VIA Empresa, dèiem fa uns anys en una ocasió similar, no és un mitjà, sinó una conversa. Ho continua essent. És la conversa sobre empresa, emprenedoria i economia en positiu.
És una conversa a través de la pantalla, tan estranya però tan comuna ara com totes les converses analògiques que per culpa del confinament hem passat a l’entorn digital. En plena pandèmia, els mitjans-conversa conviuen amb les trobades a Zoom, Jitsi, Teams o el ja veterà Skype, o al sofà conversa virtual de Mortensen. Però tenen en comú, totes aquests converses, que no són no-llocs. En efecte: VIA Empresa no és un no-lloc com ho pot ser el vestíbul d’un aeroport o el carrer principal de la major part de capitals europees, poblades dels mateixos colors de les mateixes marques. El no-lloc digital és aquella presència de les mateixes notícies, amb el mateix tractament, i amb les mateixes imatges. En la geografia digital, un no-lloc no té fàcil de ser conversa, perquè és tan conegut i tan comú que no pot deixar de ser massa públic. Internet té altres racons on allò específic manté un pes, i aquesta singularitat els proporciona un relleu propi en la selva de desinformació i sobreinformació a través de les pantalles. I del relleu a la coneixença, i de la coneixença a la conversa. Perquè això de parlar amb desconeguts no ha estat bona idea mai, i tampoc en el digital.
"VIA Empresa és una conversa a través de la pantalla, tan estranya però tan comuna ara com totes les converses analògiques que per culpa del confinament hem passat a l’entorn digital"
Quines són les dades que perfilen VIA Empresa? No estan publicades totes juntes fora d’aquí, i aquí tampoc les posaré totes. Les dades ocultes que expliquen el perfil de VIA Empresa (això d’ocultes ve de què el titular havia de tenir algun esquer perquè seguíssiu llegint) són, entre d’altres, aquestes.
483.379 són les lectures d’articles en català que han fet tots els lectors en un mes; 356.757, les vegades que han visitat el lloc web, també en la versió en català; 190.000 el nombre aproximat de visitants únics i diferents que té durant un mes la suma de les versions en català i en castellà; 141.359 el nombre de visitants diferents que té durant un mes en la versió en català; 18.597 els visitants el dia de més afluència en el darrer mes (va ser el divendres 13 de març); 16.000: els seguidors que té a Twitter en el moment d’escriure aquestes ratlles @viaempresa; 9.197 els seguidors que tenia a Twitter fa 3 anys; 7.897 la mitjana de visitants diaris entre setmana de la versió en català; 7.411, la mitjana de visitants diaris de la mateixa versió; 6.327, la de visitants diaris el cap de setmana; 4.331, els seguidors a Twitter que tenia VIA Empresa fa 5 anys; 2.000 el nombre aproximat de subscriptors del butlletí electrònic; 524 els col·laboradors que, des de l’inici, han escrit al diari; 386 el nombre de seguidors a xarxes que a la seva biografia diuen que són periodistes, 255 que són directors, 200 que són fundadors, 166 que són managers, 163 que són CEOs, 149 que són economistes i 119 que són enginyers. 90 són els segons que de mitjana són dedicats a la lectura d’una pàgina; 70, els correus nous que té la bústia d’entrada la cap d’opinió i delegada a València; 45, els països d’on VIA Empresa té seguidors a Twitter, de Ghana a Dinamarca, passant per Indonèsia, Austràlia, Panamà, Txad, Algèria, Finlàndia o Jordània. 23 són les persones que fan possible el producte entre redactor i equip administratiu; 1, el dia de la setmana que s’hi troba més gent, els dilluns.
I també 1 són les pàgines de l’editor de text que han calgut per fer aquest article.