• Un dia a Twitter

Un dia a Twitter

VIAempresa acompanya els dotze joves emprenedors del programa Imagine, a les visites que fan a les seus d'empreses de Silicon Valley. Aquest dimarts l'últim dietari al 'headquarter' de Twitter, de la mà del 'dreamer' Blai Carandell  

Planta del menjador de Twitter
Planta del menjador de Twitter
Blai Carandell (emprendedor)
12 d'Agost de 2014

Una de les coses més impactants de SanFrancisco és el constant contrast: tot són extrems i els extrems es toquen. Pocs casos hi ha tan representatius com les oficines principals de Twitter, localitzades a la suite 900 del número 1335 de Market Street, al bell mig de la ciutat.

Situada en un edifici a l'estil Art Deco creat l'any 1937, la seu del microblogging es caracteritza per trobar-se a una de les zones més pobres de la ciutat. I és que, en aquesta ciutat de menys d'un milió de persones, més de 6.000 dormen al carrer. És precisament per aquest motiu que l'ajuntament de la ciutat va decidir fa uns anys oferir avantatgesfiscals a les empreses que s'instal·lessin en espais del centre, que a poc a poc havien perdut tota mena d'interès. Spotify, Square i Yammer han seguit l'exemple de Twitter, situant-se a la zona coneguda com a CentralMarket.

Entrant a l'edifici per Market Street, la diferència amb l'exterior és evident. Una noia jove arriba suant de fer exercici, lluint orgullosament una samarreta esportiva amb el famós ocellblau del logotip de Twitter. L'interior de l'edifici està recobert de marbre i peces daurades, amb un rebedor espaiós i fresc. De l'ascensor en surten nombrosos treballadors llestos per anar a casa en bicicleta, molts d'ells mostrant també la samarreta de la marca per la qual treballen. Només en aquestes oficines hi ha uns 2.500 del total de 3.300 empleats que té Twitter mundialment, repartits en 26 oficines. Un 50% d'aquests són enginyers i s'hi inclouen els treballadors de start-ups adquirides recentment com Vine i SnappyTV.

Per a algú que fa servir Twitter esporàdicament per llegir piulades de gent a qui considera important, o bé per publicar o retuitejar fotos i missatges, tot és d'allò més desconcertant. Més desconcertant són els 664 milions de dòlars d'ingressos que va obtenir l'empresa l'any 2013. I és que darrere del botó blau per tuitejar, els 140 caràcters i el conegut ús dels símbols "@" i "#" s'amaga un sòlid model d'ingressos. El 85% dels ingressos de Twitter vénen de la publicitat; per promoure una piulada, un compte d'usuari o un tema. El 15% restant corresponen a la venda del big data provinent dels 500 milions de piulades diàries, per tal que les empreses coneguin millor als seus consumidors.

Les oficines són espais gegants repartits en diversos pisos, incloent-hi una terrassa exterior a l'última planta, on alguns empleats passen agradables estones al sol treballant o xerrant amb vistes a Market Street. La cafeteria-menjador ofereix tota mena de menjar de franc pels treballadors que es poden quedar a dinar i fins i tot a sopar a les oficines. També existeixen diferents espais on es pot agafar menjar i beguda a qualsevol hora, com ara llaminadures i fruits secs. Twitter declara amb orgull que els seus empleats a la seu de Market mengen 1.440 ous durs i beuen més de 2.200 litres de cafè a la setmana.

Com era d'esperar, la temàtica recorrent a les oficines fascinaria a qualsevol ornitòleg. L'ocell blau, conegut com a Larry pel jugador de l'NBA que havia militat a les files dels Boston Celtics, decora parets i taules. Per altra banda, cada sala de l'edifici té un nom diferent d'espècie d'ocell. Sales com Sandpiper o Puffin són només una mostra de la diversitat de noms que es poden trobar. Els empleats opinen que és una bona manera de conèixer les varietats d'aus, tot i que dificulta situar-se sobretot quan t'acabes d'incorporar a l'empresa.

Un cop acabada la visita, sortir a Market Street i veure centenars de sense sostres fent cua per sopar a l'altra banda del carrer fa aterrar de nou a la realitat d'aquesta ciutat. Certament, San Francisco és una ciutat de contrasts desconcertants i Twitter n'és una gran mostra.