• Trip4Real, la història d'un somni

Trip4Real, la història d'un somni

Embarassada, la fundadora de la startup va lluitar amb Airbnb fins a la darrera setmana per assegurar la continuïtat del seu equip després de l'adquisició de l'empresa. Així ho ha explicat al 4YFN

Trip4real, amb Glòria Molins al capdavant, és un exemple d'emprenedoria liderada per dones
Trip4real, amb Glòria Molins al capdavant, és un exemple d'emprenedoria liderada per dones
Barcelona
27 de Febrer de 2018

Trip4Real era (i és) el somni de sempre de la Glòria Molins, per això té ben marcat al calendari la data de naixement del projecte, juliol del 2012, i la del llançament de la pàgina web, febrer del 2013. És més, és un projecte tan interessant, que podria dir gairebé el dia i l’hora exacta de cadascun dels passos endavant que ha fet al llarg de la trajectòria de la startup. La mateixa que va ser adquirida per Airbnb i que amaga, al seu darrere, un història personal i professional que ha explicat amb pèls i senyals davant d’un auditori ple de gom a gom al 4YFN.

Molins és una dona hiperactiva i emocional. Es nota des del primer minut d’agafar el micròfon. Havia passat set anys viatjant arreu del món, havia arribat a conèixer els cinc continents i a parlar set idiomes diferents quan, en el seu retorn a Barcelona, va prendre la decisió definitiva: havia de tenir el seu negoci. Mesos abans ja havia començat a donar-hi voltes i a dissenyar els primers esbossos, però va ser a casa quan va fer el pas.

Molins: “He après que la gent és la clau de l’èxit, no el desenvolupament o la idea”

Com a bona amant de l’aventura i el turisme, tenia clar que l’experiència de canviar el rol del turista pel del visitant havia de ser la clau del projecte. Així va sorgir Trip4Real, plataforma dedicada a oferir plans d’oci alternatius a través de particulars. “El primer que vaig fer va ser buscar un equip de gent increïble. He après que la gent és la clau de l’èxit, no el desenvolupament o la idea, sinó les ments brillants”, comença relatant. I ho va tornar a corroborar més tard, quan les seves mancances a escala tècnica van fer evidents que, sense tècnics especialitzats, cap idea no pot arribar a executar-se com cal.

Tenir un bon padrí

La segona part important en la creació d’una startup són els diners. “Teníem un bon equip, una bona idea, passió, un web... però no teníem finançament”, explica, tot un clàssic en la comunitat emprenedora. Ella mateixa havia posat 8.000 euros de la seva butxaca, però no era suficient. Va tenir la sort de captar 75.000 euros d’un crèdit Enisa i 150.000 euros dels business angels, entre els quals s’hi troba un cuiner de luxe: Ferran Adrià.

“Sempre havia sigut molt fan del xef i vaig fer de tot per poder tenir una trobada de 10 minuts amb ell. Li volia explicar la nostra història perquè sabia que li agradaria i només vaig necessitar cinc minuts de conversa perquè em digués que li encantava”, recorda. I tot seguit va venir la pregunta clau: “Quants diners necessites? En fas prou amb 1.500?”. Així Adrià va entrar a la llista d’inversors, una de les personalitats que més els ha ajudat a captar finançament extra amb campanyes de crowdfunding.

Del cim de l’Everest al desert

Si una cosa destaca repetidament Molins sobre l’equip, aquesta és la passió i motivació que sempre ha tingut. Recorda els afterwork amb cerveses i bosses de patates, “estones on continuàvem parlant de feina, però amb motivació i moltes ganes d’aportar coses noves”. Ara bé, tota cara maca té la seva part negativa: “La desmotivació de veure que no creixes com havia previst”.

Gloria Molins al 4YFN - Àngel Bravo

Glòria Molins al 4YFN - Àngel Bravo

Molins coment que aquestes petites caigudes se les guardava per ella per no encomanar-les a l’equip. En una d’elles, va coincidir amb l’emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer, qui la va animar a  participar en un dels viatges a París i Londres que fa amb emprenedors al programa Imagine Express. “La seva proposta era crear una app, que llavors no en teníem, per poder augmentar el trànsit al web”, apunta. No s’ho va pensar gaire. Hi va participar i va aconseguir que Trip4Real guanyés el premi de turisme i tornés a Barcelona amb un extra d’energia. “Em va fer sortir de la zona de confort”, afegeix.

