• Tot el que cal per treballar en una start-up

Tot el que cal per treballar en una start-up

Passió, motivació i flexibilitat són les principals condicions que exigeixen les noves companyies com Kantox, PopPlaces, Trip4real, eSportics, Myhoteling o Exoclick

Treballar en una start-up acostuma a oferir reptes diferents als de l'empresa tradicional
Treballar en una start-up acostuma a oferir reptes diferents als de l'empresa tradicional
Pau Garcia Fuster
06 de Novembre de 2015
Act. 03 de Març de 2016
No són pocs els que quan senten a parlar d'start-ups s'imaginen un grup de gent jove molt motivada, sense horaris i que treballa gratis. Què hi ha de cert? Quina part és més fantasia que realitat? Per intentar aclarir-ho, responsables de diverses start-ups destacades de l'ecosistema barceloní es van reunir a Barcelona Activa. Com passa sovint, en el tòpic hi conviuen veritats i mentides. Ni tots són tan joves, ni tots estan tan mal pagats. Això sí, paraules com motivació, passió, compromís o flexibilitat són les que ressonen quan exposen què busquen a l'hora de contractar algú.

"Les start-ups no necessiten funcionaris"
"El que prioritzem és la motivació, la gent ha de venir motivada de casa". Ho assegura Vanessa Palmer (@vpalmerbcn), cofundadora i CEO d'eSportics, una companyia a l'alça gràcies al seu software per gestionar lligues i competicions esportives. Per Palmer aquest és un valor bàsic. "Si fas el que t'agrada, qui en diu treballar?", es pregunta retòricament mentre afirma contundent que "les start-ups no necessiten funcionaris".

Andrés Navarra (@andresnavarra), CEO de Myhoteling, un conserge virtual, aprofundeix en aquesta línia. "No m'agraden les persones que busquen feina, m'agraden les que em vénen a oferir serveis". Per Navarra, "el primer que cal és actitud positiva, i després aptituds personals".

Karen Prats (@brainings), CEO i cofundadora de PopPlaces, deixa clar que "no mirem els currículums, mirem l'energia". Aquesta companyia, que és un marketplace de lloguer d'espais per dies, busca "persones que s'adaptin a tot i estiguin disposades a perseguir la seva passió". En aquest tipus de projectes no s'hi val venir a complir l'expedient. "M'encanten les persones que porten la contrària, que no diguin que sí a tot", insisteix Prats.

"Busquem passió més que talent. Som un equip i creixem tots", indica Anna Cañadell (@AnnaCanyadell), project manager de Trip4real. En aquesta start-up, que fusiona turisme amb economia col·laborativa, "sempre hi ha lloc per a persones que creuen en el projecte, i que comparteixin els nostres valors: ser diferents i creatius, i compartir constantment el projecte que ens apassiona".

Adéu als horaris
"En una start-up hem d'entendre que has d'estar preparat per tot. Nosaltres hem venut a Mèxic, Rep Dominicana o Aruba. Hi ha sis hores de diferència i has d'estar preparat per donar resposta", explica Andrés Navarra de Myhoteling. El tradicional horari d'oficina no té cabuda en una start-up. Tal com recomana Vanessa Palmar, d'eSportics, "no és bo arribar tard ni marxar abans d'hora, que es vegi que tens pressa per plegar". Al capdavall, s'imposa la flexibilitat. "Quan comences fas de tot. Busquem gent polivalent, perquè potser comença a màrqueting i acaba a recursos humans. Cal autonomia, no podem tenir gent que necessitin que l'empentin contínuament", insisteix Palmer.

Andrés Navarra afegeix que "no exigim horaris d'oficina, treballem per fites que s'han de complir". El CEO de Myhoteling destaca que "m'és absolutament igual que algú vulgui treballar al matí, a la tarda o el diumenge a la matinada. L'important és que la tasca que ha de fer estigui llesta quan toca".

En la mateixa línia, a PopPlaces la paraula flexibilitat també s'apodera del discurs de Karen Prats. "No té sentit exigir a algú que faci un horari que no el beneficia. Deixem que cadascú s'organitzi de la manera que sigui més productiu", assegura.

