amb companyies. Fins ara, han provat posar publicitat sense resultats satisfactoris.
De cara al futur, es plantegen implantar l'aplicació a les empreses per monetitzar-la
De moment, el finançament ha anat a càrrec dels tres fundadors, segons explica Boasso. Però aquest 2020 es presenta com l’any en què entrarà finançament extern: “Volem obrir una ronda ara que tenim una base d’usuaris prou àmplia”. Compten amb uns 15.000, número que actualment creix a un ritme de 3.000 al mes. Tot i que l’aplicació barcelonina està disponible a tot el món per a Android, els Estats Units i Itàlia són els dos mercats que millor funcionen.
L’aventura d’emprendre
Boasso havia conegut Mohindra cursant un màster sobre màrqueting a Barcelona i, en la primera empresa on va treballar, hi va conèixer Portela. “Un italià, un indi i un gallec a Barcelona; tots tres toquem instruments i volíem contactar amb altra gent que volgués practicar amb nosaltres”, explica. La idea va néixer fa tres anys, però fins fa un any no la van començar a detallar fins posar-la en marxa.
TheFriendZone és la primera aventura emprenedora de tots tres. “Jo havia estat autònom, però no té res a veure amb crear una empresa: la burocràcia és la part més negativa”, indica Boasso. També els ha costat trobar la manera de llançar una aplicació ajustant costos, ja que la major part del pressupost s’ha d’invertir en el desenvolupament de l'app, la part de programació i algorismes.
En aquest sentit, recorda, va ser “molt útil” el paper de Barcelona Activa, on van estar incubats. De moment, la plantilla està formada pels tres fundadors, que s’hi dediquen a temps complet, i tenen el suport d’uns quants col·laboradors. Una de les millores previstes per a un futur més immediat és incloure recomanacions de llocs on anar amb els amics de TheFriendZone que s’avinguin amb els interessos de cada un.
Amb la concreció del model de negoci a l'horitzó, Boasso explica que l'aplicació encara no compta amb la seva versió definitiva, però que l'acceptació que han rebut a certs països els empenyen a incloure les millores necessàries per llançar la versió final enguany.