Tot això va ser el febrer de 2014, coincidint amb la seva participació al 4YFN, on va conèixer el fundador d’Airbnb, Brian Chesky.

Buscar nous partners

El salt de la companyia a Califòrnia i el primer acord de col·laboració amb Airbnb van arribar pràcticament alhora, com l’ampliació de capital d’un milió d’euros de Kibo Ventures i Caixa Capital Risk. Una xifra “molt important”, segons Molins, que compara el mercat espanyol amb l’australià o el nord-americà, on les rondes acostumen a aixecar quantitats més elevades. Tota una fita que compara amb una altra molt clau: “En aquell moment ja érem una empresa amb un 80% de dones”.

Sobre el primer partnership amb l’empresa de San Francisco apunta que només es feia per als visitants de Barcelona i que consistia a oferir-los plans d’oci, redirigint els usuaris d’Airbnb cap a Trip4Real.

El model va funcionar a petita escala, el que significa que no assolia el llindar d’èxit que havia previst. La fundadora de la startups se sincera i situa aquí la seva segona caiguda en picat pel que fa a motivació. “Veia que no avançàvem, però no ho podia dir a l’equip ni als inversors per no desmotivar-los”, revela. Res que no es pogués solucionar amb un nou canvi: “Va entrar com a nou director general en Jorge Abian, que venia d’Uber. Ho va sacsejar tot i va retornar la màgia a l’equip quan estàvem cansats d’apretar”.

L’estratègia va ser agafar la col·laboració que tenien amb Airbnb i presentar-la a altres empreses com Booking, Room Mate, Expedia o Barceló. En pocs temps, van assolir les 10.000 experiències a la plataforma gràcies a la feina conjunta.

Trip4Real és un equip

Les últimes converses prèvies a l’adquisició de la startup per part d’Airbnb van arribar just en un moment clau per a Molins: el seu primer embaràs. “El context va fer que decidís anar una passa endavant amb ells. Vaig enviar un e-mail a en Brian i li vaig dir que aquella mateixa setmana volia tancar alguna cosa”, comenta amb total transparència.

Gloria Molins al 4YFN - Àngel Bravo

Glòria Molins al 4YFN - Àngel Bravo

La resposta va ser negativa sota l’argument d’“ara no és el moment”. Dies més tard, però, el telèfon de la fundadora de la companyia catalana va sonar amb una bona notícia: era hora de parlar de la compra de Trip4Real.

Les converses per tancar l’acord no van ser fàcil, l’equip va ser el punt en discòrdia. Molins compta fins a 14 les converses per telèfon, seguides de moltes reunions amb advocats, inversors, equip... i qualsevol que hi pogués estar implicat. Ella no volia deixar enrere els companys que havien fet del seu projecte personal una realitat, però la companyia nord-americana no el contemplava en l’acord.

Molins: “Al final els vaig trucar dient que no volia vendre l’empresa, que volia tot l’equip feliç”

En un altre acte de sinceritat, Molins detalla com va anar el diàleg definitiu: “Al final els vaig trucar dient que no volia vendre l’empresa, que volia tot l’equip feliç. Em va costar molt, no vaig fer més que plorar i ho atribuïa a l’estat, a les hormones. De cop vaig decidir trucar i fer-me enrere amb la negativa, però en Mateo em va dir que no ho fes. Al final va ser el fundador d’Airbnb qui em va trucar a mi per saber què havia passat. Així ho vaig aconseguir, van comprar aquella setmana Trip4Real amb tot l’equip”. I pocs dies després va néixer la Valentina, la seva filla.

Ara es defineix com “una persona feliç creant viatges màgics”. Ocupa el càrrec de directora d’experiències a Airbnb i sap que el que un dia va ser el seu equip, ho continua sent en un equip feliç en una empresa amb un projecte ambiciós.