• Viuing, per gaudir de l'esport des del sofà de casa

Viuing, per gaudir de l'esport des del sofà de casa

Una start-up catalana dissenya un dispositiu portàtil que revoluciona el consum d'esdeveniments esportius i oci oferint una experiència única

L'equip de Viuing amb l'emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer, un dels mentors del projecte
L'equip de Viuing amb l'emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer, un dels mentors del projecte
Aida Corón
23 de Setembre de 2014
Act. 09 de Gener de 2017
Paguem avui encara per una entrada al Camp Nou o al Circuit de Catalunya? Les últimes enquestes, i les mateixes celebracions d'esdeveniments esportius, demostren que la crisi no ha afectat el consum d'aquestes activitats, sinó que és una dada creixent. A més a més, l'Anuari d'Estadístiques Esportives del 2013 mostra un augment del nombre de treballadors del sector esportiu fins als 163.000, vora 15.000 persones més que l'any anterior.

A aquesta bona xifra del sector hi han contribuït els fundadors de Viuing, una start-upcatalana nascuda el 2012 que pretén revolucionar la manera de viure les competicions esportives.

Gaudir de l'esport d'una manera diferent
Viuing ha creat un dispositiu portàtil que retransmet en temps real tot el que està succeint en un esdeveniment de manera que veure-ho en directe no és sinònim de perdre's bons moments. El resultat desitjat per l'equip és el de "reforçar l'emoció de la vivència", descriu un dels seus fundadors, Marc Garcia.

Per comprendre-ho, el CEO posa un exemple: "Quan anem a una cursa de MotoGP o de Fórmula 1, sovint ens perdem més de la meitat del que està passant, perquè no tot està en el nostre camp de visió; però l'experiència no deixa de ser única, perquè hi som allà. Això és el que intentem resoldre des de Viuing oferint les imatges de tot el que passa i amb la mateixa precisió que el directe".

El preu de l'aparell també ha de ser una de les característiques que el defineixen. Cada esdeveniment té un preu diferent, des dels 15 fins als 25 euros, una quota assequible per a totes les butxaques. També cal tenir en compte que és un pagament i dispositiu per competició. En acabar, l'usuari pot quedar-se'l com a record o reciclar-lo en els espais habilitats per la companyia.

Un equip divers, però especialista
En l'emprenedoria, l'experiència prèvia pot ser la clau. En el cas de Marc Garcia ha sigut clau el seu pas per Yamaha Motor per veure-hi en aquest esport la utilitat de Viuing. En el de Sergio Palomino, un altre dels ideòlegs i director de comunicació, la feina en agències relacionades amb el mateix sector del motor.

Toni Felguera és el darrer component de l'equip. És enginyer i revisor de la Comissió Europea per a projecte d'innovació tecnològica, pel que a l'empresa és qui "investiga les tecnologies disponibles i selecciona les quals són vàlides per cobrir les necessitats concretes de Viuing", detalla Garcia.

L'arribada de Felguera com a CTO va ser definitiva per deixar de parlar de projecte a començar a pensar en l'aparell, el qual havia de fer front a la difícil barrera de tenir un preu assequible i ser fàcilment adquirible per tothom per ser competitiu. I que no suposi problemes pels anunciants, a qui donen la possibilitat d'inserir publicitat a la pantalla.

L'examen l'ha passat amb nota una empresa xinesa, "però participada per enginyeria catalana", matisa el co-fundador. Els seus dispositius passen els controls de qualitat que s'exigeixen i tenen un cost de producció adequat per poder comercialitzar el producte final al preu que l'equip de Viuing s'ha marcat.

Atraure l'interès de mentors i inversors
Malgrat ser "un equip no junior, amb brackground professional", en paraules del CEO, "no teníem coneixements sobre com llençar una start-up". En aquest sentit, destaca la seva inclusió a l'acceladora Connector un any després d'aventurar-se amb el projecte. "Anem descobrint de mica en mica com n'és d'important tenir suport, tenir una acceleradora que reforci la teva idea i que t'ajudi a valida-la davant els experts i emprenedors en sèrie en el mercat del finançament", afegeix. D'entre aquests, destaca el suport de Carlos Blanco i l'interès de Xavier Verdaguer.

Pel que fa a la part fonamental, la inversió, Garcia reconeix que han comès un error important: "Anar posant i afegint, perquè la xifra ha ascendit fins als 100.000 euros entre els tres sense adonar-nos-en". En paral·lel, participen en una ronda de finançament de 300.000 euros de la qual ja han obtingut 130.000 euros i han tirat endavant la iniciativa amb un Enisa encara en obert a nous inversors.

En el palmarès de Viuing, també destaca l'anunci de la incorporació al programa Microsoft BizSaprk, pel benefici mutu entre la multinacional i start-ups, el primer premi en el Comitè d'Inversió de Sitka Capital i el ser finalista en el The South Summit 2014, que anunciarà el guanyador el mes vinent d'octubre a Madrid. També han sigut premiats al Fem Indústria 2014.

En fase de creixement
Tot i que Viuing ja té una presentació formal, encara no s'ha comercialitzat. No és un handicap per parlar de viabilitat del producte, sinó d'anar pas a pas. Garcia assegura que ja han superat la fase del prototip, que hi ha clients interessats i que cal ultimar alguns detalls arran les sensacions dels qui ja ho han posat a prova.

Tenen com a data clau l'abril, amb la celebració de diversos esdeveniments que tenen més o menys emparaulats. "A partir d'aquest moment, descobriríem els punts a reforçar operativament per fer el salt definitiu al mercat", remarca el CEO.

La posada a la venda de Viuing, però, no es farà únicament en el territori català, sinó que, insisteix Garcia, "és un producte global i que, per la seva naturalesa, té una cobertura mundial".