04
de Maig
de
2017
Quan un estudiant atura un vianant pel carrer i li demana si pot comprar-li un número de la rifa per pagar-se el viatge final de curs el més probable que passi és que rebi un "no" com a resposta. Però què passaria si demanés per pagar-se els estudis? La pujada de les taxes universitàries de fins a un 65% i la caiguda de les beques en un 27% en els últims cinc anys han obligat a més de 70.000 universitaris en el curs 2015-16 a abandonar els seus estudis per no poder pagar la seva matrícula. Algunes plataformes de crowdfunding ofereixen els seus serveis a estudiants que necessitin diners, però el sistema de recompenses no crida a la inversió dels mecenes i els estudiants no solen arribar a recol·lectar els diners necessaris. En aquest context, l'emprenedor Manuel Juan Granell proposa TinFunding, una plataforma que actualitza les vendes relacionals amb "productes que realment els amics o familiars de l'estudiant voldrien comprar".
De la caixa de galetes a un enllaç
El seu funcionament és molt simple: "Des de l'app o des de la plataforma, l'estudiant obre una vidriola per aconseguir diners per a una finalitat", explica Granell. Aquesta guardiola pot ser individual, per pagar-se la matrícula universitària, el carnet de cotxe o l'acadèmia per exemple, o en grup, per poder recol·lectar diners amb els seus companys de classe per al viatge de final de curs o l'esdeveniment que desitgin.
Una vegada ha creat la guardiola, "l'estudiant accedeix al marketplace i selecciona els productes que creu que poden interessar als seus familiars o amics". Tot seguit convida els seus contactes a la botiga de TinFunding on trobaran ofertes de tot tipus, o comparteix aquestes ofertes a les seves xarxes socials. D'aquesta manera, les compres dels seus contactes incorporen donacions a l'estudiant que es van acumulant a la seva guardiola. "Els convidats poden accedir a un marketplace amb productes procedents d'últimes existències, que tenen un preu menor, la qual cosa permet obtenir un marge de benefici que reporten en donacions a l'estudiant", i que és d'un mínim de cinc euros per compra, explica el CEO de l'empresa.
Aquests productes provenen dels proveïdors de TinFunding i es van renovant periòdicament: "Ara hem retirat els productes de la campanya d'hivern com estufes i mocadors i ja oferim des de gadgets, altaveus, maletes, drones i fins i tot productes de sex shop -sempre que l'estudiant sigui major d'edat-", explica l'emprenedor.
Granell defensa que el projecte, dissenyat i desenvolupat amb la col·laboració de Barcelona Activa i finançada pel Ministeri d'Indústria i Turisme, es vol dirigir a "un gran públic usuari de xarxes i que no compra per Internet", i afirma que per als proveïdors TinFunding és una forma d'entrar en un target no natiu, segons ell. "L'àvia d'un estudiant accedirà a comprar un producte per Internet quan ella mai no ho faria de motu proprio", apunta.
TinFunding compta actualment amb més de 1.100 estudiants a Barcelona que estan aconseguint diners per a les seves necessitats. Segons explica Granell, estan treballant per donar-li un major caràcter de xarxa social; "volem que els estudiants puguin agrupar-se entre diferents centres educatius perquè puguin aconseguir millor preu en els seus viatges de final de curs, o compartir tot tipus d'informació, com ara consells, experiències, valoracions, etc.", indica l'emprenedor.
Alhora, TinFunding està en contacte amb centres universitaris i instituts perquè proposin als seus estudiants aquesta eina per finançar els viatges de final de curs o activitats que proposin. Així, els que ja tenen una edat, han passat d'anar carregats amb caixes de galetes per vendre-les als seus oncles, a rebre dels seus nebots un enllaç a uns auriculars i un emoji perquè comprin.
La força de venda dels estudiants
"La idea va nàixer fa quatre anys quan la xicota del meu soci marxava de viatge de fi de curs a Punta Cana i necessitava 900 euros i va recollir-ne 1.800", relata Granell. Els estudiants tenen facilitat per vendre productes per aquestes finalitats, però aquests no són interessants per a qui ho compra, perquè només es realitza la compra pel vincle: "Aquell any tots anàvem amb samarretes horribles i colònies pudents", recorda l'emprenedor. Llavors la idea de fer que el comprador adquireixi productes no només per la insistència de l'estudiant, sinó perquè també li interessin va fer néixer la primera llavor de TinFunding.
Aquesta idea mesclada amb la necessitat real de finançament dels joves que no es poden pagar els estudis -o qualsevol altra necessitat semblant- va donar més impuls a la creació de la startup. L'emprenedor valencià i el seu equip es van presentar amb la idea a Barcelona Activa i van entrar en un procés d'incubació. Des de principi d'any la plataforma ja es troba al mercat i en poc de temps va cridar l'atenció d'un miler d'estudiants.