Ana Martínez (@anamaes), HR Manager d'Exoclick, indica que "busquem gent especialista, però sobretot que siguin flexibles, molt oberts de ment, que sàpiguen treballar en equip, que aprenguin ràpid i s'adaptin als canvis tan ràpids del sector". L'empresa, que posa en contacte advertisers i publishers online, ja compta amb 52 treballadors de 24 nacionalitats diferents. Un repte que obliga a que "no volguem algú més, sinó algú que li agradi el que fa i que aporti".

Kantox, desmuntant els mites
Una de les start-ups catalanes que més èxit ha assolit els darrers mesos és Kantox. Dedicats a fer més eficient el procés d'intercanvi de divises, ja compta amb 70 persones i té 14 posicions obertes. "Hi ha el mite que les start-ups volen algú que faci de tot, però per mi és fals", explica Mariano Ventura (@TheHRBooster), HR Manager de la companyia. Al seu entendre, "el pròxim pas d'una start-up és ser una empresa, i una empresa té departaments". Ara bé, reconeix que "necessitem versatilitat, però busquem gent especialista que ens porti a aquest pas endavant".

Ventura també aprofita per desmentir un altre mite sobre les start-ups: que només busquen gent jove. "És cert que la majoria ho són, però això no vol dir que no necessitem l'experiència de gent que porti molts anys en el mercat", assegura posant de manifest que això és especialment rellevant en un sector com el seu, el financer.

"També hi ha el mite que es paga poc, i no és cert. Hi haurà de tot, però com que necessitem gent que ens porti a consolidar-nos, has d'estar disposat a pagar el talent", reivindica Ventura; que recorda el famós aforisme "si pagues amb cacauets, acabes treballant amb micos". Finalment, l'HR Manager de Kantox també vol fer caure el mite que no cal tornar a enviar el currículum si no t'han trucat. "No és cert, has de viure el networking amb l'start-up. Si has estat finalista en una plaça, intenta mantenir el contacte perquè potser en el futur hi haurà lloc per tu", anima.

"Jo miro mentalitat de negoci, iniciativa, focalització, idiomes i pro activitat", enumera Mariano Ventura sobre què és el que busca en un candidat. Recomana "dominar l'operativa de l'start-up, la problemàtica que té i les resistències del mercat. Si en el moment de fer l'entrevista ho domineu ja no parlareu del currículum, parlareu d'una col·laboració a llarg termini".



De fet, Ventura anima a insistir en el concepte de networking. "Si en un esdeveniment us trobeu el CEO de Kantox i li pregunteu pels bancs ja teniu cinc minuts de conversa assegurada amb ell. Ens hem d'animar al networking!", assegura. En aquest sentit, Kantox ja no publica ofertes a portals web com Infojobs. "Vaig a les escoles de negocis, a conferències, i així ja tens una primera impressió cara a cara. Cada cop contractem més amb el feeling", assegura Ventura.

Com cridar l'atenció de l'start-up
"Vaig rebre un mail amb l'assumpte "Uy por dios". El vaig obrir perquè em va cridar l'atenció i deia: 'Uy por dios, qué ganas de trabajar con vosotros'", relata Mariano Ventura. Aquesta anècdota serveix per exemplificar l'actitud amb la que cal cridar l'atenció en una start-up. "Sigues diferent. Veiem 200 currículums cada dia, no desaprofitis l'oportunitat", recomana el cap de recursos humans de Kantox.

En el mateix sentit, Karen Prats, de PopPlaces, aconsella "fugir del que és convencional". En el seu cas, un dels darrers processos de selecció el van obrir amb un formulari anomenat "The Chosen One", on no hi havia cap més requisit que explicar què apassionava el candidat. "Tot l'equip forma part del procés de selecció. És important que la nova persona sumi, sinó és un pal", assegura Prats. En aquest cas, si l'exposició del candidat cridava l'atenció de l'equip, passava a la següent fase.