Parir un ecosistema digital des del talent femení, sumant sinergies i invertint en projectes tecnològics, però també socials. Això és el que fan les 60 women angels de WeRock Capital, un club d'inversió format per empresàries, directives i professionals amb experiència i trajectòria en més de 20 sectors diferents i que té per objectiu no només finançar startups innovadores convençudes dels seus projectes, sinó també "aprendre de l'ecosistema digital" i "compartir coneixement". Així ho explica una de les seves fundadores, Helena Torras, en una conversa amb VIA Empresa, que insisteix en aquesta idea convertida, ja, en el mantra de l'equip: "L'energia de WeRock és directament proporcional a les ganes d'aprendre de les membres del grup".
I és que a WeRock no es tracta de només invertir en una empresa i prou, sinó que la cosa va més enllà i es mouen per la inquietud de compartir coneixement que és el que fa "que hi hagi aquesta implicació de totes" i, sobretot, sumar juntes. Els requisits per poder entrar en el procés de selecció de WeRock són clars. L'equip fundador de l'empresa emergent ha de comptar, com a mínim, amb una dona i, a més, han de tenir impacte social, és a dir, que han de ser projectes que, per exemple, vagin en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides perquè, recorda Torras, "el negoci a dia d'avui no té sentit si no fas algun bé per a la societat".
Però WeRock, que ha celebrat el seu primer aniversari aquest 15 d'octubre, es va construint sobre la marxa; això sí, de manera democràtica i participativa i encara té recorregut per fer. De moment, ja han invertit en un projecte batejat com a Pictoescritura, una empresa que basa la seva funció en la pedagogia "per fomentar la creativitat a l'escola combinant escriure amb aprendre i llegir fomentant els dibuixos amb la capacitat creativa i comunicativa", com explica la consultora i membre de WeRock, Nathalie Detry.
Creativitat, impacte social i educació
De les 60 dones que formen WeRock, 18 han protagonitzat una ronda de finançament en el projecte de la Roser Ballesteros amb entre 25.000 i 30.000 euros d'inversió. "El notari estava al·lucinat amb tantes dones", relata Detry, que explica que en aquest projecte "no només invertim, sinó que ens comprometem a donar suport a la CEO i a la seva empresa per créixer amb la nostra ajuda". A més, com que cada una d'aquestes dones ve de mons diferents, això fa que es complementin i encaixin a la perfecció i aquesta diversitat es veu reflectida en els resultats de l'empresa que financen.
Torras: "La flexibilitat i l'acompanyament entre nosaltres i amb les i els emprenedors per aprendre implicant-se"
"Donem suport, obrim portes... ens agrada contribuir d'aquesta manera i tenir generositat cap a la startup", continua la consultora. Però, quins passos segueixen a l'hora de triar i començar a treballar de la mà amb un projecte així? Per començar, fan una primera selecció de projectes, dels quals en trien 20. D'aquests 20, un grup de voluntàries fa una selecció de cinc i, encara que molts es quedin a les portes, també reben el suport de les WeRock: feedback, consells, possibles portes on picar... cada una aporta allò que té a la seva cartera de clients i al seu calaix del coneixement.
Ara per ara, WeRock treballa de ple amb Pictoescritura, però ja tenen dos projectes més seleccionats. En aquest cas, les inversores que treballen plenament amb el projecte de Ballesteros representen el 30% del total del grup. La condició sine qua non per formar part del club de finançament és invertir en algun dels projectes almenys una vegada en 18 mesos. És un "m'implico" en tota regla i de totes les maneres.
Passar-ho bé mentre s'aprèn (i s'inverteix)
Les women angel de WeRock, però, no es dediquen exclusivament a això i, per aquest motiu, és molt important la implicació personal de cadascuna, sempre respectant els seus temps i la disponibilitat que es pugui assolir. "Tenim la voluntat de passar-nos-ho bé mentre aprenem", assegura Detry, i Torras la complementa sostenint que és molt important "la flexibilitat i l'acompanyament entre nosaltres i amb les i els emprenedors per aprendre implicant-se". "No només invertim, sinó que aportem".
Detry: "Tenim la voluntat de passar-nos-ho bé mentre aprenem"
WeRock va néixer de la mà de l'emprenedora en sèrie i inversora Helena Torras i de la directora nacional de vendes de gran consum, Ana Rebollo. "Vam començar a muntar un grup de dones que inverteixi en startups", explica Torras. Tot va començar en un grup de Whatsapp i amb 15 dones després de fer enquestes per veure si creaven aquest grup des de zero o s'afegien a algun altre que ja existís. Però WeRock té segell d'autora i havia de néixer com a un nou projecte participatiu i democràtic. Fins i tot, el nom i el logotip van sorgir de posades en comú pel grup de Whatsapp i a través de Google Docs. De fet, Torras ho defineix com a una "creació conjunta de totes" on "tothom comparteix amb tothom".
La seva iniciativa buscava potenciar la visibilitat i la presència de les dones emprenedores i inversores a l'ecosistema, alhora que s'incrementa la connexió corporate-startup. Un any després de la fundació, WeRock només ha fet que començar. "Hem decidit que l'any dos passarem de ser un grup de Whatsapp a ser més formals", avança Torras. Com diuen, "és precisament l'heterogeneïtat en sectors, però la homogeneïtat en inquietuds el que fa que el grup estigui tan cohesionat". I això es nota molt durant la conversa a tres amb Torras i Detry, que transmeten moltíssima energia, passió pel que fan i ganes d'aprendre (i, de pas, invertir en emprenedores i projectes socials).