Vuit de cada deu persones considera que les xarxes socials són addictives. És el resultat d'una enquesta feta per Passport-Photo a més de 1.000 persones, que conclou que la dopamina que generen les xarxes socials ens porten a fer-ne un ús excessiu. Concretament, els espanyols dediquen cada dia, de mitjana, una hora i 53 minuts a navegar per aquests submons digitals-socials.
Segons un estudi de Hootsuite, la xarxa més popular és Whatsapp, utilitzada pel 91% dels usuaris d'Internet d'entre 16 i 64 anys, seguida de Facebook i Instagram, utilitzades pel 73,3% i el 71,7% d'internautes, respectivament. Continuen el rànquing de les més populars Youtube (66%), Twitter (46%), Telegram (31%), TikTok (30%) i Linkedin (23%).
TikTok ocupa la setena posició de les xarxes més utilitzades a Espanya i això que només té sis anys de vida. És la més jove del rànquing, com també ho és el seu públic.
És una aplicació nascuda a la Xina de la mà de l'empresa ByteDance, que ha sabut fusionar el millor d'Instagram, Facebook i Twitter, i ha aconseguit generar noves tendències socials-digitals i convertir-se en una de les aplicacions mòbils amb major nombre de descàrregues en els últims mesos. De fet, en el primer trimestre del 2022, va ser l'aplicació més descarregada del món segons dades de l'estudi Store Intelligence Data Diggest, de la companyia Sensor Tower. La tendència mundial, però, no es tradueix a Europa, on segons l'App Store, la primera posició quant a descàrregues la té Whatsapp i la segona TikTok.
El seu contingut el protagonitzen vídeos curts i de consum ràpid, de temàtiques musicals, d'humor o de reptes i proves que es fan entre usuaris, els challenges. L'engagement que ha provocat aquest contingut audiovisual ha sacsejat les estratègies d'altres xarxes socials, que han intentat copiar el format, com ha fet Instagram amb els reels.
L'algoritme mana, l'usuari obeeix?
Els seus usuaris utilitzen l'app, de promig, 52 minuts al dia i l'obren fins a vuit vegades en un sol dia. És la xarxa social més utilitzada quant a minuts d'ús, segons l'últim informe de Hootsuite realitzat amb perspectiva mundial. Encapçala el rànquing de temps d'ús amb 23,6 hores mensuals de mitjana, i la segueix de prop Youtube amb 23,2 hores, Facebook (19,4 hores) i Whatsapp (17,5 hores). Instagram és utilitzada 11,8 hores al mes i Twitter 5,4 hores.
Una de les principals diferències de TikTok respecte a altres plataformes socials és la manera en què l'algoritme recomana els vídeos a visualitzar. La xarxa utilitza dades del mateix usuari però també d'altres usuaris amb gustos semblants per recomanar-li continguts concrets. Tiktok proporciona contingut basant-se en l'activitat d'usuaris semblants entre ells, i prioritza l'exposició d'aquest contingut abans que no pas els produïts per la xarxa més propera a l'usuari. Altres plataformes ofereixen a l'usuari més control sobre allò que veu; són més fidels a la lògica del follower.
El seu sistema de recomanacions sumat al consum ràpid dels vídeos provoca una gratificació immediata en l'usuari, qui segrega dopamina, el neurotransmissor del plaer. Per això, és considerada la xarxa social més addictiva, i especialment per als joves, les generacions amb menys autocontrol. A escala mundial, el 60% dels seus usuaris tenen entre 16 i 24 anys i, als Estats Units, el 32,5% tenen entre 10 i 19 anys.