• Toc d'atenció a Vueling

Toc d'atenció a Vueling

L'aerolínia demana disculpes i assegura al Govern i Foment que s'esforçarà perquè no torni a repetir-se el caos però no aclareix quan es resoldrà la crisi de cancel·lacions

Un passatger als taulells d'atenció al cient de Vueling a l'aeroport del Prat aquest dilluns
Un passatger als taulells d'atenció al cient de Vueling a l'aeroport del Prat aquest dilluns
ACN
05 de Juliol de 2016
Act. 05 de Juliol de 2016
Vueling no ha aclarit a la Generalitat quan podrà posar fi a la crisi de cancel·lacions i retards de vols que afecta actualment la seva operativa a l'aeroport de Barcelona-El Prat, en la reunió entre els directius de l'aerolínia i els consellers d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que s'ha produït aquest dilluns a la tarda.

La direcció de Vueling ha informat el Govern que s'han contractat 130 noves persones d'atenció al client, a més de 32 pilots, 17 membres de la tripulació de bord i 6 nous avions per resoldre la crisi, i es procedirà a l'increment de 35 a 45 minuts del temps d'escala per tenir més marge de reacció als imprevistos. Igualment, l'executiu català i l'aerolínia han creat una comissió de seguiment que es reunirà setmanalment per avaluar la situació a l'aeroport del Prat.

En una roda de premsa posterior a la reunió, el conseller d'Empresa i Coneixement ha recordat que les primeres cancel·lacions es van produir el 28 de juny, un fet que va provocar ja un requeriment per part del Govern, que es va repetir el passat 1 de juliol, quan el requeriment es va fer extensiu també a AENA. La companyia va dir llavors que posaria més punts d'informació a l'aeroport, un fet que no es va complir en un primer moment. Per aquesta raó, des del cap de setmana el Govern va portar personal de l'Agència Catalana de Consum (ACC) a informar els usuaris a l'aeroport.

"Exigim respostes a aquesta situació, especialment en el període de vacances que s'acosta. El Govern vol una cosa ben simple, que allò que s'ofereix es pugui complir, és el que exigim volem garanties. Per tant, si s'han de revisar plans de vol i això comporta anul·lacions -perquè tenen la certesa que no es poden complir- que ho facin amb antelació per tant de trobar alternatives adients", ha explicat Baiget.

El titular d'Empresa i Coneixement ha recordat que des de l'ACC s'atenen totes les reclamacions dels usuaris, però que "la prioritat del Govern no és ara tramitar expedients sancionadors, sinó donar garantia als ciutadans que podran volar a temps i a la destinació escollida". Tanmateix, ha afirmat que "no es descarta cap sanció per part de la Generalitat, que no té competències plenes sobre matèria aeroportuària però sí sobre protecció dels drets dels consumidors". Preocupació del Govern.

Per la seva banda, el conseller Rull ha assegurat que el Govern serà "molt contundent" en "la defensa dels drets dels usuaris i de la qualitat del servei de l'aeroport de Barcelona". El titular de Territori ha assegurat que la Generalitat "és competent en tot allò que afecta els catalans" i vol "actuar amb tota l'energia perquè no es repeteixin aquests fets", tot i que l'executiu català està "preocupat" pel que pugui passar entre el 15 de juliol i el 15 d'agost, el moment de màxim trànsit de passatgers al Prat.

"El model de gestió aeroportuària que no és pertinent. És un model centralista i aboca l'aeroport de Barcelona a estar operat per companyies de baix cost. Cal revertir aquesta situació o ens seguirem trobant amb aquestes situacions. Volem un aeroport de qualitat amb màximes connexions i no ser un alimentador de Madrid i els seus vols de llarg radi", ha sentenciat Rull. El conseller ha reclamat al Ministeri de Foment que "estigui a l'alçada" com a "administració formalment competent", ja que "hi havia elements de per veure" que Vueling no podia complir amb els serveis que havia programat.

En aquest sentit, Rull ha afirmat que la crisi de Vueling al Prat "no fa la sensació que sigui un tema conjuntural provocat per una vaga, sinó que és més profund. Si s'amplia l'oferta, s'han d'ampliar els mitjans". El conseller ha indicat que Vueling té uns beneficis de 90 milions d'euros i que una crisi com l'actual "es resol amb més inversió i més mitjans materials i humans" i ha reclamat que la matriu IAG contribueixi a resoldre aquesta situació, que ja ha afectat unes 8.000 persones a l'aeroport del Prat.

Exigències de Foment
Paral·lelament, el Ministeri de Foment ha exigit a Vueling que presenti "un pla de contingència que li permeti fer front a la demanda de vols" durant aquesta campanya d'estiu, que comprèn juliol, agost i setembre, davant dels retards i cancel·lacions que l'aerolínia catalana registra des de la setmana passada.

Així ho ha explicat en declaracions als mitjans el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, després d'una reunió a requeriment de Foment amb el president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, i a la qual també hi ha assistit la ministra Ana Pastor, així com els màxims responsables de la Direcció General d'Aviació Civil (DGAC) i de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), entre d'altres.

El número dos de Foment ha explicat que se'ls exigirà que informin de tots els mitjans dels quals disposaran per fer front a la demanda de vols aquest estiu, així com el "compliment estricte de tots els drets que tenen els passatgers".

Gómez-Pomar, que ha assegurat que la companyia catalana té "tota la voluntat de complir" i tirar endavant l'esmentat pla de contingència, ha apuntat que haurà de reforçar la formació del seu personal a l'Aeroport Barcelona-El Prat, així com oferir una informació més accessible als passatgers en la seva web, i d'això ho vigilarà el Ministeri.

"Tenim la confiança que es prendran molt seriosament les advertències que se'ls ha traslladat", ha afirmat Gómez-Pomar, qui ha recordat que és indispensable que la companyia expedeixi certificats per a tots els passatgers afectats pels retards i cancel·lacions.

Per la seva banda, el president i conseller delegat de l'aerolínia en una breu compareixença sense preguntes, ha demanat disculpes als passatgers de la companyia pels retards i cancel·lacions soferts als últims dies.

Finalment, ha assegurat a Vueling s'està fent el màxim esforç perquè aquesta situació no torni a repetir-se: "Estem completament enfocats a revertir aquesta situació".