• Urbiotica, els sensors de la ciutat intel·ligent

Urbiotica, els sensors de la ciutat intel·ligent

L'empresa tecnològica ha instal·lat els seus dispositius en diverses ciutats per fer-les més 'smart'

L'equip d'Urbiotica
L'equip d'Urbiotica
Aiats Agustí
17 de Setembre de 2015
Urbiotica és una empresa tecnològica dedicada al disseny, desenvolupament i fabricació de sensors de diversa mena per produir, recollir i gestionar informació en entorns dispersos. Aquesta definició un xic complexa pren sentit si agafem el cotxe i ens passegem, posem per cas, pel port de la Marina d'Eivissa, una de les ciutats on aquests sensors ajuden als conductors a trobar aparcament. Els sensors d'aquesta empresa catalana es van instal·lar en 85 places d'aparcament i actualment fan estalviar temps i diners als ciutadans que cerquen una plaça d'aparcament per aquesta zona.

Els sensors d'Urbiotica també es troben en ciutats com Sète i Niça a França, a Santa Bárbara d'Oeste a Brasil, a Las Condes a Xile i a la capital d'Àustria, Viena, així com a casa nostra: a Figueres, a Castelló, a l'Escala i al llarg de la carretera C-60. Tots aquests llocs compten amb sistemes de monitorització del trànsit o d'aparcament intel·ligent per intentar fer més efectiva la mobilitat dels qui circulen per les seves carreteres.

La tecnologia que produeixen a Urbiotica ajuda a les ciutats a ser una mica més smart. Un altre tipus de sensor d'aquesta empresa dóna un cop de mà a les empreses de recollida d'escombraries, indicant des de cada contenidor, quina és la quantitat de brossa que s'hi acumula per, així, fer més efectiva la ruta de recollida de brossa i, per tant, la qualitat del servei.

La tecnologia a l'entorn urbà
Antoni Brey, CEO d'Urbiotica i enginyer en telecomunicacions, explica que l'empresa va néixer de mà d'un grup de persones que "van reflexionar sobre la incorporació de la tecnologia en l'entorn urbà". D'aquesta idea tan àmplia van començar a créixer les idees concretes que ara es tradueixen en productes que han despertat l'interès de moltes ciutats a escala internacional.

Segons Brey, "només cal pensar on és que les ciutats es gasten els diners per trobar l'oportunitat de negoci", cosa que sembla fàcil "però no ho és; el més complicat és trobar quina, dels milers de milions de dades que es poden recollir en una ciutat, té sentit mesurar i com es pot fer servir per millorar la vida de la gent". Segons l'empresari, les ciutats es gasten milers de milions en gestionar el trànsit o recollir brossa, "si amb tecnologia pots fer estalviar diners en aquests processos, tothom hi surt guanyant".

La reflexió de l'equip liderat per Brey quan van iniciar aquest projecte era intentar portar la tecnificació que hi ha al lloc de feina o a casa a les ciutats. Aquest pas és complicat però és on precisament Urbiotica basa el seu negoci.

Deixar de ser start-up
L'empresa es constitueix el 2008 amb un grup variat d'enginyers i gent vinculada a la UPC, així com del disseny de mobiliari urbà i ha evolucionat per acabar sent una empresa eminentment tecnològica.

Avui dia a l'empresa hi treballen 30 persones i enguany facturarà al voltant d'un milió d'euros, doblant la facturació de l'any passat. "L'empresa està consolidada, un dels reptes de les start-ups és acabar de trobar quin és el model de negoci, a Urbiotica això ja està fet", diu l'emprenedor.

Camp per córrer
Brey reconeix que, tot i tenir un discurs en pro de ser una ciutat intel·ligent, a Barcelona encara li queda molt camí per recórrer en aquest sentit i afegeix que: "És molt més fàcil introduir sistemes com els que Urbiotica produeix en ciutats mitjanes que no pas en grans urbs, però a poc a poc s'ha d'anar fent".

La capital catalana alberga del 16 al 18 de setembre el Internet of Things Solutions World Congress, saló especialitzat en el sector d'Urbiotica. L'empresa hi serà present a través d'un estant de Barcelona Activa. "L'interès que desperta aquest sector és molt gran i se li auguren grans èxits i nosaltres en formem part", diu Brey, qui explica que el més difícil en aquest camp és "trobar el model de negoci d'entre tot el fum que es produeix i es vol vendre".

La Internet de les coses té camp per córrer: "D'una banda en el gran consum, però també en sectors més professionals, i aquí és on Urbiotica creixerà", conclou.