El 21,3% de passatgers del darrere dels cotxes no utilitza els cinturons a l'autopista. Així ho assenyala un estudi d'Abertis, a través de la companyia Autopistas, que ha analitzat la conducta de conductors i passatgers en uns 60.000 vehicles i s'ha presentat a Granollers (Vallès Oriental). En l'informe, anomenat 'Observatori sobre comportaments dels conductors a la xarxa d’Autopistas', també es destaca que el 5% dels conductors utilitza el telèfon mòbil fins i tot quan està fent avançaments, i que el 14,6% dels conductors circula per l'esquerra, sense necessitat. Aquest estudi s'ha fet a partir de les dades extretes en un tram de l'AP-7 entre Salou i Puçol, que segons els responsables de la companyia és representatiu de la mitjana de les autopistes de l'Estat.
L'estudi s'ha centrat en analitzar factors concrets com la velocitat, les distàncies de seguretat, l'ocupació dels carrils, l'ús d'intermitent o del telèfon al volant.
Les dades revelen que el 21,3% dels passatgers que circulen a la part posterior d'un vehicle no porten cinturó. "Hi ha conductes que els usuaris han de conèixer i han d'adoptar les mesures de control que siguin convenients per reduir l'accidentalitat", explica Cristina Zamorano, responsable del Centre de Seguretat Vial d'Autopistes (Abertis).
Un altre dels trets més destacats de l'estudi té relació amb l'ús del telèfon mòbil al volant. L'anàlisi assenyala que al voltant d'un 5% dels conductors utilitza aquest dispositiu mentre condueix per autopista. "Estan mirant el telèfon ja sigui per respondre missatges, trucar o consultar internet, mentre estan duent a terme avançaments", comenta la responsable de l'empresa que afirma que la dada és preocupant.
Pel que fa a la velocitat, l'informe mostra que pràcticament aproven. Un 38,4% dels vehicles lleugers que circulen per autopistes ho fan lleugerament per sobre del límit de velocitat i els autobusos i conductors de vehicles pesats estan habituats a fer servir el limitador de velocitat: "Hem vist que respecten escrupolosament aquestes normes", comenta Zamorano.
Pel que fa a l'intermitent, les dades conclouen que un 40% dels conductors no utilitza el senyal lluminós per indicar els avançaments, mentre que per a les incorporacions la xifra ascendeix al 50%.
En relació a l'ocupació de carrils, tot i que conduir per la dreta és obligatori, emprant els altres carrils només per avançar, un 14,6% de vehicles circulen pel carril esquerre sense estar avançant.
Pel que fa a la distància de seguretat el 16,5% dels vehicles lleugers no la respecta. D'altra banda, l'estudi sorgeixen dades curioses com que els divendres i els dissabtes són els dies en què menys es respecta la distància de seguretat o que els automòbils que circulen pel carril dret respecten en major mesura la velocitat màxima i la distància de seguretat.
Autopistes ha compartit aquest estudi amb la Direcció General de Trànsit (DGT), el Servei Català de Trànsit (SCT) i Direcció de Trànsit del Govern Basc, amb l'objectiu d'iniciar un pla d'acció conjunt.
A banda, Zamorano ha explicat que coincidint amb l'arribada de l'estiu, que és el període on més mobilitat hi ha a les autopistes, la companyia posa en marxa una campanya de conscienciació i sensibilització perquè els conductors adoptin les mesures adequades quan els vehicles queden avariats a la carretera. "Són mesures molt senzilles que poden evitar els atropellaments", comenta la responsable de la companyia que afegeix que aquesta iniciativa es difondrà a través de panells lluminosos i que també .es repartirà un kit de seguretat.