• Un dia a Kiva

Un dia a Kiva

VIAempresa acompanya els dotze joves emprenedors del programa Imagine, a les visites que fan a les seus d'empreses de Silicon Valley. Aquest dimecres al 'headquarters' de Kiva, de la mà del 'dreamer' Albert Castelltort Mikkelsen  

Els dreamers a la seu de Kiva
Els dreamers a la seu de Kiva
Albert Castelltort Mikkelsen (emprendedor)
23 de Juliol de 2014
Act. 23 de Juliol de 2014

Fa dècades que les ONG's no evolucionen gaire: exèrcits de joves carismàtics amb ganes de canviar el món, perseguint a la gent pels carrers per aconseguir una subscripció. Amb un sistema de donacions que molts cops pot semblar força opac i, òbviament, una propaganda basada en fotografies i vídeos de vivències reals, per sensibilitzar a la població i fer-nos sentir una mica culpables.

El model està obsolet. Ja no cal ser massa atrevit per confessar que quan veus als de l'ONG pel carrer canvies de vorera, o acceleres perquè quan diguis ''ho sento, tinc molta pressa'', tinguis un mínim de credibilitat. D'altra banda les imatges clàssiques de les ONG poden ser terriblement perilloses: ens fan sentir llàstima i culpa, sí. Però també poden estar reforçant una idea tan errònia com seria la de la nostra superioritat: "Pobra gent, no poden fer-hi res, donem-los-hi el que ens sobra''.

Per sort, la disrupció de SiliconValley no es queda només en la tecnologia, sinó que va molt més enllà i arriba també en el sector de les organitzacionsnogovernamentals.

Una de les empreses que hem visitat els Dreamers d'Imagine ha estat Kiva, una start-up fundada el 2005, amb seu a SanFrancisco, que ha reinventat el model de les ONG amb un projecte basat en els microcrèdits per ajudar les zones més desafavorides del planeta. De fet, entre els membres de l'equip directiu, hi ha el cofundador de LinkedIn, ReidHoffman.

La visita la va fer en JacobSchultz, Vice President of People. Després d'un petit tour per l'oficina marcada pels tons verdosos de Kiva i, com no, una infinitat d'històries d'èxit, ens va fer una enlluernadora presentació del projecte que compta amb una xarxa de 450 voluntaris i que ja ha aconseguit que més d'un milió de persones hagin fet un préstec.



Apoderar en comptes de compadir, substituir la supèrbia del que ajuda, per una mirada de tu a tu. Això és el que proposa Kiva. La forma és aconseguir que tothom tingui accés a capital. És a dir, és una espècie de crowdfunding per iniciatives que generin oportunitats per reduir la pobresa. Kiva treballa amb institucions microfinanceres per oferir préstecs a gent que no té accés a sistemes de banca tradicionals.

Qualsevol persona pot fer un préstec al projecte que més li cridi l'atenció; des de petits bars que volen vendre més producte, fins a ajudar una família a remodelar o fins i tot construir la seva llar. El donant pot seguir la història de la persona a qui s'ajuda, veient com la seva vida i la de la seva comunitat milloren gràcies a petites injeccions de capital. A més a més, els préstecs es recuperen sense interessos i, d'aquesta manera es poden reinvertir en un altre projecte. Així s'aconsegueix que els mateixos diners arribin a diversos grups de persones amb petits projectes, que alimenten l'economia local. En definitiva, passen de dependre de capital extern a crear els seus propis ecosistemeseconòmics.

Apoderar en comptes de compadir. Sembla ser que fins i tot el futur de les ajudessocials, les ONG i la lluita contra la pobresa també surt de SiliconValley.