"El nostre objectiu a curt termini és entrar en un grup expert en retail, perquè no volem ser retailers, sinó deixar en les mans dels proveïdors el catàleg de productes i ofertes per poder treballar en la captació d'estudiants", explica. Mirant el futur, Granell i el seu equip esperen assentar el model de negoci a la capital catalana per, "de cara al curs vinent mesurar si hi ha interès a altres ciutats com Sevilla o València i entrar-hi", per, un cop consolidats els grans nuclis d'estudiants d'Espanya, "fer el salt internacional".
De la caixa de galetes a un enllaç
El seu funcionament és molt simple: "Des de l'app o des de la plataforma, l'estudiant obre una vidriola per aconseguir diners per a una finalitat", explica Granell. Aquesta guardiola pot ser individual, per pagar-se la matrícula universitària, el carnet de cotxe o l'acadèmia per exemple, o en grup, per poder recol·lectar diners amb els seus companys de classe per al viatge de final de curs o l'esdeveniment que desitgin.
Una vegada ha creat la guardiola, "l'estudiant accedeix al marketplace i selecciona els productes que creu que poden interessar als seus familiars o amics". Tot seguit convida els seus contactes a la botiga de TinFunding on trobaran ofertes de tot tipus, o comparteix aquestes ofertes a les seves xarxes socials. D'aquesta manera, les compres dels seus contactes incorporen donacions a l'estudiant que es van acumulant a la seva guardiola. "Els convidats poden accedir a un marketplace amb productes procedents d'últimes existències, que tenen un preu menor, la qual cosa permet obtenir un marge de benefici que reporten en donacions a l'estudiant", i que és d'un mínim de cinc euros per compra, explica el CEO de l'empresa.
Aquests productes provenen dels proveïdors de TinFunding i es van renovant periòdicament: "Ara hem retirat els productes de la campanya d'hivern com estufes i mocadors i ja oferim des de gadgets, altaveus, maletes, drones i fins i tot productes de sex shop -sempre que l'estudiant sigui major d'edat-", explica l'emprenedor.
Granell defensa que el projecte, dissenyat i desenvolupat amb la col·laboració de Barcelona Activa i finançada pel Ministeri d'Indústria i Turisme, es vol dirigir a "un gran públic usuari de xarxes i que no compra per Internet", i afirma que per als proveïdors TinFunding és una forma d'entrar en un target no natiu, segons ell. "L'àvia d'un estudiant accedirà a comprar un producte per Internet quan ella mai no ho faria de motu proprio", apunta.
TinFunding compta actualment amb més de 1.100 estudiants a Barcelona que estan aconseguint diners per a les seves necessitats. Segons explica Granell, estan treballant per donar-li un major caràcter de xarxa social; "volem que els estudiants puguin agrupar-se entre diferents centres educatius perquè puguin aconseguir millor preu en els seus viatges de final de curs, o compartir tot tipus d'informació, com ara consells, experiències, valoracions, etc.", indica l'emprenedor.
Alhora, TinFunding està en contacte amb centres universitaris i instituts perquè proposin als seus estudiants aquesta eina per finançar els viatges de final de curs o activitats que proposin. Així, els que ja tenen una edat, han passat d'anar carregats amb caixes de galetes per vendre-les als seus oncles, a rebre dels seus nebots un enllaç a uns auriculars i un emoji perquè comprin.
La força de venda dels estudiants
"La idea va nàixer fa quatre anys quan la xicota del meu soci marxava de viatge de fi de curs a Punta Cana i necessitava 900 euros i va recollir-ne 1.800", relata Granell. Els estudiants tenen facilitat per vendre productes per aquestes finalitats, però aquests no són interessants per a qui ho compra, perquè només es realitza la compra pel vincle: "Aquell any tots anàvem amb samarretes horribles i colònies pudents", recorda l'emprenedor. Llavors la idea de fer que el comprador adquireixi productes no només per la insistència de l'estudiant, sinó perquè també li interessin va fer néixer la primera llavor de TinFunding.
Aquesta idea mesclada amb la necessitat real de finançament dels joves que no es poden pagar els estudis -o qualsevol altra necessitat semblant- va donar més impuls a la creació de la startup. L'emprenedor valencià i el seu equip es van presentar amb la idea a Barcelona Activa i van entrar en un procés d'incubació. Des de principi d'any la plataforma ja es troba al mercat i en poc de temps va cridar l'atenció d'un miler d'estudiants.
"El nostre objectiu a curt termini és entrar en un grup expert en retail, perquè no volem ser retailers, sinó deixar en les mans dels proveïdors el catàleg de productes i ofertes per poder treballar en la captació d'estudiants", explica. Mirant el futur, Granell i el seu equip esperen assentar el model de negoci a la capital catalana per, "de cara al curs vinent mesurar si hi ha interès a altres ciutats com Sevilla o València i entrar-hi", per, un cop consolidats els grans nuclis d'estudiants d'Espanya, "fer el salt internacional".