• Wado, vambes 'vintage' que planten arbres

Wado, vambes 'vintage' que planten arbres

La startup dissenya des de Barcelona unes esportives sostenibles inspirades en la moda dels 80 que exporta arreu d’Europa

Les vambes sostenibles i a l'estil 'vintage' de Wado
Les vambes sostenibles i a l'estil 'vintage' de Wado
Barcelona
06 de Setembre de 2018

Per cada parell de vambes venudes, Wado ajuda a plantar dos arbres en zones desforestades d’arreu del món. La startup ja ha plantat 14.000 arbres a l’Índia des que va sortir al mercat el passat mes de març. Els tres fundadors de Wado, molt fanàtics de les esportives i de l’estil vintage, es van inspirar en algunes empreses dels Estats Units i del Canadà que ajudaven a la reforestació dels boscos amb els ingressos que obtenien de les seves vendes. “Volíem vendre un producte però oferir també un valor afegit, i va ser quan vam decidir portar la idea de la plantació d’arbres aquí”, explica la CEO i cofundadora de Wado, Marta Llaquet

La startup ha aconseguit un total de 10.000 vambes venudes i una facturació de 700.000 euros en tan sols quatre mesos, gràcies principalment a una campanya de Kickstarter i a la seva venda a través de la plataforma de crowdfunding Indiegogo. Wado exporta el 95% del seu calçat, sent Alemanya, Bèlgica, Holanda i França els seus principals mercats.

El retorn de la moda vintage

Els fundadors de Wado s’han inspirat en la moda dels anys vuitanta per dissenyar la seva línia de vambes. El motiu? Perquè els tres són nascuts l’any 1989 –per això el seu primer model d’esportives es diu model 89- i perquè pensaven que la moda vintage tornaria en algun moment.

Les vambes sostenibles de Wado tenen el valor afegit que no s’utilitzen químics en els seus processos de producció. “Normalment, quan es fa l’adobat de la pell, s’utilitza un químic anomenat crom que és molt nociu per a la salut i també provoca que es llancin residus al riu, la qual cosa és perjudicial per al medi ambient”, assenyala Llaquet. És per això que el seu calçat utilitza un adobat vegetal per a la seva fabricació.

Per cada vamba venuda, Wado ajuda a plantar dos arbres en zones desforestades del món

A més, la startup té una clara vocació cap al medi ambient i per això col·labora amb una ONG canadenca, WeForest, ajudant a reforestar boscos. “Ells s’encarreguen de dir-nos on estan les necessitats de forestació del món i nosaltres destinem una part dels guanys de les nostres vendes a la causa”, explica l’emprenedora. Amb la primera remesa d’arbres, Wado ha ajudat la reforestació de 14.000 arbres dels boscos de l’Índia. “Tot i que al ritme que portem, segurament actuarem en més territoris dintre de poc temps”, afegeix.

Les vambes catalanes que triomfen a Europa

Tots els productes són dissenyats internament per la startup des de Barcelona, tot i que la producció es realitza a fàbriques artesanals de Porto (Portugal). Un cop produïdes les vambes, Wado les guarda en un magatzem a Sant Boi de Llobregat, des d’on les distribueix arreu del món.

Només el 5% de les vendes de la startup es fan a Espanya i tota la resta, a països europeus. El principal país comprador de les esportives Wado és Alemanya, representant un 21% del total de vendes, seguida de Bèlgica (20%), Holanda (20%) i França (15%). “Aproximadament, aquests quatre països representen el 70% de les nostres vendes”, assenyala Llaquet. Segons l’emprenedora, això es deu al fet que el seu producte sostenible potser a Espanya no es valora tant com a altres països europeus i també pel tipus de plataforma pel qual venen, “ja que són webs on el client paga pel producte i no el rep fins al cap d’uns tres mesos”, explica.

Els fundadors de Wado

Els fundadors de Wado | Cedida

L’èxit de la campanya de Kickstarter

"Wado s’ha convertit en l’empresa de moda espanyola que més diners ha recaptat en la història de Kickstarter", apunta Llaquet. Gràcies a aquesta campanya, la startup va aconseguir més de 360.000 euros durant el primer mes al mercat. “No és fàcil fer un crowdfunding exitós, ja que has de saber molt bé quines accions fer abans, durant i després de la campanya i per a què les fas. Nosaltres el que ens va funcionar molt bé va ser fer coincidir el primer dia de campanya amb l’esdeveniment de llançament de la marca”, explica. Wado va llogar el mes de març una botiga a Barcelona i va reunir unes 200 persones perquè coneguessin el producte i compressin el primer dia. Així, en les primeres 24 hores de campanya van aconseguir l’objectiu fixat a Kickstarter.

“A Kickstarter és molt important intentar aconseguir tots els diners que puguis durant les primeres 24 i 48 hores, ja que si arribes molt ràpidament a l’objectiu, la plataforma et posiciona dalt de tot de la seva web”, explica l’emprenedora, qui afegeix que això els va donar molta visibilitat.

Wado va aconseguir més de 360.000 euros de vendes durant el primer mes al mercat gràcies a una campanya a Kickstarter

Després del mes de campanya a Kickstarter, Wado va passar a vendre el seu calçat a través d’Indiegogo, una altra plataforma de crowdfunding on es pot tenir el projecte de forma il·limitada. “Funciona com una espècie d’ecommerce però amb la diferència que la gent compra el producte abans que es fabriqui”, comenta Llaquet. Les vambes de Wado triguen aproximadament uns tres mesos a arribar al consumidor un cop les ha adquirit.  

Gràcies a la venda a través d’aquestes plataformes, la startup ha aconseguit finançar-se amb les seves pròpies vendes i ja té previst llançar pròximament el seu propi ecommerce. Tot i això, no es plantegen entrar en cap botiga física. “Hem tingut retailers del Japó, Suïssa i Austràlia que s’han posat en contacte amb nosaltres per vendre a la seva botiga les nostres vambes, però si hem de passar per un distribuïdor se’ns en va molt el marge i per això encara és un tema que hem d’estudiar per un futur”, explica la CEO de Wado. De moment, a la startup li està funcionant força bé el canal online, aconseguint entre 50 i 70 sabates venudes al dia.