21
d'Octubre
de
2014
"Volem fer una cosa semblant a l'Interrail, però a l'aire". Aquesta és la premissa que Pau Sendra i Ferran Blanché tenien quan van engegar la start-up Wayna, exactament la mateixa que mantenen ara que la seva idea s'ha convertit en una start-up. L'objectiu principal és emplenar tots els seients buits que s'enlairen cada dia en els avions. Una quantitat que, segons el CEO, Pau Sendra, "equival a vuit vegades l'aforament del Camp Nou".
I no és només percepció. Aquests dos enginyers aeronàutics ja han treballat en el sector i ho han pogut comprovar. Una experiència que els ha servit per adonar-se dels diners que hi deixen de guanyar les companyies, però també de les oportunitats que perden els qui volen viatjar. Especialment els estudiants, a qui situen com el target principal, ja que són els més disposats a aprofitar vols d'última hora.
Atractiu per a la flexibilitat dels joves
El funcionament és simple. L'usuari compra la tarjeta Wayna-Pass i especifica el nombre de viatges que vol fer. Tot seguit, busca entre l'oferta de seients buits que les aerolínies publica a la pàgina de la start-up i s'inscriu a la llista d'espera de tres vols que li interessen. Cal dir que l'oferta és d'avions que surten en les 24 hores següents, d'aquí el fet de ser un negoci enfocat a turistes d'última hora i amb flexibilitat. Finalment, l'usuari serà notificat de per a quin vol ha obtingut plaça.
El preu ha de ser prou baix per atraure els universitaris, però prou elevat per a cobrir els costos i tenir un mínim benefici. "Si guanyem un euro, a nosaltres ja ens va bé", afirma Sendra, qui afegeix que Espanya té unes taxes aeroportuàries molt cares. "Entrar a l'aeroport suposa uns 20 euros, als que després hi has d'afegir la despesa de la companyia (benzina, empleats...). Nosaltres cobrim aquests costos per rendibilitzar els seients buits i ens permeten un ingrés marginal per Wayna", detalla.
El preu que tenen present se situa al voltant dels 40, "suficientment bo com per cridar l'atenció de la població universitària, a la qui li és igual la destinació sempre que sigui viatjar fora".
Acceleració i suport dels mentors
La idea es desenvolupa amb el Treball de Final de Màster de Sendra i Blanché, però guanya forma amb la incorporació de dos membres més a l'equip, qui aporten els coneixements en informàtica i comunicació.
L'impuls final arriba en ser seleccionats per l'acceleradora Lanzadera, del fundador de Mercadona, Juan Roig. Allà reben el suport dels experts i creen un pla d'empresa. A més, afegeix el CEO, en tot el procés també ha sigut "indispensable l'ajuda de treballadors de companyies aèries". Així han acabat de donar forma a un producte atractiu de debò pel sector.
En la cerca de grans companyies
"A algunes companyies els ha encantat, sobretot a les grans, perquè són les que tenen més seients buits", assegura Sendra. Encara no tenen cap conveni de col·laboració tancat, però s'han fixat com a data màxima el Nadal per tenir algun acord formalitzat.
No pensen en les companyies low-cost, explica, perquè no tenen "la mateixa quantitat de seients buits que les firmes grans, les que estan tan preocupades per omplir els vols principals que els petits, com els europeus, queden en segon terme".
A hores d'ara, tenen marcat en un mapa Madrid com el lloc de sortida i Sud-amèrica com el punt on ampliar el mercat. La primera ciutat, perquè el sector és potent i perquè ja hi tenen un primer interessat que els permetrà validar el model de negoci, el producte i enfocar l'expansió. La segona zona, perquè "hi ha un focus important i el sector aeri és més gran, més primari", especifica Sendra.
Madrid també està justificada pel fet que, igual que Barcelona, és una ciutat universitària. "La campanya per donar-nos a conèixer serà molt local, usant les xarxes i les universitats", explica el CEO de Wayna, qui puntualitza que volen nodrir-se del "boca-orella".
I no és només percepció. Aquests dos enginyers aeronàutics ja han treballat en el sector i ho han pogut comprovar. Una experiència que els ha servit per adonar-se dels diners que hi deixen de guanyar les companyies, però també de les oportunitats que perden els qui volen viatjar. Especialment els estudiants, a qui situen com el target principal, ja que són els més disposats a aprofitar vols d'última hora.
Atractiu per a la flexibilitat dels joves
El funcionament és simple. L'usuari compra la tarjeta Wayna-Pass i especifica el nombre de viatges que vol fer. Tot seguit, busca entre l'oferta de seients buits que les aerolínies publica a la pàgina de la start-up i s'inscriu a la llista d'espera de tres vols que li interessen. Cal dir que l'oferta és d'avions que surten en les 24 hores següents, d'aquí el fet de ser un negoci enfocat a turistes d'última hora i amb flexibilitat. Finalment, l'usuari serà notificat de per a quin vol ha obtingut plaça.
El preu ha de ser prou baix per atraure els universitaris, però prou elevat per a cobrir els costos i tenir un mínim benefici. "Si guanyem un euro, a nosaltres ja ens va bé", afirma Sendra, qui afegeix que Espanya té unes taxes aeroportuàries molt cares. "Entrar a l'aeroport suposa uns 20 euros, als que després hi has d'afegir la despesa de la companyia (benzina, empleats...). Nosaltres cobrim aquests costos per rendibilitzar els seients buits i ens permeten un ingrés marginal per Wayna", detalla.
El preu que tenen present se situa al voltant dels 40, "suficientment bo com per cridar l'atenció de la població universitària, a la qui li és igual la destinació sempre que sigui viatjar fora".
Acceleració i suport dels mentors
La idea es desenvolupa amb el Treball de Final de Màster de Sendra i Blanché, però guanya forma amb la incorporació de dos membres més a l'equip, qui aporten els coneixements en informàtica i comunicació.
L'impuls final arriba en ser seleccionats per l'acceleradora Lanzadera, del fundador de Mercadona, Juan Roig. Allà reben el suport dels experts i creen un pla d'empresa. A més, afegeix el CEO, en tot el procés també ha sigut "indispensable l'ajuda de treballadors de companyies aèries". Així han acabat de donar forma a un producte atractiu de debò pel sector.
En la cerca de grans companyies
"A algunes companyies els ha encantat, sobretot a les grans, perquè són les que tenen més seients buits", assegura Sendra. Encara no tenen cap conveni de col·laboració tancat, però s'han fixat com a data màxima el Nadal per tenir algun acord formalitzat.
No pensen en les companyies low-cost, explica, perquè no tenen "la mateixa quantitat de seients buits que les firmes grans, les que estan tan preocupades per omplir els vols principals que els petits, com els europeus, queden en segon terme".
A hores d'ara, tenen marcat en un mapa Madrid com el lloc de sortida i Sud-amèrica com el punt on ampliar el mercat. La primera ciutat, perquè el sector és potent i perquè ja hi tenen un primer interessat que els permetrà validar el model de negoci, el producte i enfocar l'expansió. La segona zona, perquè "hi ha un focus important i el sector aeri és més gran, més primari", especifica Sendra.
Madrid també està justificada pel fet que, igual que Barcelona, és una ciutat universitària. "La campanya per donar-nos a conèixer serà molt local, usant les xarxes i les universitats", explica el CEO de Wayna, qui puntualitza que volen nodrir-se del "boca-orella".